» گوناگون » روز جهانی اهدا خون
روز جهانی اهدا خون
گوناگون

روز جهانی اهدا خون

۲۳ خرداد ۱۳۹۸ 7۰1,657

روز جهانی اهدا خون بهانه ای زیبا برای نجات جان انسان هایی می باشد که به دلایل مختلف به همراهی ما نیاز دارند. در این روز بار دیگر مساله مهم نجات جان انسان ها با قطره ای خون در تمام دنیا یادآوری میشود تا شاید تلنگری برای بیدار شدن همه باشد. روز جهانی اهدا خون در واقع برای فرهنگ سازی و تشویق سفید پوست و سیاه پوست، فقیر و غنی و مرد و زن برای اهدای قطره ای خون برای نجات جان دیگران می باشد.


برای آشنایی با روز جهانی اهدا خون و هر آنچه که لازم است درباره آن بدانید، در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “چرا سفر کنیم؟ فواید سفر بر کیفیت زندگی

مقاله مرتبط : “بیماری در سفر

 

روز جهانی اهدا خون

روز جهانی اهدا خون در تقویم ایران

روز جهانی اهدا خون ۱۴ ژوئن و برابر با ۲۴ خرداد ماه در تقویم ها مشخص شده است و گاهی اوقات لازم است تا رنگ این روز کاملا قرمز باشد تا جدی بودن مساله را هشدار دهد. لند اشتاینر کاشف گروه های خونی و برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۳۰ اولین دانشمندی بود که توانست راه را برای نجات جان انسان ها از طریق اهدا خون فراهم کند. به خاطر ارزش کار این دانشمند بزرگ از سال ۲۰۰۵، روز تولد وی یعنی ۱۴ ژوئن به عنوان روز جهانی اهدا خون نامگذاری شد.
هدف اصلی از نام گذاری این روز و جهانی کردن آن در مرحله اول قدردانی از افراد و گروه های فعال در حوزه اهدا خون می باشد. در طول سال افراد و گروه های زیادی هستند که با راه اندازی کمپین های مختلف دیگران را تشویق به اهدا خون رایگان می کنند و بدون شک بزرگی کار آنها ارزش قدردانی را دارد. علاوه بر این، در این روز تلاش میشود تا همه مساله وابسته بودن نجات جان انسان ها به کمک خون دیگران را درک کنند.

برنامه های روز جهانی اهدا خون

از سال ۲۰۰۵ تا امروز برای برگزاری مراسم و کمپین های مختلف، یک کشور به عنوان میزبان انتخاب میشود و هر یک برنامه های خاصی را در این روز اجرا می کنند. این برنامه ها در مرحله اول قدردانی از کشورها و نهادهای فعال در حوزه اهدا خون رایگان می باشد. لازم است بدانید که در روز جهانی اهدا خون تاکید اصلی بر اهدا رایگان آن می باشد و تلاش میشود تا این مساله فرهنگ سازی شود.
بر اساس گزارش های اعلام شده، اهداکنندگان خون در ۴۰ کشور به ازای این کار پول دریافت می کنند. البته نمی توان از ارزشمندی کار آنها چشم پوشی کرد. اما با توجه به بالا بودن هزینه های درمانی بیماران نیازمند خون، بهتر است برای اهدا خون رایگان تلاش شود. خوشبختانه ۶۲ کشور به صورت کاملا رایگان خون اهدا میکنند. ایران در لیست کشورهایی قرار دارد که تا حد زیادی بر اهدا خون رایگان فرهنگ سازی شده و کاملا در این زمینه خودکفا می باشد.
از دیگر برنامه های روز جهانی اهدا خون می توان به راه اندازی کمپین های مختلف در این زمینه اشاره نمود. به عنوان مثال در ایالت متحده یکی از این کمپین ها آشنایی و مصاحبه با افرادی می باشد که با کمک خون دیگران، زندگی دوباره پیدا کرده اند. بدون شک دیدن این تصاویر، ناخودآگاه قلب مهربان هر انسانی را تحت سلطه خود قرار می دهد!

روز جهانی اهدا خون

شعار روز جهانی اهدا خون

همان طور که اشاره کردیم، مراسم روز جهانی اهدا خون از سال ۲۰۰۵ تا امروز به میزبانی یک کشور انتخاب شده از قبل برگزار می گردد. هر میزبان و برگزارکننده این مراسم علاوه بر داشتن برنامه های مختلف برای پیشبرد اهداف اصلی این روز، شعاری را باید مشخص کند. شعارهای ارائه شده توسط هر کشور باید معنا و مفهومی مرتبط با روز اهدا خون و تشویق دیگران به شرکت در این امر بزرگ را شامل شود. به عنوان مثال برخی از این شعارها عبارتند از:

۲۰۱۸: خون ما را به هم متصل می کند.
۲۰۱۷: نیاز به خون همیشگی است، اهدا کننده مستمر بمان.
۲۰۱۶: خون ما را به هم مرتبط می کند.
۲۰۱۵: تشکر برای نجات زندگی ام
۲۰۱۴: خون سالم برای نجات جان مادران

 

