» دانستنی‌های سفر » فرودگاه بین المللی، شاهراه ورود گردشگران به ایران
فرودگاه امام خمینی
دانستنی‌های سفر

فرودگاه بین المللی، شاهراه ورود گردشگران به ایران

۳۰ مهر ۱۳۹۸ 14۰1,859

صنعت هوایی ایران، بیش از صد سال قدمت دارد و امروزه بسیاری از شهر های ایران دارای فرودگاه هستند. با این که در سال های دور، تنها چند شهر از جمله تهران، اهواز و مشهد فرودگاه داشتند ولی در حال حاضر چندین فرودگاه بین المللی فعال داریم.

فرودگاه های بین المللی با توجه به برخی شاخص ها و معیارهای مشخص انتخاب می شوند. برخورداری از زیرساخت های قوی و تجهیزات مدرن و به روز، ارائه خدمات رفاهی متفاوت تر به مسافران، معماری هوشمندانه و فرآیند پذیرش سریع، برخی از این شاخص ها هستند.

معمولا کیفیت فرودگاه ‌های بین المللی با کمک ۸ شاخص بررسی می شوند. این موارد از نظر مسافران شامل زمان انتظار در صف، نظافت فرودگاه، صندلی‌ های راحتی سالن انتظار، تعداد و کیفیت علامت های راهنما، نحوه برخورد کارکنان فرودگاه، کیفیت غذای رستوران ‌ها و کافه ها، دسترسی به اینترنت.

مطلب مرتبط: لباس سفر هوایی؛ باید‌ها و نباید‌های لباس در سفر هوایی

مطلب مرتبط: قوانین بار مسافر در هواپیما

مطلب مرتبط: همه چیز درباره ی کنسل کردن هتل و بلیط هواپیما

فرودگاه بین المللی اصفهان

فرودگاه اصفهان هم یکی از قدیمی ترین فرودگاه های کشور است که در منطقه صفه اصفهان واقع است. این فرودگاه دارای یک ترمینال برای پرواز های داخلی و یک ترمینال هم برای پرواز های خارجی است. با توجه به این که اصفهان از جذابیت بالایی برای گردشگران برخوردار است، همه ساله میزبان جمعیت بالایی از مسافران داخلی و همچنین جهانگردان و گردشگران خارجی است.

همچنین بسیاری از مقامات و مسئولین کشورهای مختلف ضمن سفر به ایران، از اصفهان هم بازدید می کنند و این موضوع از اهمیت توجه به زیر ساخت های این شهر از جمله فرودگاه آن، حکایت دارد.

فرودگاه امام خمینی
فرودگاه امام خمینی

فرودگاه بین المللی امام خمینی

فرودگاه بین المللی امام خمینی، مهم ترین فرودگاه کشور و شاهراه اصلی پروازهای بین المللی ایران است. این فرودگاه در ۳۰ کیلومتری شهر تهران و در آزادراه تهران – قم واقع شده است.  فاز اول این فرودگاه در سال ۱۳۸۳ افتتاح شد. از امکانات این فرودگاه می توان به خدمات تشریفات CIP، دسترسی به اینترنت، هتل و صرافی اشاره کرد.

فرودگاه بین المللی بندرعباس

فرودگاه بندرعباس یکی از پر تردد ترین و مهم ترین فرودگاه‌ های کشور است. از آن جا که بندرعباس یکی از مهم ترین دروازه های بازرگانی و تردد مسافران است، فرودگاه بین المللی بندرعباس هم، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مرزهای ورودی کالا و مسافر در جنوب کشور است.

فرودگاه مهرآباد تهران
فرودگاه مهرآباد تهران

فرودگاه مهرآباد تهران

فرودگاه مهرآباد تهران، تا چند سال پیش مهم ترین فرودگاه بین المللی ایران بود که پس از افتتاح فرودگاه امام خمینی، بیشتر پرواز های خارجی به آن فرودگاه انتقال یافت. در سال ۱۲۹۶ برای نخستین بار، مردم تهران شاهد پرواز هواپیما بر فراز این شهرشان بودند. این فرودگاه دارای ۶ ترمینال است که پرواز ها را بر اساس شرکت های هواپیمایی، پرواز های ورودی و خروجی و پرواز حجاج تفکیک کرده است.

مطلب مرتبط: کدام ایرلاین ، کدام ترمینال فرودگاه مهرآباد تهران؟

فرودگاه بین المللی بوشهر

فرودگاه بوشهر یکی از فرودگاه های اصلی کشور است. فرودگاه بوشهر از سال ۱۲۹۸ که اولین پرواز های بین‌المللی به وجود آمدند، احداث و فعال شد. با رونق بندر بوشهر، فرودگاه آن هم به تدریج توسعه پیدا کرد و امروزه یکی از اصلی ترین فرودگاه‌ های نظامی – بازرگانی کشور است و از فعال ترین مسیر های هوایی غرب به جنوب شرق آسیا است که با استفاده از سیستم‌ها و امکانات پیشرفته ناوبری هوایی، از پر تردد ترین فرودگاه های بین المللی ایران است.

