» اخبار گردشگری » گردشگری ایران ، افزایش گردشگران ورودی و کاهش گردشگران خروجی
گردشگری ایران
اخبار گردشگری

گردشگری ایران ، افزایش گردشگران ورودی و کاهش گردشگران خروجی

۲۶ مرداد ۱۳۹۸ 16۰1,695

کشور عزیزمان ایران با ویژگی های منحصر به فردی دارد. ویژگی هایی که ایران را در مسیر بدل شدن به یکی از مقاصد مهم گردشگری جهان قرار داده. افزایش میزان ورود گردشگران خارجی به داخل و همینطور کاهش خروج گردشگران از کشور از نشانه هایی بر رشد گردشگری ایران است. رشد روز افزون گردشگری ایران سبب افزایش نگاه ها به کشور شده. با افزایش ورود گردشگر به داخل، نمود هایی واقعی امنیت در ایران بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته.

 

گردشگری ایران
گردشگری ایران

 

گردشگری ایران ، غنای تاریخی

ایران با بیش از ۳۶ هزار اثر ملی ثبت شده در لیست آثار ملی، یکی از مقاصد مهم گردشگران تاریخی – فرهنگی است. جالب است بدانید از این تعداد آثار تنها ۲۴ اثر به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. گردشگری ایران به لحاظ پتانسیل جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست. حال آنکه ما به لحاظ جذب گردشگر خارجی جزو ۱۰ کشور برتر این صنعت نیستیم.

مطالب مرتبط:

آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو – بخش اول

آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو – بخش دوم

آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو – بخش سوم

 

بسیاری از گردشگران تاریخی – فرهنگی ایران را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند. تاریخ غنی کشورمان و تمدن باستانی ایران نقل محافل تاریخیست. تا آنجا که منشور حقوق بشر کوروش به عنوان اولین سند حقوق بشر تاریخ در سازمان ملل متحد قرار گرفته. این در حالیست که بسیاری از آثار تاریخی برجسته ایران هنوز به ثبت جهانی نرسیده اند.

 

گردشگری تاریخی ایران
گردشگری تاریخی ایران

مقاله مرتبط: انواع گردشگری و هدف از سفر

وجود تنوع زیاد اقوام و سنن و رسوم جذاب در کشورمان نکته ی حائز اهمیت دیگر است. کمتر کشوری را در منطقه و حتی جهان با این میزان تنوع قومی فرهنگی پیدا می کنید. اقوامی که با سنن و آداب خاص خود چشم هر گردشگر خارجی را به خود جذب می کند.

البته در بحث گردشگری ایران باید این نکته را در نظر گرفت که زیرساخت های صنعت گردشگری بسیار قدیمی هستند و شدیدا نیازمند کمک های حمایتی بیشتر از طرف دولت می باشند. بسیاری از آثار ملی کشورمان نیازمند مراقبت و مرمت هستند. البته سازمان میراث فرهنگی در این خصوص فعالیت های خود را طی سال های اخیر افزایش داده است. اما با نگاهی ملی نسبت به گردشگری ایران ، و همینطور رشد سرمایه گذاری خصوصی در این بخش حتی می توان به جایگزینی گردشگری ایران با درآمد نفتی نیز چشم دوخت. کاری که کشور همسایه ترکیه با جاذبه هایی به مراتب کمتر از کشور عزیزمان ایران در سال های اخیر انجام داده است.

جاذبه های طبیعی، زمرد سبز گردشگری ایران

ایران کشوری چهار فصل با جاذبه های طبیعی متنوع است. شما می توانید در یک روز به اسکی بپردازید و همان روز خود را به سواحل نیلگون خلیج فارس برسانید. گردشگری ایران می تواند با این تنوع فصلی و آب و هوا دل هر گردشگری را با خود ببرد.

