بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری هرمزگان » سفر به جزیره هرمز
جزیره هرمز
جاذبه های گردشگری هرمزگان - جاذبه های گردشگری بندرعباس

سفر به جزیره هرمز

۱۱ خرداد ۱۳۹۸ 34۰3,598

جزیره هرمز با خاک سرخ و متحیرش و مجموعه ای از کانی های ارزشمند، به گوشه ای از استان هرمزگان رنگ و جلوه ای بی نظیر بخشیده است. این جزیره بخاطر داشتن طبیعت بکر، سواحل زیبا و بناهای تاریخی و خاک رنگارنگش از شهرت زیادی برخوردار است. به طوریکه جزیره هرمز به منحصر به فردترین جاذبه طبیعی جنوب کشورمان تبدیل شده است.


برای آشنایی بیشتر با جزیره هرمز در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط: “هرمز جزیره رنگین کمان، بهشت زمین شناسان کجاست؟

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

مقاله مرتبط : “بندرعباس، مقصدی گردشگری که فقط از آن عبور می کنیم

مقاله مرتبط : “در بهار سفر به این مناطق را از دست ندهید

 

جزیره هرمز

معرفی جزیره هرمز

جزیره هرمز با وسعت ۴۲ کیلومتر، در ۸ کیلومتری بندرعباس واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این جزیره باعث شده تا در طول تاریخ از نظر اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار باشد. آب های اطراف این جزیره شرایط ایده آلی برای عبور نفتکش ها را دارد و این موقعیت باعث شد تا سالها تحت سلطه پرتغالی ها قرار گیرد.
علاوه بر رخدادهای مهم تاریخی و سیاسی، جزیره هرمز بیشتر بخاطر داشتن مجموعه ای بی نظیر از ۷۰ نوع کانی و خاک های رنگارنگ شهرت دارد. به طوریکه با قدم گذاشتن در هر گوشه از این جزیره دنیایی از خاک های رنگی را مشاهده خواهید کرد که در کنار آب های زلال و آبی دریا، رنگ و چهره ای خارق العاده پیدا می کنند.

بنر هتل آرتا قشم

جاذبه های طبیعی جزیره هرمز

برخلاف جزایری مانند قشم و کیش که در سالهای اخیر چهره ای تقریبا جدید و مدرن به خود گرفته اند، جزیره هرمز هنوز بخاطر داشتن طبیعت و بافت بکر مشهور است. در این جزیره خبری از زندگی لوکس و مراکز خرید جدید نیست، بلکه در هر گوشه از آن جاذبه های طبیعی خارق العاده ای دیده میشوند که در نوع خود بی نظیر هستند. از جمله جاذبه های طبیعی جزیره هرمز که چشم هر گردشگری را به سمت خود جذب میکند عبارتند از:

 

جزیره هرمز

غارهای نمکی

یکی از اصلی ترین جاذبه های طبیعی که در این جزیره می توان مشاهده کرد، غارهای نمکی با بلورهای عظیم هستند که گوشه ای از هنر پرودگار را در طبیعت زیبا نشان می دهند. به عنوان مثال می توانید به غرب جزیره هرمز بروید و در لا به لای غار و دره نمکی که به غار مراقبه معروف می باشد حرکت کنید. عبور آب های سرشار از نمک در پایین دره، زیبایی آن را صد چندان کرده است.
اگر کمی اهل مراقبه باشید قطعا با ارزش نمک در بالا بردن انرژی مثبت بدن آشنا هستید. این گوشه از جزیره هرمز فرصتی عالی برای مراقبه می باشد و بهانه ای زیبا برای سفر به آن شده است. البته با سفر به جنوب جزیره نیز می توانید غارهای نمکی کوچک و بزرگ دیگری را ببینید. پیشنهاد می کنیم بخشی از سفر به جزیره هرمز را به پیمودن این غارها اختصاص دهید چون نه تنها تجربیاتی خارق العاده کسب میکنید، بلکه با روحیه عالی به خانه برخواهید گشت.

