» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » سفرنامه خوانسار و اقامت در هتل سرای پدری
هتل سرای پدری خوانسار
اصفهان

سفرنامه خوانسار و اقامت در هتل سرای پدری

۹ شهریور ۱۳۹۸ ۰2,871

این روز ها، افرادی هستند که قصد دارند جاهای دیدنی ایران را بیشتر به ما معرفی کنند. جاذبه های دیدنی ایران، کم نیستند ولی ما چقدر از آن ها اطلاع داریم؟

پارمیدا مظفریان، یکی از ایرانگردانی است که این روز ها در پیج شخصی خود، به معرفی آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی ایران می پردازد.

پارمیدا در سفرش به خوانسار، در هتل سرای پدری اقامت داشته و در سفرنامه اش، از جاذبه ها این شهر و تجربه هایش می گوید. در این سفرنامه، همسفر او می شویم و سری می زنیم به خوانسار و هتل سرای پدری. این سفرنامه کاملا به قلم پارمیدا است.

سفرنامه خوانسار

خوانسار یکی از شهرهای استان اصفهانه که ۱۵۰ کیلومتری شمال غربی اصفهان (حدود ۲ ساعت) قرار داره. با اینکه تقریبا تو یه منطقه کویری قرار گرفته، ولی آب و هوای بسیار خنک و مطبوعی در اکثر ماه­ های سال داره و همین باعث شد که من و دوستام تو آخرین روز های مرداد ماه به عنوان یه گزینه سفر بهش نگاه کنیم.

مسیر دسترسی خوانسار
مسیر دسترسی خوانسار

مسیر دسترسی به خوانسار

برای رفتن از تهران به خوانسار، که حدود ۴-۵ ساعت به طور معمول زمان می­بره، مسیر های مختلفی وجود داره:

  • تهران – ساوه – سلفچگان – موته – گلپایگان – خوانسار (که در عکس زیر آبی شده)
  • تهران- قم- سلفچگان- گلپایگان – خوانسار
  • تهران – قم – کاشان – موته – گلپایگان – خوانسار (مسیری که ما رفتیم)
خوانسار
خوانسار

شهر خوانسار
شهر خوانسار

اقامت در خوانسار

کلمه خوانسار از دو قسمت خان (به معنای چشمه و حوض) و سار (پسوند نشان‌دهنده کثرت) تشکیل شده است و همونجور که از اسمش پیداست، این شهر پر از چشمه‌ های پرآب و باشکوه و طبیعت سبز و تازه است.

با اینکه هوای این شهر زیبا حتی تو تابستان هم تقریبا خنکه و حتی شاید شب­ ها نیاز داشته باشید که لباس گرم­تری بپوشید، ولی یکی از بهترین زمان­ ها برای رفتن به خوانسار، دو ماه اول بهاره. زمانیکه چشمه ­ها پر آبند و در اردیبهشت ماه که لاله­ های واژگون گردشگرهای زیادی رو به این شهر می­کشونه. این یکی از انگیزه ­های ما شد که دوباره تو اردیبهشت ماه به این شهر زیبا برگردیم.

سفر یه روزه­ی ما به خوانسار از پنجشنبه شروع شد. ما مسیر شماره ۳ رو انتخاب کردیم چون به جاده آشنا تر بودیم. تو راه، وقتی به قم رسیدیم تو مجتمع مهر و ماه یه توقف کوچیک کردم که غذا بخوریم و دوباره به راه افتادیم. تا نزدیک کاشان مسیرمون از اتوبان بود و تقریبا بقیه راه تو جاده ­های خوشگلی گذشت که تقریبا کویری بود ولی منظره­های بکری که می­دیدیم حسابی سرحالمون می­کرد.

حدود عصر وارد خوانسار شدیم. اولین کاری که کردیم خاموش کردن کولرها و تنفس هوای خنک و تمیز بود. یکم تو سطح شهر با ماشین دور زدیم و خیابون ­های پر درخت رو نگاه کردیم. تو اولین نگاه شهر تمیز و مرتب و خوشگلی به نظرمون اومد.

ما برای اقامت، از خیلی وقت قبل، یه اقامتگاه خیلی مهیج رو در نظر داشتیم و دنبال یه موقیت خوب بودیم که حتما چند شب رو اونجا بگذرونیم. به محض مشخص شدن مقصد سفر، من از سایت اقامت ۲۴ هتل سرای پدری رو رزرو کردم.

هتل سرای پدری خوانسار

هتل سرای پدری خوانسار یه خونه قدیمی بوده که یه ساختمان جدید با کاربری بوتیک هتل بهش اضافه شده و از بخش قدیمیش هم به عنوان پذیرش و  رستوران و خانه فیلم استفاده می­ شه. جالبه که بدونین معماری ساختمون جدید برنده جایزه مجله معمار هم شده. یه حیاط خیلی خوشگل سرسبزی داره که از گوشش جوی آب می ­گذره.

در مرحله سرچشمه (که یکی از مناطق خوش آب و هوا و پر از کوچه باغه) قرار گرفته  و خلاصه یه خاطره خیلی خوب از سفر به خوانسار رو برامون به جا گذاشت. هتل صبحانه و ناهار و شام هم دارد که اگر دوست داشته باشین می­ تونین سفارش بدین و غذا رو تو هتل بخورین. ما به جز صبحانه، ناهار رو هم آبگوشت و کتلت به هتل سفارش دادیم و خوردیم.

