بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» اخبار گردشگری » گردشگری برای همه، به بهانه روز جهانی معلولین
گردشگری معلولین
اخبار گردشگری

گردشگری برای همه، به بهانه روز جهانی معلولین

۱۱ آذر ۱۳۹۸ 19۰1,577

۳ دسامبر، روز جهانی معلولین است. این روز بهانه ای شد تا با تمرکز بیشتری درباره گردشگری معلولین حرف بزنیم. با اقامت ۲۴ همراه باشید.

به مناسبت روز جهانی معلولین، که ترجیح می دهیم آن را روز جهانی کم توانان بنامیم، قصد داریم در این مقاله به موضوع گردشگری و الزامات سفر برای این قشر از جامعه بپردازیم.

1

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که افراد کم توان چگونه می توانند سفر کنند و چه امکاناتی لازم است تا آن ها بتوانند از سفر خود لذت ببرند؟ اگر شما هم یکی از مخاطبان کم توان ما هستید، حتما الان لیستی بلند از موارد مورد نیاز خود دارید که شاید اغلب آن ها کمبود هایی هستند که هنوز به آن ها رسیدگی نشده است.

در این مطلب می خواهیم صدای افرادی باشیم که نیازهایی منطقی دارند تا بتوانند از سفر خود لذت ببرند.

مطلب مرتبط: بزرگ‌ترین ارائه‌کنندگان خدمات ویژه‌ی گردشگری معلولین

از آن جا که دیدن دنیا و کسب تجربه های جدید و جذاب سهم همه است، نباید اجازه دهیم ناتوانی فیزیکی یا ذهنی عاملی باشد تا این افراد نتوانند در جامعه حضور یابند.

البته در برخی از کشور های دنیا، امکانات لازم در خدمت افراد کم توان یا توان یاب، قرار گرفته است تا آن ها هم امکان سفر و کسب تجربه های جدید را داشته باشند.

روز جهانی معلولین
روز جهانی معلولین

 چالش های سفر کم توانان

گردشگری کم توانان به ویژه کم توانان حرکتی، اغلب با چالش های فراوانی رو به رو بوده است و حتی با وجود توسعه صنعت گردشگری، هنوز هم امکانات کافی برای سفر کم توانان در دسترس نیست. با این که در کشورهای توسعه یافته زیر ساخت های شهر ها منطبق با نیاز های معلولین ساخته می شوند، اما در بسیاری از کشورها هنوز راه درازی تا تناسب شهر ها با نیاز های کم توانان وجود دارد.

نشستن روی صندلی چرخدار نباید مانعی برای سفر باشد. البته افراد بسیاری هستند که با وجود ناتوانی‌های جسمی، سفر های زیادی رفته اند.

نبود اطلاعات کافی، فقدان امکانات کافی در هتل ها و مراکز اقامتی، دسترسی های دشوار برای مراکز تجاری، دشواری های استفاده از وسایل حمل و نقل،

مناسب ‌سازی مکان های مختلف برای کم توانان، به این معنی است که انواع امکانات لازم برای رفاه آنان، در اختیارشان قرار بگیرد تا بتوانند بدون کمک گرفتن از دیگران نیاز های خود را برطرف نمایند.
به منظور مناسب سازی فضا ها برای کم توانان، اقداماتی لازم است صورت گیرد:
ایجاد رمپ یا سطوح شیب‌دار، تعبیه آسانسورهای استاندارد، سرویس‌های بهداشتی مناسب.

همچنین به لحاظ فرهنگی هم لازم است فعالیت هایی صورت بگیرد. مناسب سازی فرهنگی بر روی برخورد جامعه با افراد کم توان تمرکز دارد.

4

پیشنهادات مهم به گردشگران کم توان

اما بهتر است گردشگران کم توان، نکاتی را به منظور آرامش و امنیت بیشتر رعایت کنند:

۱- سفر دسته جمعی یا با تور

برخی از تور ها، راهنمایان خبره ای دارد که خوب می دانند برای سفر افراد کم توان چه چبز هایی لازم است. به این ترتیب شما فردی در کنار خود خواهید داشت که به خوبی می داند چه کند تا سفر لذت بخشی داشته باشید.

برخی از تور ها، افرادی آموزش دیده و مجرب دارند که مسئول سرویس دهی به افراد کم توان هستند.

همچنین تور هایی هستند که مجری برگزاری تور های ویژه کم توانان هستند و مسافران را از مسرهایی راحت و کوتاه به مقاصد گردشگری می برند. از سوی دیگر، هتل ها و مکان هایی با امکانات کافی و مناسب برای اقامت گردشگران کم توان در نظر می گیرند. برای مثال در دسترس بودن حمام و ملزومات مناسب افراد کم توان.

۲- رزرو اتاق در هتل، پیش از سفر

پیشنهاد ما این است پیش از سفر اتاقی مناسب افراد کم توان رزرو شود. در نظر داشته باشید که تعداد اتاق های مناسب افراد کم توان، ممکن است محدود باشند بنابراین سعی کنید برای رزرو زودتر اقدام کنید. فراموش نکنید که شرایط خود را هنگام رزرو هتل اعلام کنید.

مطلب مرتبط: رزرو هتل بر حسب ستاره، معیارهای رتبه بندی هتل ها

سفر معلولین
سفر معلولین

۳- مسیر و نحوه دسترسی به مقصد را بررسی کنید

بهتر است پیش از سفر، از شرایط مسیر سفر مطلع شوید. در این صورت بهتر می توانید با شرایط دشوار رو به رو شوید. ممکن است مسیرهای متفاوتی برای رسیدن به هر مکان وجود داشته باشد، اما شاید یکی از آن ها مناسب تر باشد.

همچنین برخی از مکان ها شیب و یا پله های زیاد دارند و پیش از رفتن به آنجا، با اطلاع از این موضوع می توانید از سفر خود لذت بیشتری ببرید. علاوه بر این نحوه دسترسی و وسایل نقلیه ای که می توانید از آن ها استفاده کنید را هم چک کنید. برای مثال مترو یا خطوط اتوبوس رانی را بررسی کنید. شاید با استفاده از آن ها راحت تر و بی دردسرتر امکان دسترسی به مکان مورد نظر را داشته باشید.

از سوی دیگر به اطراف هتل و شرایط آن هم توجه کنید. برای مثال اگر اطراف هتل سطوحی با سنگ فرش ناهموار داشته باشد و یا رستوران های آن ورودی های مناسبی نداشته باشند، بهتر است از رزرو آن هتل صرف نظر شود.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×