بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » بزرگ‌ترین ارائه‌کنندگان خدمات ویژه‌ گردشگری معلولین
گردشگری کم‌توانانَ
گوناگون

بزرگ‌ترین ارائه‌کنندگان خدمات ویژه‌ گردشگری معلولین

۳ تیر ۱۳۹۸ 13۰1,845

معلولین، بخشی قابل توجه از جوامع هستند که امکانات ویژه‌ای باید در اختیارشان قرار گیرد. این امکانات باید زمینه‌های گوناگونی را پوشش دهند. به عنوان مثال امکانات تردد آسان و ایمن در معابر شهری یا ادارات. اما یکی از مهم‌ترین مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، گردشگری معلولین است.

فراهم آوردن امکانات و تسهیلات ضروری ویژه‌ی معلولین، وظیفه همه ما است. معلولین هم به اندازه‌ی سایر افراد جامعه نیاز به تفریح و سفر با آرامش دارند. با این حال شاید زمینه‌ی کمتری برای شاد بودن و رشد اعتماد به نفس آنان وجود داشته باشد.

گردشگری معلولین
گردشگری معلولین

برخی از کشورهای دنیا در زمینه گردشگری معلولین، اقدامات ویژه‌ای داشته‌اند و امکانات متنوعی را به این بخش از جامعه اختصاص داده‌اند. همچنین برخی آژانس‌های مسافرتی با هدف برگزاری تورهای گردشگری ویژه معلولین تأسیس شده‌اند که کانون توجهشان تأمین نیازهای این قشر از جامعه است. با توجه به این که معلولین، نیازهای ویژه‌ای دارند، ضرورت دارد که افرادی آموزش دیده و حرفه‌ای به این منظور تربیت شوند.

مطلب مرتبط: “همه چیز درباره استخدام در گردشگری

مطلب مرتبط:  هدف از سفر

ببینیم کدام شرکت‌ها در دنیا بهترین خدمات را برای گردشگری معلولین ارائه می‌دهند:

بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات گردشگری معلولین

گردشگری کم‌توانان جسمی
گردشگری کم‌توانان جسمی
  • انجمن مهمان‌نوازی و سفر آسان Society for Accessible Travel and Hospitality

این انجمن، یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۷۶ در نیویورک تأسیس شد. این سازمان برای ارائه‌ و توسعه‌ی خدمات گردشگری تأسیس شد. مأموریت SATH، ارتقاء آگاهی از نیازهای معلولین و بهبود و گسترش فرصت‌های سفر برای این قشر از افراد جامعه در داخل یا خارج از آمریکا است.

همچنین انجمن SATH، جوایزی ازجمله جوایز موری و جایزه دستیابی به آزادی را نیز ارائه می‌دهد که به فعالین صنایع مختلف که نیازهای مسافران معلول را برآورده می‌کنند، اعطا می‌شود.

گردشگری کم‌توانانَ
گردشگری کم‌توانانَ
  • موسسه‌ی گردشگری معلولین Sage Traveling

موسسه‌ی اروپایی سیج، در جهت فراهم آوردن امکانات لازم جهت رفاه حال معلولین در سفر و تسهیل گردشگری برای آنان تأسیس شد. جان سیج، معلولی مشتاق سفر کردن بود که در سال ۲۰۰۹ این مجموعه را تأسیس کرد. وی با صندلی چرخ‌دار بیشتر از ۱۲۰ شهر اروپایی بازدید کرد. در وب‌سایت موسسه کلیه امکانات لازم برای گردشگران معلول پیش بینی شده است و اطلاعات کامل جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها نحوه‌ی حمل و نقل در آن درج شده است.

