» دانستنی‌های سفر » باید ها و نباید های کمپ زدن در زمستان کدامند؟
کمپ در زمستان
دانستنی‌های سفر

باید ها و نباید های کمپ زدن در زمستان کدامند؟

۱۶ دی ۱۳۹۸ 14۰2,034

شاید کمپ زدن در زمستان برایتان عجیب باشد اما این گونه ماجراجویی ها هم طرفداران زیادی دارند. سفرهای زمستانی هیجان خاص خودشان را دارند. اگر کمی به دنبال هیجان باشید و البته تجهیزات کافی هم داشته باشید، سفر و کمپ زمستانی هم می تواند برایتان لذت بخش باشد.

چادر در برف
چادر در برف

برای برخی از افراد، کمپ زدن، تابستان و زمستان نمی شناسد. در واقع طبیعت گردی در هر فصلی لطف خودش را دارد. اما کمپ زدن در زمستان هم همانطور که همه انواع سفر نیاز به پیش بینی ها و تدارکاتی دارند، نیاز به تجهیزات و بررسی های دقیقی دارد. مطالعه در خصوص مقصد سفر و بررسی پیش بینی های آب و هوا می توانند کمک زیادی در افزایش امنیت و لذت بردن از سفر باشند.

مطلب مرتبط: ورزش های زمستانی و لذت هیجانی برفی

در ادامه این مطلب همراه اقامت ۲۴ باشید تا ببینیم برای کمپ زدن در زمستان چه اقداماتی ضرورت دارند:

سفر زمستانی
سفر زمستانی

نکات ضروری برای کمپ زدن در زمستان

برای کمپ زدن در زمستان، رعایت نکات زیر ضروری است:

۱- بررسی پیش بینی های آب و هوا

پیش از آن که برنامه سفر را بچینید، اول آب و هوای مقصد را در طول روزهای اقامتتان چک کنید. نوسان دما، احتمال بارش و یا وقوع طوفان از مواردی هستند که باید بررسی کنید. آمادگی برای نوسانات آب و هوا، می تواند به شما در مواجهه با شرایط سخت کمک کند.

۲- لباس مناسب و پوشش کافی

چند لایه بودن پوشش شما، عامل مهمی در جلوگیری از نفوذ سرما است. معمولا اولین نقاطی که در بدن دچار سرمازدگی می شوند، انگشتان دست و پا هستند. به همین دلیل همراه داشتن جوراب پشمی، چکمه و دستکش ضروری است اما کافی نیست. دو لایه بودن پوشش دست و پا برای عایق بودن در برابر نفوذ سرما بسیار اهمیت دارد.

برای جلوگیری از سرمازدگی پا، بهتر است همراه با جوراب از یک لایه پلاستیک هم استفاده کنید. به این ترتیب هم گرم تر می مانید و هم پایتان خیس نمی شود. کفش ساق دار یا چکمه هم کمک بزرگی به گرم نگه داشتن پا می کند.

همچنین اگر دستانتان در برابر سرما حساس است، حتما از ۲ دستکش استفاده کنید. کاپشن پر، گتر، پوشیدن شلوارهای کرکی، بیس، کلاه و شال گردن و همراه داشتن لباس اضافی را فراموش نکنید.

۳- مواد غذایی مناسب

غذاهای کنسروی مایع از جمله خوراک لوبیا و یا سوپ می توانند به سرعت شما را گرم کنند. همچنین مواد غذایی که قابلیت افزایش دمای بدن را دارند مانند آجیل، خرما، کشمش و شکلات هم گزینه های خوبی برای کمپ های زمستانی هستند.

اما تاثیر نوشیدنی های گرم از جمله چای، قهوه و دمنوش هم در گرم کردم بدن بر کسی پوشیده نیست. بنابراین فلاسک و ماگ عایق همراه خود داشته باشید.

از طرفی هم شاید در زمستان زیاد تشنه نشوید اما برای جلوگبری از کم آب شدن بدن، به میزان کافی آب بخورید.

کمپ زدن در زمستان
کمپ زدن در زمستان

۴- کیسه خواب، چادر و کیسه آب گرم

از مهم ترین ملزومات طبیعت گردی چادر، کیسه خواب و پتو است. همراه داشتن این موارد برای جلوگیری از سرما زدگی ضرورت دارند. چادر و کیسه خواب استاندارد و عایق نقش موثری در گرم نگه داشتن شما دارد.

پیش از ورود به کیسه خواب، آن را گرم کنید. به این منظور می توانید از کیسه آب گرم در داخل کیسه خواب استفاده کنید.

۵- زیرانداز و پتو

برای جلوگیری از خیس شدن و گرم ماندن در کمپ های زمستانی، زیرانداز را از خاطر نبرید. برای خواب اگر روی زیرانداز پتو بیندازید، سرما از زمین به بدنتان نفوذ نخواهد کرد.

۶- پیک نیک

همراه داشتن پیک نیک برای مواقع ضروری، به منظور گرم کردن غذا و تهیه آب جوش ابزاری کاربردی است. از طرفی می توانید با استفاده از حرارت، برف را به آب آشامیدنی تبدیل کنید.

۷- هیزم و وسایل لازم برای ایجاد آتش

کمپ زدن در زمستان با روشن کردن آتش است که خاطره انگیزتر می شود. هر چند که زیبا است اما برای گرم کردن خود و تهیه غذا هم به آن احتیاج داریم. اما در زمستان پیدا کردن هیزم کار آسانی نیست. به همین دلیل توصیه می کنیم مقداری زغال و هیزم همراهتان باشد.

کمپ در زمستان
کمپ در زمستان

 کمپ زدن در برف

برپایی چادر در برف: انتخاب مکان برپایی چادر در برف و زمستان، نیاز به دقت بسیاری دارد. چادر نباید در نزدیکی نقاط خطرناک مثل شکاف های یخی، مسیرهای با احتمال وقوع بهمن و یا نقاب های برفی برپا کنید. نوع و جهت وزش باد نیز از مواردی است که باید در نظر بگیرید. برای نمونه در صورتی که برف مانند سنگ سخت است یا در سطح زمین خطوطی برفی می بینید، به معنی وزش باد در آن منطقه است. اما اگر برف پودری یا شل بود نشان از آن دارد که منطقه  در معرض وزش باد نیست.

چادر را جایی برپا کنید که در معرض نور خورشید باشد و جایی که در مسیر باد نباشد. فضایی که چادر در آن جا برپا می شود را کاملا برف کوبی کنید تا بتوانید چادر را در آن محل ثابت و محکم کنید. می توانید جلوی چادر حفره ای ایجاد کنید تا هنگام ورود به چادر پای خود را در گودی قرار دهید و بند کفش و گتر خود را در آن جا باز کنید.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۷/۵ - (۴۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×