برنامه های اهدا خون در ایران

در تقویم ما ایرانی ها دو روز به عنوان روز اهدا خون مشخص شده است، ۲۴ خرداد که از سال ۲۰۰۵ به عنوان روز جهانی آن در نظر گرفته شده است و ۹ مرداد ماه که از سال ۱۳۵۳ تا امروز به این روز نام گذاری شده است. خوشبختانه ایران یکی از پیشرفته ترین و موفق ترین کشورها در مدیترانه شرقی در زمینه اهدا خون و فرهنگ سازی آن شناخته شده است. به همین خاطر در هر دو روز ذکر شده برنامه های مختلفی به منظور تشویق مردم برای این کار صورت میگیرد.
ما همه انسان هستیم و وجودمان در نهایت به ذات الهی وابسته است و چطور می توانیم در برابر درد هم بی تفاوت باشیم. به قول شاعر بزرگ و نامی کشورمان

“بنی آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند”

“چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار”

پس چه خوب است که این روز را بهانه و فرصتی بدانیم تا در کاری بزرگ و ارزشمند شرکت کنیم و بدون شک روزی نتیجه ی اینکار را به بهترین شکل خواهیم دید…
در روز جهانی اهدا خون تمام پایگاه های اطلاع رسانی در شهرهای مختلف کشورمان آماده هستند تا کارها و مقدمات لازم برای دریافت خون هموطنانمان را انجام دهند. با جستجو در سایت های مختلف لیست کامل پایگاه های انتقال خون شهر و محل سکونتتان را دریافت خواهید کرد.

 

روز جهانی اهدا خون

پایگاه های انتقال خون تهران

به عنوان مثال در شهری مانند تهران می توانید به یکی از پایگاه های زیر مراجعه نمایید:

پایگاه وصال: خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، بالاتر از تقاطع طالقانی، شماره ۹۹
پایگاه ستاری: بزرگراه ستاری، بالاتر از مجتمع کوروش، نبش بلوار خلیل آبادی
پایگاه تهران پارس: تهرانپارس، ضلع غربی پارک پلیس، انتهای خیابان سیزدهم شرقی
پایگاه شهر ری: بزرگراه شهید آوینی، خ شهید کریمی شیرازی (خ استخر)، روبروی سینما راگا (جنب استخر سوریان)
پایگاه پیروزی: خیابان پیروزی، بین خیابان اول و دوم نیروی هوایی، روبروی سازمان تامین اجتماعی، پلاک ۲۷۱
پایگاه مترو امام خمینی: میدان امام خمینی (ره)، ابتدای باب همایون

 

پایگاه های انتقال خون مشهد

پایگاه امام رضا (ع): میدان تقی آباد – ابتدای خیابان دانشگاه – روبروی خیابان کفایی – پایگاه اهدای خون امام رضا(ع)
پایگاه امید: چهارراه شهدا به طرف حرم مطهر – خیابان شیرازی – نبش شیرازی ۳ – مجتمع تفریحی اقامتی امید – طبقه منهای ۱ مجتمع – پایگاه اهدای خون امید
پایگاه میلاد: ​آزاد شهر – چهارراه میلاد – بین استقلال ۲ و ۴
پایگاه شهید کریمی: قاسم آباد – چهارراه مخابرات – شریعتی ۲۸
پایگاه مهر: بلوار ابوطالب- نبش ابوطالب ۳۳
پایگاه ثامن: ابتدای بازارچه شهید آستانه پرست ورودی حرم مطهر

 

پایگاه های انتقال خون شیراز

پایگاه مرکزی: خیابان قصردشت، بالاتر از عفیف آباد، ایستگاه آسیاب قوامی
پایگاه شماره ۲: میدان نمازی – روبروی خیابان ملاصدرا

 

پایگاه های انتقال خون تبریز

پایگاه آخونی: خیابان آخونی نبش کوی شادگان
پایگاه مسجد کبود: خیابان امام خمینی-روبروی مسجد کبود

 

روز جهانی اهدا خون

نکات مهم در اهدا خون

بدن انسان های سالم دائما در حال ساخت خون می باشد و با از بین رفتن بخشی از آن، دوباره با خون تازه جایگزین میشود. پس اگر بدنتان شرایط مناسبی برای اهدا خون دارد، روز جهانی اهدا خون را از دست ندهید و چه خوب است که هر روز را با این روز نامگذاری کنیم. برای اهدا خون لازم است چند نکته را مد نظر داشته باشید:
برای اهدا خون تنها به مراکز معرفی شده توسط سازمان انتقال خون مراجعه نمایید. تمامی این پایگاه ها شرایط ایده آلی برای مراقبت از فرد اهدا کننده و نگهداری خون در شرایط مناسب را دارا می باشند.
فرد اهدا کننده خون حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال سن باید داشته باشد.
افراد با وزن کمتر از ۵۰ کیلوگرم نمی توانند خون اهدا کنند.
خانم ها ۳ مرتبه و آقایان ۴ مرتبه در سال می توانند خون اهدا کنند.
در صورت مبتلا بودن به برخی از بیماری ها از قبیل آلرژی، بیماریهای قلبی و عروقی، غش و صرع، سابقه جراحی، سابقه خالکوبی، تتو و حجامت و غیره حتما به پزشک انتقال خون اطلاع رسانی نمایید.
اگر برای اولین مرتبه است که خون اهدا می کنید، حتما کارت شناسایی همراه داشته باشید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×