دره رنگین کمان

جلوه رنگ و طبیعت و زیبایی را در دره رنگین کمان هرمز می توانید ببینید و شک نکنید که از دیدن آن به وجد خواهید آمد. وجود کانی های مختلف در این دره باعث شده تا هر گوشه از آن با یک رنگ جذاب نگاه ها را به سمت خودش جذب کند. خاک های طلایی، نقره ای، سیاه و قرمز دره رنگین کمان، فرصتی برای ثبت تصاویر زیبا با دوربین های عکاسی را فراهم میکنند و نباید آن را از دست داد.
البته لازم به ذکر است که تنوع بالا در خاک های رنگی این منطقه به عنوان منبع درآمد بومیان جزیره هرمز تبدیل شده است و نقش مهمی در تولید صنایع دستی دارند. به طوری که در بازارچه های محلی جزیره، شیشه هایی با طرح و رنگ های جذاب را مشاهده خواهید کرد که همگی از ترکیب خاک های این دره بدست آمده اند.

سواحل آرام

یکی از لذت بخش ترین کارهایی که می توان در جزیره هرمز انجام داد، پیاده روی و قدم زدن در سواحل آرام و دل فریب آن می باشد. ترکیب خاک سرخ ساحل با آب های آبی دریا یکی از منحصر به فردترین تصاویر را در جزیره بوجود می آورند. ساحل سرخ یکی از معروف ترین سواحل جزیره هرمز می باشد که بخاطر داشتن معدن بی نظیری از خاکی سرشار از اکسیدآهن در تمام دنیا معروف است.
ترکیب رنگ سرخ با آب های روان و فیروزه ای بهانه ای شده است تا گروه های عکاسی و عاشقان طبیعت گردی در فصل های خوش آب و هوا در این ساحل حضور یابند. چه چیزی بهتر از قدم زدن در ساحلی آرام با رنگ سرخ و تماشای آب های زلال دریا می تواند روحتان را صیقل دهد؟

 

تندیس های سنگی جزیره هرمز

تندیس های سنگی

اگر تجربه سفر به قشم را داشته باشید با تندیس های خاکی آن برخورد کرده اید و قطعا می دانید که این تندیس ها همگی بخاطر فرسایش خاک بوجود آمده اند. به عبارت دیگر، در بوجود آمدن این تندیس ها دست انسان هیچ نقشی نداشته است و همگی کاملا طبیعی هستند. تندیس های سنگی در جزیره هرمز نوع دیگری از این مجسمه های طبیعی هستند که تماشای آنها ذهن را به چالش میکشد.
پیشنهاد می کنیم در طول سفر و طبیعت گردی در جزیره، دقایقی را به این تندیس ها از زوایای مختلف خیره شوید. اگر قدرت تصور خوبی داشته باشید می توانید مجسمه هایی از عقاب و سایر پرندگان را در آنها بیابید.

تاریخ و هنر در جزیره هرمز

همان طور که قبلا اشاره کردیم، جزیره هرمز در کنار داشتن طبیعت منحصر به فرد، از نظر تاریخی و سیاسی نیز حائز اهمیت می باشد. به همین خاطر است که در طول پیاده روی و قدم زدن در جزیره، بقایایی از بناهای تاریخی را در آن مشاهده می کنید. البته در کنار تاریخ، خوب است نگاهی نیز به هنر دست انسان داشته باشیم که زیبایی های هرمز را صد چندان کرده اند.

قلعه پرتغالی ها

کشور پرتغال از جمله جاهایی بود که پی به ارزش جزیره هرمز برده و به همین خاطر، سالها این جزیره را تحت سلطه خود قرار داده بود. این هجوم و تسلط بر منطقه در نهایت توسط نیروهای شاه عباس صفوی به پایان رسید. نیروهای پرتغالی در مدت حضور خود در این جزیره قلعه ای را برای استراحت، زندگی و نگهبانی و شورش در بخش شمالی آن ساخته اند.
از جمله بخش های مختلف قلعه پرتغالی ها می توان به نگهبانی، برج بلند برای نگهبانی، آب انبار و کلیسا و نوش خانه اشاره کرد. یکی از کاربردی ترین بخش های موجود در این قلعه، آب انبار آن می باشد که محلی مناسب برای جمع آوری آب باران بوده است. این آب انبار تنها جایی در جزیره می باشد که آب شیرین دارد و به همین خاطر از ارزش بالایی برخوردار است.

