» گوناگون » رزرو هتل بر حسب ستاره، معیارهای رتبه بندی هتل ها
اتاق های هتل
گوناگون

رزرو هتل بر حسب ستاره، معیارهای رتبه بندی هتل ها

۳۰ خرداد ۱۳۹۸ 11۰1,705

اگر اهل هتل رفتن و رزرو هتل باشید، تعداد ستاره های هتل ها برایتان مهم می شود. کیفیت هتل ها بر اساس عوامل گوناگونی سنجیده و رتبه بندی می شوند. اما این که چه فاکتور هایی در این رتبه بندی موثر است، بحث مفصلی است. جالب است بدانید که برخی از معیار های تعیین ستاره، به خدماتی که هتل به مسافران ارائه می دهد، ربطی ندارند. شاخص های تعیین ستاره، متنوع و فراتر از خدمات ارائه شده توسط هتل است. 

برای رزرو هتل وبسایت اقامت۲۴ مراجعه کنید.

مقاله مرتبط: “درجه بندی انواع هتل ها بر حسب ستاره

انواع هتل ها
انواع هتل ها

شاخص های درجه بندی هتل ها در جهان

به طور کلی معیار های ارزیابی هتل ها به سه دسته کلی تقسیم می‌ شوند. این معیار ها شامل:

  • فاکتور های ساختمانی و تاسیساتی و موقعیت مکانی هتل
  • میزان و کیفیت سرویس دهی و تجهیزات هتل
  • نحوه مدیریت، اداره منابع انسانی و آموزش کارکنان. حرفه ای و آموزش دیده بودن کارکنان، ارتباط مستقیم با میزان رضایت مسافر دارد.

رتبه بندی هتل ها در کشور های مختلف، دارای استاندارد های متفاوتی است. همچنین نامگذاری این رتبه ها نیز می توانند متفاوت باشند. به عنوان مثال سیستم ستاره گذاری از یک تا پنج در اکثر کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد اما گاهی هم ممکن است مانند یونان از حروف الفبا مثلA ،B ،C ،D  استفاده شود. در برخی کشور ها نیز مانند آلمان درجه بندی هتل ها به روش دیگری انجام می شود. این دسته بندی به صورت: توریست کلاس (یک ستاره)، استاندارد کلاس (دو ستاره)، کامفورت کلاس (سه ستارهFirst class ( (چهار ستاره) و Luxury Class (پنج ستاره) است. لازم به ذکر استکه تعدادی از هتل ها مثل هتل آپارتمان و متل ها اصلا در این دسته بندی ها قرار نمی گیرند و درجه بندی دیگری دارند.

همچنین ممکن است دو هتل ۵ ستاره در یک شهر هم مانند هم نباشند و به لحاظ تعداد اتاق ها، راهروها، تعداد سالن ها و رستوران ها و غیره ناهمگون باشند. هر چقدر ستاره هتل بالاتر باشد، تکنولوژی و سرویس های پیشرفته تر و به روزتری دارد و یا این که هتل دارای فروشگاه های متنوع جهت تامین نیاز مسافر است.

اتاق های هتل
اتاق های هتل

معیارهای درجه بندی هتل های کشور

ممکن است بشنوید مثلا هتل سه ستاره در یک کشور مانند هتل پنج ستاره در ایران است. در واقع مطابق استاندارد های کشور های گوناگون، ممکن است کیفیت ها هم متفاوت باشد.

از میان مجموعه فاکتورهای درجه‌ بندی هتل‌ های کشور می توان به این موارد اشاره کرد: چشم انداز هتل، دسترسی به کارکنان، میزان رضایت مشتریان، ویژگی های ظاهری پرسنل هتل، اطلاعات شفاهی و اطلاع ‌رسانی، تابلوهای نوشتاری، همراهی، پذیرایی، خدمات ترانسفر استقبال، خدمات پزشکی، مراکز خرید و فروشگاهی، نمازخانه، خدمات ویژه معلولان و کم ‌توانان، خدمات همایش ها و جلسات، سرویس های ورزشی، پارکینگ، لابی، خدمات لباسشویی و لاندری، سرویس های تجاری، سرویس های ارتباطی، خدمات صوتی ‌و تصویری، خدمات عمومی اتاق‌ ها و غیره.

اتاق هتل
اتاق هتل

ویژگی های انواع هتل ها بر اساس تعداد ستاره

قبلا نیز در مقاله ای در همین رابطه به تفاوت هتل ها بر اساس تعداد ستاره پرداخته ایم. در این مقاله نیز اشاره ای کوتاه به این موضوع خواهیم داشت:

هتل های ۲ ستاره ‏ 

هتل های ۲ ستاره برای کسانی که کاهش هزینه برایشان اهمیت دارد، مناسب است. به همین دلیل امکانات محدودتری در مقایسه با سایر هتل ها دارند. هتل های ۲ ستاره دارای اتاق‌های نسبتا کوچک یا متوسط و مجهز به تلفن و تلویزیون هستند. همچنین این هتل ها معمولاً یا رستوران ندارند و یا یک رستوران کوچک در فضای محدود هتل دارند.

هتل های ۳ ستاره :‏ ‏‏ ‏

این هتل ‌ها معمولا بزرگ تر و مجهز تر از هتل های ۲ ستاره هستند و خدماتشان نسبتا خوب است. همچنین اتاق ‌های بزرگ و لابی ‌های زیبایی دارند. در هتل های سه ستاره معمولا خدماتی برای حمل کردن چمدان های مسافران وجود ندارد. دربان و خدمه، باشگاه بدن‌سازی کوچک و استخر در بیشتر هتل‌های ۳ ستاره وجود دارند. در برخی هتل های سه ستاره ممکن است تا ‏زمانیکه درخواست ندهید، کسی برای تمیز کردن اتاقها نیاید. کیفیت رستوران هتل ‌های ۳ ستاره اغلب در حد متوسط است اما خیلی بزرگ نیست و سرو صبحانه به صورت بوفه است.

رستوران هتل
رستوران هتل

هتل های ۴ ستاره :‏ 

هتل های ۴ ستاره بزرگ تر و لوکس تر از هتل های قبلی هستند. خدمات این هتل ها متنوع است و کارکنانشان نیز حرفه ای تر و آموزش دیده تر هستند. منوهای رستوران هم دارای تنوع بسیاری هستند. همچنین امکاناتی مانند استخر، سالن های ورزشی و لابی بزرگ از دیگر ویژگی های این هتل هاست.

هتل های ۵ ستاره : ‏ 

هتل‌های ۵ ستاره، هتل‌هایی لوکس هستند که عالی ترین سرویس ها را به مسافران ارائه می‌دهند. اتاق‌های این هتل ها مجلل و مجهز و دارای سیستم صوتی، ویدئو و جکوزی است. رستوران‌های متعدد با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را در منوی خود دارند. کارکنان حرفه ای و مودب، استخر و امکانات ورزشی و خدمات ۲۴ ساعته، از دیگر خدمات این هتل ها است.

رستوران های هتل
رستوران های هتل

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×