بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » همراه با مسیحیان و ارامنه در شب کریسمس تهران
درخت کریسمس
گوناگون

همراه با مسیحیان و ارامنه در شب کریسمس تهران

۴ دی ۱۳۹۸ 21۱12,712

همزمان با جشن ها و مراسم کریسمس و سال نو میلادی در سراسر دنیا، مسیحیان و ارامنه ایران هم در تدارک آداب و آیین های سال نو هستند. اما کریسمس تهران هم حال و هوای دیگری دارد. این روز ها محله های مسیحی نشین و کلیسا ها، رنگ و بوی جذابی دارند و به تنهایی جاذبه ای برای گردشگری و بخشی از دیدنی های تهران محسوب می شوند.

درخت کریسمس
درخت کریسمس

از میان محله های ارامنه تهران، محله های مجیدیه، آرارات، خیابان میرزای شیرازی و کریم خان از شاخص ترین ها هستند. در آستانه سال نوی میلادی در این محله ها جشنواره رنگ و نور و عطر خوراکی های جذاب برپاست. همراه اقامت ۲۴ باشید تا چرخی بزنیم در این محله ها:

شیرینی های کریسمس
شیرینی های کریسمس

در آستانه مراسم شب کریسمس و سال نو میلادی

فروشگاه ها و کافه های پر زرق و برق، بابانوئل و درخت کریسمس، ریسه چراغ های رنگی، جعبه های کادویی لوکس، شیرینی ها و شکلات ها و کوکی های خوشگل و خوشمزه، عروسک های گوزن و بوی مطبوع انواع قهوه و کیک که در خیابان هوش از سرتان می برد، آغاز سال نو را مژده می دهند.

فروشندگان ارمنی می گویند که نه تنها مسحیان، بلکه مسلمانان و سایر شهروندان هم در این روزها بیشتر خرید می کنند.

سال نوی مسیحیان در تهران
سال نوی مسیحیان در تهران

در انتظار بابانوئل در شب کریسمس

برخی از کودکان هنوز هم بابانوئل را باور دارند و منتظر رسیدن او و هدیه هایش هستند. در این شب اهالی کلیسا، برای مسیحیان نان می برند و در خانه هایشان تحویل می دهند. این تکه نان بخشی از مراسم مذهبی آن ها است و نماد نانی است که مسیح در شام آخر به حواریونش داد.

سال نو میلادی در تهران
سال نو میلادی در تهران

محله های ارامنه و مسیحیان تهران

در آستانه سال نو میلادی، محله های ارامنه تهران دیدنی تر از همیشه خودنمایی می کنند. این محله ها شامل:

محله نارمک

در میان خیابان‌های محله نارمک، ارامنه بیشتر در خیابان‌های بین آیت (سی متری نارمک)  تا وحیدیه در خیابان دماوند یعنی خیابان‌های شهید میبرحسینی(زرکش)، شهید اسماعیل افشاری(پدرثانی)، شهید سهیلیان (شیرمرد جنوبی)، شهید غیاثی پور(آبادان جنوبی)،  میدان های ۸۴و۸۵و۸۶و۹۲ نارمک و خیابان‌های میرفخرایی و وحیدیه و ازشمال، جنوب خیابان گلستان، ضلع جنوبی خیابان شهید ثانی (چهل و شش متری غربی) ساکن می باشند.

محله مجیدیه

مجیدیه از قدیمی ترین محله های شمال شرق تهران است. این محله دارای دو بخش شمالی و جنوبی است که از شمال به بزرگراه همت و از جنوب به مسیل دختر منتهی می شود.

این منطقه محل سکونت بسیاری از مسیحیان است. مجیدیه از اصلی ترین مراکز فرهنگی، آموزشی و مذهبی مسیحیان است. در این محله بناها و آثاری از دوره قاجاریه وجود دارد.

محله مسیحیان تهران
محله مسیحیان تهران

محله آرارات

آرارات در ابتدا بخشی از محله ونک به شمار می آمد. ونک دارای ۲ بخش شامل ونک ارامنه و ونک مستوفی بود که بعد ها ونک ارامنه به آرارات تغییر نام داد.