فرودگاه رشت
فرودگاه رشت

فرودگاه بین المللی رشت

فرودگاه رشت که “فرودگاه سردار جنگل” نیز نامیده می شود، تنها فرودگاه استان گیلان است. این فرودگاه مجهز به سیستم‌های کمک ناوبری دقیق است.  این فرودگاه در سال۱۳۴۷، افتتاح شد و به عنوان فرودگاهی مدرن در زمان خودش، شروع به فعالیت کرد.

فرودگاه بین المللی زاهدان

اصلی ترین فرودگاه استان سیستان و بلوچستان در زاهدان قرار دارد. از فرودگاه زاهدان به طور روزانه چندین پرواز داخلی و خارجی انجام می شود. این فرودگاه دارای ۳ ترمینال شامل داخلی، بین‌المللی و ترمینال ویژه حجاج است.

فرودگاه بین المللی ساری

فرودگاه بین المللی ساری یکی از بزرگ‌ ترین فرودگاه‌ های شمال ایران است که در مسیر اتوبان ساری به نکا قرار گرفته است. در فرودگاه بین المللی ساری پرواز های متعددی به مقاصد متعدد داخلی و خارجی صورت می‌ گیرد که به لحاظ پرواز های حج در رتبه سوم کشور قرار دارد.

فرودگاه بین المللی شیراز

فرودگاه شیراز، پس از فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران، مجهزترین فرودگاه ایران از نظر سیستم ها و تجهیزات الکترونیک است. در فرودگاه بین‌المللی شیراز پرواز های متعدد خارجی به مقاصد گوناگونی صورت می گیرد. از جمله امکانات این فرودگاه می توان به سالن ترانزیت مرزی، سالن ترانزیت و تشریفات پروازی اشاره کرد.

فرودگاه بین المللی قشم

فرودگاه بین ‌المللی قشم در نزدیکی روستای دَیرِستان در مرکز جزیره قشم قرار گرفته است. مطالعات اولیه احداث فرودگاه بین المللی قشم از سال ۱۳۰۴ شروع شد اما ۳۱ سال طول کشید تا این پروژه کلید خورد. در نهایت ساخت این فرودگاه در سال ۱۳۳۵ آغاز و از سال ۱۳۴۹ فعال شد.

فرودگاه کیش
فرودگاه کیش

فرودگاه بین المللی کیش

فرودگاه کیش هم یکی از پر تردد ترین و مجهز ترین فرودگاه های کشور است. جزیره کیش با داشتن جاذبه های گردشگری فراوان، از مهم ترین مقاصد گردشگری کشور به حساب می آید. این فرودگاه به طور روزانه میزبان پرواز های متعددی از نقاط مختلف ایران و کشور های حاشیه خلیج فارس است.

از مهم ترین امتیازات فرودگاه بین‌المللی کیش، دریافت گواهینامه فرودگاهی “استانداردهای بین‌المللی” است که تعداد کمی از فرودگاه های کشور این گواهینامه را دارند.

فرودگاه مشهد
فرودگاه مشهد

فرودگاه بین المللی مشهد

فرودگاه بین المللی مشهد یا فرودگاه شهید هاشمی نژاد هم یکی دیگر از مجهز ترین، مهم ترین و پر تردد ترین فرودگاه های کشور است که هر روز چندین پرواز داخلی و خارجی در آن انجام می شود. در این فرودگاه روزانه چند پرواز آموزشی و نظامی صورت می گیرد. این فرودگاه هم دارای ۲ ترمینال پرواز های داخلی و پرواز های خارجی است.

در ترمینال های فرودگاه بین المللی مشهد خدمات متنوعی از جمله بسته‌بندی بار، خدمات CIP، اورژانس، خدمات بانکی، اینترنت رایگان و نمایندگی فروش بلیط دفاتر هواپیمایی ارائه می شود.

فرودگاه بین المللی یزد

فرودگاه یزد، اصلی ترین فرودگاه استان است که در غرب شهر یزد قرار دارد و در سال ۱۳۴۸ افتتاح شد. این فرودگاه جهت پرواز های مسافربری، تجاری، نظامی و آموزشی، مورد استفاده قرار می گیرد. در ترمینال های فرودگاه بین المللی یزد امکانات کاملی از جمله خدمات اورژانس، خدمات بانکی، خدمات ویژه افراد ناتوان و کم توان، دسترسی به اینترنت رایگان، دفاتر شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد.

 

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×