» گوناگون » با مسیحیان ایران و ۲۰۲۰ مین جشن سال نو میلادی
آتش بازی سال نو میلادی
گوناگون

با مسیحیان ایران و ۲۰۲۰ مین جشن سال نو میلادی

۱۰ دی ۱۳۹۸ 14۰1,694

امروز آخرین روز سال ۲۰۱۹ و امشب شب سال نوی میلادی است. نیمه شب ۳۱ دسامبر، راس ساعت ۱۲ شب، سال نو میلادی تحویل می شود و وارد سال ۲۰۲۰ می شویم. شب اول ژانویه، مسیحیان دور هم جمع می شوند تا لحظه تحویل سال را جشن بگیرند.

جالب است بدانید که نخستین بار اسکاتلند بود که ۱ ژانویه را به عنوان آغاز سال نو میلادی تعیین کرد.

سال نو میلادی
سال نو میلادی

سال نو میلادی یا کریسمس؟

برخی از مردم کریسمس را همان سال نوی میلادی می دانند، در حالی که کریسمس میلاد حضرت مسیح است که در روز ۲۵ دسامبر برگزار می شود. اما سال نوی میلادی ۷ روز پس از کریسمس و در تاریخ اول ژانویه است.

فاصله کریسمس تا آغاز سال نو میلادی، تعطیلات است که اغلب مردم ترجیح می دهند که آن زمان را در سفر بگذرانند و تعطیلات خود را با یک سفر آغاز کنند. البته خیلی از مردم هم به جای سفر، تصمیم می گیرند که در شهر خود بمانند و تعطیلاتی آرام برای استراحت داشته باشند. در این زمان شهر ها بسیار زیبا هستند و حتی اگر به سفر هم نروید، انقدر جاهای دیدنی و زیبا و مراسم با شکوه در شهر برگزار می شود که حوصله تان سر نرود.

مطلب مرتبط: همراه با مسیحیان و ارامنه در شب کریسمس تهران

کریسمس یا سال نو میلادی
کریسمس یا سال نو میلادی

آغاز سال نو میلادی در ایران چگونه برگزار می شود؟

ارامنه و مسیحی های ایران هم همه ساله مراسم و جشن هایی به مناسبت شب کریسمس و تحویل سال نو میلادی برگزار می کنند. همچنین گاهی افراد غیر مسیحی هم در این جشن ها شرکت می کنند و آغاز سال نو میلادی را در کنار مسیحیان جشن می گیرند.

کلیسای سنت سرکیس
کلیسای سنت سرکیس

برای مثال در محله جلفای اصفهان و یا محله های مسیحی نشین تهران، جشن سال نو میلادی با شکوه و جذابیت خاصی برگزار می شود و بسیاری از مردم هم برای شرکت  در این جشن ها و دیدن آئین های ویژه این شب، به این محله ها می روند و همراه ارمنی ها می شوند. کلیساهای اصفهان و تهران و بسیاری از شهر های دیگر ایران، بخشی از جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری آن محسوب می شوند. کلیسای وانک و کلیسای بیت اللحم در اصفهان و کلیسای سنت سرکیس در تهران، از مهم ترین مراکز برگزاری مراسم سال نو میلادی است.

مطلب مرتبط: کلیسای وانک : زیباترین کلیسای جلفا اصفهان

سال نوی مسیحی
سال نوی مسیحی

سال نوی میلادی چگونه برگزار می شود؟

شب سال نو، مردم دور هم در مهمانی ها و یا خیابان ها جمع می شوند تا لحظه تحویل سال را در کنار یکدیگر باشند. معمولا لحظه تحویل سال با شمارش معکوس ثانیه های پایانی و به روشی هیجان انگیز اتفاق می افتد. مردم در این لحظات با شادی به استقبال سال نو می روند.

آتش بازی سال نو میلادی
آتش بازی سال نو میلادی

اما آتش بازی در لحظه تحویل سال، بخشی جدایی ناپذیر از جشن های سال نو است. معمولا آتش بازی های رنگارنگ با هیجانی وصف ناشدنی برگزار می شود.

از دیگر رسوم اصلی این شب، به صدا در آمدن ساعت ها در لحظه تحویل سال، یعنی ساعت ۱۲ شب است. در این لحظه ساعت های بزرگ در شهر ها به صدا در می آیند تا آغاز سال نو را مژده دهند.

مراسم شب سال نو میلادی، اغلب پر از صدا و نور و رنگ و موسیقی است و با هیجان و شعف خاصی برگزار می شود. در این شب همه برای یکدیگر آرزو های خوب می کنند. ما هم سال خوشی را برایتان آرزو می کنیم.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×