معلولین در سفر
معلولین در سفر
  • موسسه‌ی گردشگری معلولین Wheelchair Holiday

این مؤسسه در انگلستان تاسیس شد و فعالیت آن تهیه برنامه جامع گردشگری معلولین است. فراهم کردن امکانات اقامتی ویژه در هتل، خدمات ترانسفر فرودگاهی، رزرو هتل و پرواز و غیره. تمام نقاطی که به‌عنوان مقصد سفر معلولین از سوی موسسه انتخاب می‌شوند، دارای تسهیلات لازم جهت جابجایی افراد با صندلی چرخ‌دار هستند. حدود ۱۵۰ مقصد با ویژگی‌های لازم به منظور سفر معلولین توسط این موسسه تعریف شده است.

گردشگری ویژه معلولین
گردشگری ویژه معلولین
  • موسسه‌ی توریستی معلولین و سالمندان GRABO Tours Reisen

یکی از مطرح‌ترین مؤسسات فعال در زمینه‌ی گردشگری معلولین و همچنین سالمندان، موسسه GRABO است. این سازمان اقدام به برگزاری تورهای تخصصی برای افراد معلول می‌کند و طی سال‌ها فعالیتش، تورهای خارجی بسیاری را برای افراد معلول در پنج قاره جهان برگزار کرده است. با اینکه افراد سالمند نیز در تورهای تخصصی این آژانس شرکت می‌کنند، از سال ۲۰۰۰ با قطار، کشتی و یا هواپیما، به کشورهایی مانند ویتنام، تبت، آفریقای جنوبی، تونس، اسپانیا و حتی قطب شمال سفر کرده‌اند.

خدمات ویژه‌ گردشگری معلولین در ایران

با اینکه تعداد افراد معلول در ایران و نیاز آنها به خدمات ویژه گردشگری زیاد می باشد اما هیچ زیرساخت و برنامه خوب و جامعی برای فراهم ساختن نیازهای مسافران معلول تهیه نشده است. حمل و نقل که یکی از زنجیره‌های حضور گردشگران معلول در جامعه است و مناسب سازی فضاهای گردشگری همچون موزه‌ها، پارک‌ها، مراکز تفریحی و هتل‌ها همچنین سرویس‌های بهداشتی بین راهی، همگی نیازمند استانداردسازی هستند.

برخی هتل ها در ایران به مناسب سازی فضا برای افراد دچار مشکلات حرکتی توجه ویژه ای نشان داده اند. چندین هتل در تهران، مشهد و کیش و سایر مقاصد پر رفت و آمد وجود دارند که خدمات مناسبی را در اختیار مسافران معلول قرار می دهند. مهمترین این تسهیلات و خدمات عبارتند از:

  • اتاق هایی که دسترسی به آنها با ویلچر امکانپذیر است
  • بزرگ و جادار بودن اتاق ها
  • درب های کشویی
  • توالت فرنگی
  • دوش های چرخشی
  • سیستم های هشدار نوری برای ناشنوایان
  • قفسه هایی نزدیک به سطح زمین
  • بسته های ویژه برای ارتباط شامل کلون تصویری و ساعت زنگدار لرزشی

از مهمترین هتل های مناسب برای معلولان در ایران می توان هتل پارسیان آزادی، هتل هویزه و هتل فرودگاهی ایبیس در تهران، هتل مدینه الرضا و هتل پارس مشهد،  هتل پارسیان کوثر و هتل عالی قاپو در اصفهان، هتل صفائیه یزد، هتل بهشت قشم، هتل هما شیراز، هتل داریوش کیش و … اشاره کرد.

با توجه به این که معلولین و کم‌توانان، بخش بزرگ و پراهمیتی از جامعه هستند، لازم است که در ایران نیز بیشتر به نیازهای آنان پرداخته شود. به نظر می‌رسد هنوز در این زمینه اقدامات لازم صورت نگرفته است. به امید روزی هستیم که معلولین هم مانند افراد دیگر، بتوانند در جامعه به راحتی و با کمترین مشکل حضور داشته باشند و خودشان از پس نیازهایشان برآیند.

منبع: وبلاگ اقامت۲۴

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×