 

جزیره هرمز

فرش خاکی

به جرأت می توان گفت، یکی از زیباترین چهره های جزیره هرمز را می توان در فرش های خاکی آن دید. در طول سال و به بهانه های مختلف تعدادی از هنرمندان کشورمان فرشی با تار و پودی از خاک های جزیره می بافند. فرش خاکی تلفیقی از هنر ایرانی و خاک های رنگی جزیره هرمز می باشد و یکی از زیباترین ثبت شده از جزیره را به ارمغان می آورد.

موزه نادعلیان

هنر مردان و زنان هنرمند جزیره دور افتاده هرمز را می توانید در خانه ای کوچک که به موزه نادعلیان شهرت دارد مشاهده کنید. آثار هنری که رنگ و جلوه آنها از خاک های رنگی منطقه هستند، در کنار سوزن دوزی هایی که در لباس های محلی آنها به چشم میخورد، به تلاش دکتر احمد نادعلیان در این موزه گرد هم آمده اند.

ساحل محیط زیست

یکی دیگر از مناطق زیبای جزیره هرمز ساحل محیط زیست می‌باشد. دلیل نام گذاری این ساحل قرارگیری اداره محیط زیست در مجاورت آن است. ساحل محیط زیست از مکان‌های زندگی و تخم ‌ریزی لاکپشت‌ها محسوب می‌گردد که هم از راه خشکی و هم از طریق دریا و با قایق می‌توان به آن دسترسی داشت.

این ساحل یکی از بهترین مکان‌ها برای کمپ زدن در جزیره هرمز می‌باشد. از جاذبه‌های نزدیک به این ساحل می‌توان صخره روزنه دریا را نام برد. البته باید توجه داشت که در فصل تخم ریزی و همچنین به دنیا آمدن لاپشت‌ها در این منطقه باید از برپایی کمپ و چادر خودداری نمایید.

 

جزیره هرمز

سوغاتی‌های هرمز

از مهم‌ترین سوغاتی‌های جزیره هرمز می‌توان خاک‌های رنگی آن را نام برد. مردم محلی این منطقه آثار زیبایی با این خاک‌های رنگی تهیه می‌کنند مانند انواع ظروف و شیشه‌های تزیین شده. از دیگر صنایع دستی و سوغات هرمز می‌توان به انواع زیورالات ساخته شده از صدف‌ها و سنگ‌های زیبا اشاره نمود. همچنین لباس‌های سنتی و سوزن دوزی شده نیز به عنوان سوغات این جزیره زیبا محسوب می‌شوند.

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز

با توجه به شرایط آب و هوایی جزیره و داشتن روزهای بسیار گرم و شرجی در تابستان، اگر قصد دارید روزهای سفر به جزیره هرمز را به زیبا ترین شکل بسازید، بهار و پاییز بهترین زمان خواهد بود. تعطیلات نوروز و ماه های ابتدایی بهار و اوایل پاییز را در تقویم تان علامت گذاری کنید و در آن برای سفر به جزیره هرمز برنامه ریزی کنید.
پیشنهاد می کنیم روز خلیج فارس و نوروز که جشنواره فرش خاکی در جزیره برگزار می گردد را از دست ندهید چون زیبایی های طبیعی را در کنار هنر دست انسان مشاهده خواهید کرد.

راه های دسترسی به جزیره هرمز

برای سفر به هرمز ابتدا باید خودتان را به شیوه های مختلف به بندرعباس برسانید که یا زمینی هستند یا هوایی. اما ادامه راه چیزی جز شناور شدن بر آب های زلال و پاک خلیج فارس نخواهد بود. در بندرعباس، شناورهای مخصوص هرمز در ساعات مختلف روز مسافران را جا به جا می کنند.
بعد از ورود به جزیره نیز راه های مختلفی برای گشت و گذار در آن خواهید داشت. پیاده روی، دوچرخه سواری و همچنین استفاده از سه چرخه هایی که در نقطه ورودی جزیره به چشم میخورند، همگی خوبی های خاص خود را برای جزیره گردی خواهند داشت.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×