» جاذبه های گردشگری خوزستان » اندیمشک بهشت سرسبز خوزستان، از چم سبز تا منطقه گردشگری منگره!
اندیمشک - چم سبز
جاذبه های گردشگری خوزستان

اندیمشک بهشت سرسبز خوزستان، از چم سبز تا منطقه گردشگری منگره!

۳۰ شهریور ۱۳۹۸ 24۰5,631

استان خوزستان، در جنوب غربی ایران عزیزمان، مرکز تولید نفت و گاز ایران به شمار می آید. با این حال این استان جاذبه های طبیعی فوق العاده بکری برای گردشگران دارد. اندیمشک در شمال استان خوزستان یکی از شهرهای زیبای کشورمان است. امروز با ما در وبلاگ اقامت ۲۴ برای آشنایی با دیدنی های اندیمشک همراه باشید.

اندیمشک کجاست؟

اندیمشک زیبا در ارتفاع ۱۷۶ متری از سطح دریا در شمال خوزستان و در کوه‌پایه زاگرس میانی قرار دارد. فاصله این شهر تا اهواز حدود ۱۶۰ کیلومتر است. اندیمشک را می توان پل اتصالی خوزستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان دانست. از این رو این شهر لر‌زبانان زیادی دارد. اندیمشک از شمال به لرستان، از غرب به شهرستان دره‌شهر، از جنوب به شوش و از شرق به دزفول می رسد.

اندیمشک - چم سبز
اندیمشک – چم سبز

آب و هوای آن در تابستان گرم و شرجی، اما از اواسط پاییز تا اواخر زمستان بهاریست. این شهر سه سد روی رودخانه های دز، کرخه و بالارود دارد. اطراف هرکدام از این سدها دیدنی های طبیعی بسیاری وجود دارد که هر گردشگری را مجذوب خود می کند. بهمین دلیل اندیمشک یکی از بهترین آب‌های آشامیدنی ایران را داراست.

تاریخچه اندیمشک

اندیمشک در جوار باقی مانده‌های شهر قدیم “لور” و “اری‌ترین” بناگذاری شده است. شهر قدیمی لور بر اساس گفته های مورخین شهر آبادی بوده که کم کم متروک شده. این شهر به لحاظ ارتباط با شوش و انشان (زادگاه کوروش) از دیرباز اهمیت خاصی داشته است. نام اندیمشک در دهه بیست خورشیدی و به پیشنهاد فرهنگستان ایران به جای دهکده صالح آباد انتخاب شد.

آغاز گسترش اندیمشک را می توان به زمان احداث راه‌آهن ایران و بنا شدن ایستگاه راه‌آهن آن نسبت داد. این شهر در دوره پهلوی دوم به شهری صنعتی بدل و شرکت های خارجی به آن سرازیر شدند.

مطالب مرتبط:

دیدنی های شوش

سازه های آبی شوشتر، شاهکار فنی و مهندسی کهن

دیدنی های اندیمشک

چم سبز یا چم سوز

چم سبز یا چم سوز منطقه ای تفریحی در شرق اندیمشک استان خوزستان است. چم سبز از سد دز شروع و تا قلعه مختار در چم گلک امتداد دارد. دلیل نامگذاری آن را آب سبز جاری در آن می دانند. البته چم سبز در تمام فصول به جز تابستان بسیار سرسبز و زیباست.

چم سبز
چم سبز

عمق آب بسیاز زیاد است و از طرفی به دلیل دیواره‌های بلند در دو طرف در تابستان بسیار خنک است. دره های زیبا و آب زلال این منطقه دلیل کافی برای انجام انواع ورزش های آبی را به ما می دهند.

پلاژ دریاچه دز

پلاژ سد دز در ۳۵ کیلومتری اندیمشک و جوار دریاچه سد دز واقع شده است. این دریچه مصنوعی به یکی از جاذبه های پرطرفدار شهر بدل شده است. ساخت مراکز تفریحی و ویلاهای بزرگ نیز لذت اسکان در این جاذبه را بیشتر هم کرده است.

پلاژ دز - دریاچه دز
پلاژ دز – دریاچه دز

دره تنگوان

تنگوان در واقع نام کوهی در بخش شمالی شهر است. این کوه هم‌راستا با رشته‌کوه‌های زاگرس از شمال‌غرب تا شمال‌شرق کشیده شده اند. ضلع جنوب شرقی دره تنگوان، به کوه سنگ سیلان شناخته می شود. در امتداد آن نیز دره‌های عمیق رود دز، قلعه مختار و چم سبز قرار دارند. این تنگه به علت دیواره های بلند و صخره های صاف و دره های عمیق، محبوب کوهنوردان و ضخره‌نوردان است.

دره تنگوان
دره تنگوان

منطقه گردشگری منگره

منطقه گردشگری منگره که در ناحیه ای با چند دره تشکیل شده در شمال بخش الوار گرمسیری قرار گرفته است. این روستای زیبا در ۵۰ کیلومتری شمال شهر واقع شده است. کوه و جنگل و آب و هوای معتدل سبب تنوع زیستی و جانوری فوق‌العاده‌ای در این منطقه شده است. دره منگره دارای انواع باغ‌های میوه است که البته باغ‌های انار آن معروفترند.

منطقه گردشگری منگره
منطقه گردشگری منگره

بقعه امیر سیف یا دژ سرقلا

در گورستان قدیمی و در دامنه کوه سیه بقعه‌ای به نام امیر سیف قرار دارد. بنای این بقعه به قرن شش و هفت هجری باز می گردد و محراب‌هایی درون دیوارهایش قرار دارد. احتمالا امیرسیف یکی از اتابکان لر کوچک بوده است. این بنا در کنار رودخانه گرداب حوالی دژ سرقلا از دهستان قیلاب قرار گرفته است. این اثر تاریخی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه امیر سیف یا دژ سرقلا
بقعه امیر سیف یا دژ سرقلا

بهترین زمان برای سفر به اندیمشک

با توجه به قرارگیری این شهر در استان خوزستان، این شهر تابستان های گرمی دارد. اما در بقیه اوقات سال هوای مطبوعی دارد. اما بهترین زمان برای سفر به اندیمشک زیبا از اواسط پاییز تا اواسط نوروز است.

بهترین فصل سفر به اندیمشک
بهترین فصل سفر به اندیمشک

 

منبع: اقامت ۲۴

 

 

۱/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×