هتل خانه پدری خوانسار
هتل سرای پدری خوانسار

رستوران هتل خانه پدری
رستوران هتل سرای پدری

ساختمان هتل آپارتمان سرای پدری خوانسار دارای ۲ طبقه و ۷ واحد اقامتی در قالب سوئیت‌های سه نفره، چهار نفره، پنج نفره و هشت نفره می‌باشد. هتل سرای پدری موقعیت مکانی خوبی دارد و از دسترسی مناسبی به اماکن دیدنی خوانسار مانند پارک سرچشمه، مسجد جامع خوانسار، امام زاده احمد و بقعه باباترک برخوردار است.

سوئیت‌های هتل سرای خانه پدری امکانات کامل و بروزی در اختیار مسافران قرار می‌دهد و بسیار تمیز و زیبا هستند. از مهمترین امکانات و خدمات این هتل نیز می‌توان به صبحانه و عصرانه رایگان، تاکسی سرویس، چایخانه، اینترنت، کتابخانه، پارکینگ، پذیرش ۲۴ ساعته و … اشاره نمود.

جاهای دیدنی خوانسار

برای گشت و گذار تو شهر خوانسار، اولین مرحله پیاده­ گردی تو شهر و مخصوصا کوچه باغ­ های محله سرچشمه نزدیک هتل بود. نزدیک ­ترین جای دیدنی آسیاب آبی بود و که طبقه پایینش آسیاب آبیه و تولید آرد می­شه و طبقه بالاش هم یه قهوه­ خونه داره. و البته نزدیک آسیاب آبی دیزی سرایی هست که می­ تونین برای ناهار اونجا رو انتخاب کنید.

جاذبه های خوانسار
جاذبه های خوانسار

جاذبه های دیدنی خوانسار
جاذبه های دیدنی خوانسار

دیدنی های خوانسار
دیدنی های خوانسار

منطقه گلستانکوه یکی دیگه از مناطق دیدنی خوانساره، که یه مجموعه اقامتی و گردشگری روبروی سد باغکل خوانساره. ما شاممون رو در فضای باز رستوران بوریتو خوردیم و از هوای خنک و  منظره سد آسمون پر ستاره اونجا لذت بردیم.

راستی در ماه اردیبهشت اگه به این منطقه رفتین می تونین از دیدن لاله­ های واژگون حسابی لذت ببرین.

پارک جنگلی سرچشمه یکی از پارک­ های معروف خوانساره که حوض­هایی داره که از چشمه ­های کوه پر می­شن.  بقعه باباپیر و مدفن شیخ اباعدنان دمشقی هم در این پارک قرار دارد.

خوانسار چندتا خانه تاریخی هم داره که ما به خاطر زمان کمی که داشتیم فقط تونستیم خانه تاریخی حبیبی ­ها رو ببینیم که البته خیلی خیلی زیبا بود.

خانه تاریخی حبیبی ها خوانسار
خانه تاریخی حبیبی ها خوانسار

البته بیشتر این خونه ها برای بازدید عموم باز نیست و اگر بخواین داخلش رو ببینید حتما باید با لیدر محلی برید. چندتا از  خانه ­های معروف رو اگر بخواید از بیرون ببینید:

  • خانه حبیبی ­ها
  • خانه ابهری
  • خانه جعفری
  • خانه احمدی
  • خانه مهدی قلی خان قودجان

و به جز این خانه ­ها و جاهای دیگه ای که قبلا معرفی کردم، مسجد جامع و بقعه باباترک هم از جاذبه ­های گردشگری خوانسار هستن.

غذاهای محلی خوانسار، آبگوشت (دوگوله)، اشکنه (اوگوشت تخم)، آش لعابی، دلمه سیرابی (سین شیردون)، کشک لبو و … هستن.

اگه به فکر  خریدن سوغاتی هستین، عسل خوانسار خیلی معروفه. به جز اون، انواع محصولات خوراکی خونگی شامل ترشیجات، شیرینی جات و مربا، سبزیجات خشک و خشکبار مثل گردو، بادام، آلو و برگه زردآلو از ‌سوغاتی‌های خوشمزه این شهر تاریخی هستن. برای خریدن این خوراکی‌های خوشمزه می‌تونین برین تو مغازه‌های خیابان امام خمینی و مطمئن باشین دست خالی بیرون نمیاین..

بعد از اینکه گشت و گذار شهریمون تموم شد و ناهار خوردیم و سوغاتی­ ها رو خریدیم، راه افتادیم که به سمت تهران برگردیم. البته نزدیک خوانسار  تو راه برگشت، به روستای وانشان رفتیم که خیلی روستای خوشگلی بود و قلعه ماه نشان رو دیدیم که البته در حال بازسازی بود و اینجوری سفر یه روزه خوانسار رو تموم کردیم.

جاهای دیدنی خوانسار
جاهای دیدنی خوانسار

سفر به خوانسار
سفر به خوانسار

سفرنامه پارمیدا مظفریان
منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۱.۶/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×