» گوناگون » ۷ شگفتی در عجایب هفتگانه طبیعی
جزیره کومودو
گوناگون

۷ شگفتی در عجایب هفتگانه طبیعی

۱ تیر ۱۳۹۸ 12۰2,122

عجایب هفتگانه، موضوعی است که از میان تعداد زیادی از مکان هایی که به این منظور کاندید شده اند، انتخاب می شوند. این لیست هر چند وقت یک بار بازبینی شده و تغییراتی در آن اعمال می شود. به عبارت دیگر، این لیست ها موقتی هستند. علت انتخاب عدد ۷ برای اسن لیست، اعتقاد یونانیان باستان مبنی بر این بوده که عدد ۷ مفهوم کمال دارد و حاکی از ۵ سیاره شناخته شده به اضافه خورشید و ماه بوده است.

در مجموع، چندین لیست عجایب هفتگانه به مناسبت های گوناگون، وجود دارد. به عنوان مثال ، لیست عجایب هفتگانه جهان باستان، عجایب هفتگانه طبیعی، عجایب هفتگانه آمریکا، عجایب هفتگانه شهرها، عجایب هفتگانه دنیای زیر آب، عجایب منظومه شمسی و غیره. از این میان می پردازیم به معرفی لیست عجایب هفتگانه طبیعی جهان.

نحوه انتخاب عجایب هفتگانه

فرایند انتخاب عجایب هفتگانه طبیعت، به این ترتیب است که حدود ۳۰۰ مورد از جاذبه‌های طبیعی سراسر دنیا، توسط مردم پیشنهاد می شوند تا در این رقابت شرکت کنند. وبسایت اینترنتی بنیاد عجایب هفتگانه به آدرس:www.new7wonders.com  به منظور محافظت از جاذبه‌های طبیعی در برابر تخریب و آسیب، آخرین رای‌گیری را در سال ۲۰۰۹ برگزار کرد. در میان کاندید های این لیست، نام غار علی صدر همدان و قله دماوند، از میان جاذبه های طبیعی ایران به چشم می خورد.

عجایب هفتگانه طبیعی جهان

لیست مکان هایی که در نهایت انتخاب شدند شامل موارد زیر هستند:

رودخانه آمازون
رودخانه آمازون
  • جنگل و رودخانه آمازون

آمازون نام منطقه وسیعی است که در ناحیه شمالی آمریکای جنوبی قرار دارد. این منطقه دارای جنگل های انبوه و بکر و رودخانه ای پر آب است. قسمت اعظم آن در کشور برزیل قرار دارد اما در مجموع ۹ کشور، از جمله پرو، بولیوی، کلمبیا و غیره را شامل می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش از نیمی از مجموع جنگل های دنیا در این منطقه قرار دارد. رودخانه آمازون هم یکی دیگر از عجایب این منطقه است که پر آب ترین رود جهان است. این رودخانه از رشته کوه “آند” در غرب آمریکای جنوبی سرچشمه می گیرد و به اقیانوس اطلس می ریزد.

خلیج هالونگ
خلیج هالونگ
  • خلیج هالونگ

خلیج “هالونگ” در ویتنام قرار دارد و نامش به معنای اژدهای نزول کرده است. این خلیج در شمال شرق ویتنام قرار دارد و همچنین در فهرست آثار جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. خلیج هالونگ از تعداد زیادی جزیره با سنگ های آهکی تشکیل شده است. این سنگ ها اندازه و شکل های متفاوتی دارند که موجب جذابیت و بکر بودن آن منطقه شده است. همچنین غار های شگفت انگیزی در میان این جزایر تشکیل شده اند که از برخی از آن ها می توان بازدید کرد. حیات وحش این منطقه هم بخشی از ویژگی های حیرت انگیز آن است. این منطقه زیست‌گاه آبزیان متنوع و حیواناتی مانند میمون، گوزن، سنجاب، پرندگان رنگارنگ، مارمولک، بزکوهی و غیره است.

آبشار ایگواسو
آبشار ایگواسو
  • آبشار ایگواسو (ایگوازو)

آبشار ایگواسو سومین مورد از عجایب هفتگانه طبیعی است. این آبشار در میان مرز برزیل و آرژانتین قرار دارد. این آبشار شامل ۲ بخش است که هر کدام نیز دارای چندین آبشار دیگر است. این ناحیه، منطقه ای گرمسیری بوده که اغلب اوقات بارانی و مرطوب است. در بخش برزیلی این آبشار، جنگلی با همین نام وجود دارد که در آثار جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

جزیره ججو
جزیره ججو
  • استان ججو کره جنوبی

از دیگر عجایب هفتگانه طبیعی جهان، استان ججو، یکی از ۹ استان کره جنوبی است. استان ججو، جزیره ای آتشفشانی با آب و هوای اقیانوسی و معتدل است. این منطقه دارای قله آتشفشانی، پارک ملی هالاسان، جزیره اودو و چندین دهکده و پارک دیگر است.

جزیره کومودو
جزیره کومودو
  • جزیره کومودو

این جزیره بخشی از خاک اندونزی و بخشی از پارک ملی کومودو است. مشاهدات ملوانان هلندی مبنی بر دیدن جانورانی عجیب، موجب شده که باور عمومی بر این باشد که در گذشته در این جزیره اژدهایی می زیسته که از دهان آن آتش خارج می شده است. این جزیره مکان ویژه ای برای غواصی است.

پارک ملی پورتو پرنسس
پارک ملی پورتو پرنسس
  • پارک ملی پورتو پرنسس

پارک ملی پورتو پرنسس هم یکی از عجایب هفتگانه طبیعی است. این پارک در فیلیپین در جنوب شرق آسیا قرار دارد. پارک ملی پورتو پرنسس، پارکی متفاوت است که گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فردی دارد. همچنین رودخانه ای در آن جریان دارد که طولانی ترین رودخانه سرپوشیده جهان است و از این حیث جالب توجه است. به همین دلیل سالانه میلیون ها توریست از پارک ملی پورتو پرنسس بازدید می کنند. همچنین  آبشار هایی کوچک و بزرگ در این رودخانه وجود دارد و غار هایی که با اندازه های گوناگون به هم پیوند خورده اند و همین منظره باعث شده که رود پورتو پررنسس به رودخانه ای زیرزمینی مشهور شود.

کوه تیبل
کوه تیبل
  • کوه تیبل

این کوه در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی قرار دارد. چشم انداز شگفت انگیز رو به اقیانوس، کوهستان، شهر و حیات وحش آن موجب شده تا کیپ تاون به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری به ویژه برای دوستداران آفریقا باشد. کوه تیبل با ارتفاع ۱۰۸۷ چشم ‌اندازی وسیع از اقیانوس اطلس را به گردشگران هدیه می دهد. پوشش گیاهی آن شامل گل های ارکیده است و حیات وحشی با انواع جانوران مانند خرگوش کوهی و سیاهگوش، در انتظار مسافران این منطقه است.

و در پایان یادمان باشد که زمین خانه همه ما است. طبیعت زیباست، مراقب آن باشیم!

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۱/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×