 

شمال ایران
شمال ایران

 

از لیست ۲۴ تایی آثار ثبت شده ایران در یونسکو، ۲ اثر آن آثار طبیعی هستند. جنگل های هیرکانی شمال ایران با قدمتی ۴۰ میلیون ساله که در نوع خود بی نظیر است. و کویر لوت ایران که داغ ترین نقطه جهان را به نام خود ثبت کرده است. این دو تنها گوشه ای از طبیعت بکر و شگفت انگیز کشورمان ایران هستند.

 

کویر لوت ایران
کویر لوت ایران

افزایش ورودی، کاهش خروجی

البته رفته رفته نقش گردشگری طبیعت در گردشگری ایران پر رنگ تر خواهد شد. همین نکته سبب شده که شاهد کاهش میزان خروج گردشگران داخلی از کشور باشیم. گردشگرانی که معمولا ترجیح می دادند به کشورهای همسایه بخصوص ترکیه سفر کنند، اکنون نقاط جدید در ایران را شناسایی و به آن جا سفر می کنند. این اتفاق می تواند نقش بسیار مهمی در رشد صنعت گردشگری و اقتصاد پایدار داشته باشد. کاهش خارج شدن ارز از کشور به دلایل گردشگری هم سبب سرمایه گذاری در صنعت گردشگری داخلی و هم کاهش نرخ ارز به دلیل عدم خروج آن از کشور خواهد شد.

 

مطلب مرتبط:

گردشگری داخلی ؛ چرا باید گردشگری داخلی را ارج نهاد؟

 

در سال ۲۰۱۸ – ۲۰۱۷ حدود ۱۰ میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر کرده اند. این آمار طی سال گذشته به ۷ میلیون کاهش یافته بود. از همین رو طبق آمار در سال گذشته شاهد افزایش میزان ورود گردشگران به داخل کشور نیز بوده ایم. این آمار نشان از افزایش حدود ۵۰ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور را دارد.

طبق آمار سازمان جهانی گردشگری، کشور عراق با ۲۴ درصد بیشترین میزان گردشگران خارجی ایران را داراست. در نقشه گردشگری ایران، آذربایجان با ۱۸%، ترکیه با ۸%، پاکستان با ۴% و بحرین با ۲% در رتبه های بعدی کشورهای همسایه که بیشترین میزان گردشگر ورودی به کشور را دارند قرار می گیرند. ۴۶% باقی مانده نیز از سایر کشورهای جهان ایران را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند.

 

گردشگری ایران
گردشگری ایران

امنیتی که گردشگری ایران را تضمین می کند

قرار گرفتن ایران در لیست امن ترین کشورهای جهان نیز بسیار در رشد گردشگری ایران نقش داشته است. در صورتیه بسیاری از رسانه های غرب سعی در مقدوش کردن اذهان عمومی در خصوص ایران هستند. به طوریکه جمله “آیا ایران برای سفر امن است؟” یکی از سوال های متداول گوگل راجع به ایران است. بسیاری از گردشگران خارجی که برای بار اول به کشورمان سفر می کنند شگفت زده می شوند.  تقریبا تمامی آن ها تایید می کنند که چیزی که در سفر به ایران تجربه کردند با چیزی که رسانه ها به خورد جامعه غربی می دهند کاملا متفاوت است.

اتفاقاتی از جمله اتفاقی که برای دوچرخه سوار آلمانی در شمال ایران افتاد می توانید این شهرت را خدشه دار کند. اولین چیزی که از زبان هر گردشگری که از ایران بازدید کرده می شنوید مهمان نوازی ایرانی هاست. ولی چنین اتفاقاتی علاوه بر لکه دار کردن این چهره مهمان نواز بر رشد گردشگری در ایران نیز اثر منفی می گذارد. ما به عنوان مردم ایران باید همواره مراقب مهمانانی که به کشورمان سفر می کنند باشیم. زیرا هرچه تعداد این گردشگران بالا برود، رشد اقتصادی و فرهنگی برای کشورمان خواهد داشت.

 

منبع: اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×