» گوناگون » خلخال، بهشت خوش آب و هوای ایران
طبیعت خلخال
گوناگون

خلخال، بهشت خوش آب و هوای ایران

۲۱ خرداد ۱۳۹۸ 12۰2,115

اغلب در اوج گرمای روزهای تابستان، در جستجوی مکانی هستیم که ضمن این که زمانی را به خودمان اختصاص می‌دهیم، از آب و هوای آن هم لذت ببریم. گاهی گرما در روزهای تابستان به ویژه در شهرهای بزرگ ایران، تخمل ناپذیر می‌شود. در این شرایط شهری کوهستانی مانند خلخال، می‌تواند مانند بهشتی بر روی زمین جلوه کند.

شهر خلخال، در جنوب‌شرق استان اردبیل قرار دارد که طبیعت سبز و خنک آن همیشه زبانزد بوده است. از جمله جاهای دیدنی خلخال شامل چشم اندازهای بکر، جنگل‌های تالش، مراتع و روستاهای این منطقه هستند که هر سال به‌ویژه در تابستان، میزبان گردشگران داخلی و خارجی فراوانی است. اگر به دنبال طبیعتی سبز و بکر و هوایی خنک و لطیف هستید، خلخال همان بهشتی است که به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای مشاهده مطالب مشابه به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

طبیعت بکر خلخال
طبیعت بکر خلخال

جاذبه های طبیعی خلخال

شهر خلخال و مناطق اطراف آن، مجموعه ای از پدیده‌های طبیعی شامل رودخانه، جنگل، دریاچه، آبشار، کوهستان و تفرجگاه‌های گوناگون است. از جمله جاهای دیدنی خلخال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رودخانه‌های خلخال

خلخال دارای چندین رودخانه است از جمله آن‌ها می توان به قره‌سو، قزل اوزن، شاه رود، سنگ رود، آرپاچایی و هروآباد اشاره کرد.

ییلاق دشته

ییلاق دشته در جاده زیبای اسالم به خلخال قرار دارد. این منطقه ییلاقی در مرز میان استان اردبیل و گیلان واقع شده است. ییلاق دشنه، با طبیعتی خنک و سرسبز، مقصد جذابی برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

دریاچه نئور

دریاچه نئور در جنوب شرق اردبیل، در میان شهر اردبیل و خلخال، قرار گرفته است. دریاچه نئور شامل دو دریاچه است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و یک دریاچه واحد را تشکیل می‌دهند.

آبشار نره گر

از دیگر جاذبه های طبیعی خلخال، آبشار نره‌گر در روستای اسبو است. برای رسیدن به این آبشار لازم است از داخل روستا عبور کنید.

آبشار نوده

آبشار نوده، با ارتفاع نزدیک سی متر، از زیبا‌ترین آبشارهای خلخال است که در دامنه جنوبی کوه آق داغ واقع شده است.

جویبار خلخال سویی

خلخال سویی، جویباری است که از آب شدن برف و یخ‌ ارتفاعات خلخال به وجود آمده است. این جویبار به رودخانه خلخال چایی و سپس به رودخانه قزل اوزن می‌ریزد.

غار هفت خانه

غار هفت‌خانه در ارتفاع ۱۶۰۰ متری در بیست کیلومتری جنوب غرب خلخال و در روستای گرمخانه، قرار دارد. این غار دارای دو دهانه ورودی است. غار هفت‌خانه، شامل هفت تالار کوچک است که ارتفاع آن‌ها به طور میانگین سه متر است.

اندبیل

تفرجگاه اندبیل که با نام چشمه میر عدیل نیز شناخته می‌شود، در فاصله پنج کیلومتری شرق خلخال قرار گرفته است. این منطقه به خصوص در ماه‌های گرم سال میزبان جمعیت بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان است.

جاده اسالم خلخال
جاده اسالم خلخال

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال، با طول ۷۰ کیلومتر، شهر اسالم در استان گیلان را به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل مربوط می‌سازد. در این جاده در بیشتر فصل‌های سال بارندگی وجود دارد و ارتفاع جاده نیز موجب شده تا حتی در فصل تابستان هم سرد باشد. همچنین ابر و مه در میان دره‌های این جاده دیده می‌شود. این جاده پیچ در پیچ، همواره پوشیده از درختان جنگلی است. جنگل‌های انبوه، روستاهای زیبا، عسل‌های طبیعی، آبشارها، دشت‌های وسیع پر گل‌ و از جذابیت های این مسیر است.

قله آق داغ

قله آغ داغ با ارتفاع ۳۳۲۲ متر، دومین قله بلند استان اردبیل است. در دامنه این کوه، گیاهانی مانند ریحان و آویشن‌ می‌رویند. علاوه بر این از ارتفاعات این کوه، چشمه‌ای جاری است که مردم محلی معتقدند  آب آن برای دستگاه گوارش مفید است.

طبیعت خلخال
طبیعت خلخال

آثار باستانی خلخال

حمام نصر

حمام تاریخی نصر، از بناهای تاریخی دوران قاجار است. این حمام دارای نقاشی‌های بسیار زیبایی است که با چند لایه گچ و سیمان طراحی شده است.

روستای تاریخی برندق

روستای برندق، از روستاهای قدیمی است که در بخش خورش رستم شهر خلخال قرار دارد. طبیعت زیبا، آبشار و رودخانه‌ در میان روستا و همچنین بناهای تاریخی، از جمله جذابیت‌های این روستا هستند.

قلعه خشتی گیلوان

قلعه خشتی گیلوان در روستای گیلوان و در نزدیکی خلخال قرار گرفته است. این بنای تاریخی زیبا از چندین برج در فواصل مختلف از یکدیگر واقع شده اند. در کنار این قلعه، یک قبرستان تاریخی وجود دارد که از آثار تاریخی پس از اسلام است.

گورستان تاریخی شمس آباد

یکی از بناهای باستانی اطراف شهر خلخال، گورستان شمس‌آباد است که در روستای شمس‌آباد شهر خلخال و در نزدیکی رودخانه قزل اوزن قرار دارد و قدمت آن به بیش از ۱۳۰۰ سال قبل باز می‌گردد. بر روی برخی از مقبره ها، متونی به خط کوفی به چشم می‌خورد که حکایت از قدمت این قبرستان دارد.

پل تاریخی پردیس

پل تاریخی پردیس از بناهای قدیمی مربوط به دوران صفویه و بر روی رودخانه قزل اوزن قرار دارد. هرچند که بخش اصلی این پل، در اثر گذر زمان تخریب شده است، اما هنوز هم بخشی از این پل باقیمانده است و قابل بازدید است.

خلخال صنایع دستی
خلخال صنایع دستی

صنایع دستی خلخال

شهر خلخال از جمله شهرهایی است که صنایع دستی گوناگونی دارد. از جمله آن‌ها شامل جاجیم بافی، گلیم بافی، قالیبافی، گیوه بافی، شال بافی، کلاه نمدی، بافته های سنتی و لباس های سنتی است .

گلیم بافی خلخال
گلیم بافی خلخال

 

منبع: وبلاگ اقامت۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×