این محله یکی از جاهای دیدنی تهران است که می توان فرهنگ ارامنه را در آن جا از نزدیک دید. یکی از دیدنی های آن قلعه ارامنه است. قلعه ارامنه در مجاورت ضلع شمالی و شمال شرقی ده ونک قرار دارد و در استمرار حضور و همبستگی ارامنه در این مکان بسیار موثر بوده است. کلیسای میناس و گورستان ارمنیان هم از دیگر مکان هایی است که در این محله، قرار دارند.

این محله یکی از جاهای دیدنی تهران است که می توان فرهنگ ارامنه را در آن جا از نزدیک دید. یکی از دیدنی های آن قلعه ارامنه است. قلعه ارامنه در مجاورت ضلع شمالی و شمال شرقی ده ونک قرار دارد و در استمرار حضور و همبستگی ارامنه در این مکان بسیار موثر بوده است. کلیسای میناس و گورستان ارمنیان هم از دیگر مکان هایی است که در این محله، قرار دارند.

مطلب مرتبط: کلیسا های تهران : عکس، آدرس و معرفی

محله ارامنه تهران
محله ارامنه تهران

خیابان میرزای شیرازی و کریم خان

بازار کریسمس در خیابان میرزای شیرازی هر سال از جاذبه های گردشگری تهران به حساب می آیند. نه تنها مسیحیان، بلکه همه شهروندان تهرانی علاقه مند هستند که این شب ها سری به این خیابان بزنند. خیابان میرزای شیرازی و محله کریم خان از گذشته از مهم ترین مراکز تجمع ارامنه تهران بوده اند. چندین کلیسا و فروشگاه ارامنه در این محله ها قرار دارند که از دیدنی های تهران هم محسوب می شوند.

کلیسای سنت سرکیس یکی از مهم ترین مراکز تجمع ارامنه و برگزاری مراسم نیایش آنان محسوب می شود.

مطلب مرتبط: آرامش و نیایش در کلیسای سنت سرکیس تهران

کلیسا سنت سرکیس
کلیسا سنت سرکی

در مناطق فوق، بیشترین شمار ارمنیان ساکنند. مناطق دیگری نیز هستند که ارامنه در آن‌جا قبلاً بیشتر بودند ولی به تدریج بر تعدادشان در آن محله‌ها کاسته شده و به محله‌های مورد اشاره در فوق رفتند ولی هنوز تعدادی از ارامنه در آن‌جا ساکنند. این محله‌ها شامل عزیزخان در حسن‌آباد، دروس، عباس‌آباد و خیابان جم (فجر) ، شوش، مختاری، خیابان قزوین و شهرستان بومهن می‌باشند .

کاج طبیعی یا کاج مصنوعی

آراستن درخت کریسمس یکی از کار هایی است که هر سال در تدارک سال نو میلادی اتفاق می افتد. با این که در گذشته اغلب مردم کاج طبیعی خریداری می کردند، اما اکنون با توجه به مطرح شدن بحث های محیط زیستی و اهمیت احترام به طبیعت، کاج های مصنوعی جای کاج های طبیعی را گرفته اند.

کریسمس تهران
کریسمس تهران

تجربه ای متفاوت از صلح

در تهران و در شهری شلوغ که ارامنه و مسیحیان در اقلیت هستند، می توان در آستانه سال نوی میلادی تجربه ای متفاوت از صلح و همزیستی میان فرهنگ ها و ادیان را مشاهده کرد. لبخند هایی که بدون در نظر داشتن اعتقادات به هم هدیه می دهیم و فضایی پر از احساس شادی و نور و رنگ، هر سال در زمستان دلگرم تر مان می کند.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۷/۵ - (۳۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. بی نام

    هیچ وقت نمیشه نظر دادش.چون…….میدونیدکه

    همیشه ظلم میشه درحق بعضیا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×