بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان کرمانشاه » کرمانشاه » معرفی شهر کنگاور
کنگاور
کرمانشاه

معرفی شهر کنگاور

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ 22۰4,241

شهر کنگاور یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای کشورمان می باشد که وجود جاذبه های تاریخی و شرایط آب و هوایی خوب آن، باعث جذب گردشگران بسیاری در چند سال اخیر شده است. این شهر که در شرق کرمانشاه قرار دارد، با مردمی مهربان که زبان اغلب آنها کردی می باشد و وجود بناهای ارزشمندی مانند معبد آناهیتا، متاسفانه کمی ناشناخته باقی مانده است.


برای تجربه ی سفری کوتاه به کنگاور، در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “کرمانشاه، بهشت گردشگران

مقاله مرتبط : “طاق بستان کرمانشاه، حکایت مصور تاریخ ایران

کنگاور

معرفی شهر کنگاور

کنگاور شهری قدیمی و باستانی در دامنه ی غربی رشته کوه های زاگرس می باشد که با داشتن کوه های سر به فلک کشیده و طبیعتی سرسبز، یکی از زیباترین شهرهای کرمانشاه محسوب میگردد. این شهر که از شرق با همدان همسایه است، با داشتن قدمتی بیش از هشت هزار سال و وجود معبد سنگی آناهیتا، سندی بر تاریخ و تمدن کهن ایران می باشد. برخلاف گذشته که کنگاور از شهرت زیادی برخوردار نبود و اغلب گردشگران از وجود چنین شهری اطلاع نداشتند، در چند سال اخیر، میزبان طبیعت دوستان و عاشقان تاریخ بوده و گردشگری در آن رو به پیشرفت می باشد.

دیدنی های شهر کنگاور

کنگاور یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای آن دسته از افردیست که عاشق تاریخ و بناهای قدیمی می باشند و بدون شک تجربه های نابی را در این مرز و بوم بدست خواهند آورد. البته لازم به ذکر است که زیبایی های پنهان در کنگاور تنها به جاذبه های تاریخی آن ختم نمیشود و نمی توان از طبیعت خارق العاده و روستاهای سرسبز آن چشم پوشی کرد. از معروف ترین جاهای دیدنی شهر کنگاور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا دومین سنگ بنای قدیمی در کشورمان می باشد که بعد از تخت جمشید در این لیست قرار گرفته است و بدون شک بهترین مکان دیدنی در کنگاور به شمار می رود. این معبد که در واقع به الهه آب تعلق دارد، در بین ایرانیان باستان از احترام و قداست بالایی برخوردار بوده و مکانی برای عبادت و زیارت به شمار می رفته است. معبد آناهیتا در بالای تپه ای به ارتفاع ۳۲ متر و در مسیر راه همدان به کرمانشاه واقع شده و بخاطر ارتفاع زیاد این منطقه، چشم انداز فوق العاده زیبایی دارد. این بنای تاریخی و مذهبی در تمام طول سال، میزبان گردشگران داخلی و خارجی بوده و قدمت بالای آن و وجود نشانه هایی از دوره اشکانیان، هخامنشیان و ساسانیان در بخش های مختلف آن، باستان شناسان زیادی را به سمت خودش جذب نموده است.

جوی‌هایی سنگی در اطراف معبد، آب رودخانه را تنظیم نموده و به طرز باشکوهی به آبگیری در وسط معبد آناهیتا هدایت می‌کردند. نوع تقسیم آب و جریان آب درون معبد آناهیتا یکی از شگفتی‌های مهندسی آن دوران است. این اثر ارزشمند به شماره‌ی ۳۱ در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کنگاور

تپه های باستانی گودین

گودین یکی از روستاهای قدیمی کنگاور می باشد که در یک کیلومتری آن تپه های باستانی با قدمتی بیش از هفت هزار سال قرار گرفته اند. قدمت بالای این منطقه باعث شد تا باستان شناسانی مانند کایلر یانگ و گروهی از افراد همراهش برای شناسایی و تحقیق به این منطقه بیایند. در این سالها حفاری های زیادی در بخش های مختلف تپه های گودین صورت گرفت و اشیای کشف شده و اسناد بدست آمده، قدمت این تپه ها را به بیش از ۵۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نسبت می دهند. این تپه های باستانی را در مسیر کرمانشاه به همدان و در شمال دره کنگاور می توانید ببینید. پیشنهاد می کنیم بعد از بازدید از تپه های باستانی، در مسیر رودخانه گاماسیاب حرکت کنید و ساعاتی را در روستای زیبای گودین سپری نمایید. قطعا زندگی در کنار مردم خونگرم این روستا و لذت بردن از آرامش و سکوت و سرسبزی باغ های آن، باعث به دست آوردن تجربیات بسیاری خواهد بود که این همان هدف اصلی سفر است.

پل کوچه

در دوران حکومت شاه عباس صفوی، دستور ساخت پل آجری در مسیر کنگاور به تویسرکان داده شد که در حال حاضر به یکی از آثار تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران تبدیل شده است. این پل بر روی خرم رود بنا شده و گذشت زمان هنوز نتوانسته است استقامت و استواری آن را از بین ببرد. از جمله مصالح به کار رفته در پل چوبی می توان به قلوه سنگ، آجر، ملات گچ و سنگ اشاره کرد که در نهایت منجر به ساخت پلی به طول ۶۸.۸ و عرض ۵ متر شده اند.

مسجد تاریخی امامزاده ابراهیم

این مسجد که مربوط به دوره قاجاریه می‌باشد، در محله گچ‌کن کنگاور، در شمال غربی بقعه شاهزاده ابراهیم واقع است. بنای مسجد مستطیلی شکل است و دارای دو طبقه و شبستان زنانه و مردانه با پوشش طاقی و سرداب می‌باشد. همچنین این مسجد دارای یک محراب سنگی حجاری شده و تزیین شده است که نقوش سنگ داخل محراب شامل نقوش هندسی و گل و بوته می‌شود. همچنین در سمت چپ محراب، منبری سنگی قرار دارد که بسیار زیبا می‌باشد.

از دیگر جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر می توان به مسجد قارلق بزرگ و روستاهای سرسبزی مانند فش و ماران اشاره نمود که هر یک زیبایی و شگفتی های خاص خود را دارند.

بهترین زمان سفر به کنگاور

با توجه به اینکه کنگاور در دامنه های غربی رشته کوه های زاگرس واقع شده، در نتیجه شرایط آب و هوایی آن تقریبا کوهستانی می باشد. به همین خاطر باید انتظار زمستان هایی سرد را در این منطقه داشت. در حالت کلی می توان گفت بهترین زمان برای سفر به این شهر، اواسط بهار و تابستان می باشد که طبیعت سرسبز و هوای معتدل، شرایط بسیار مناسبی را برای لذت بردن از سفر به کنگاور فراهم می کنند.

کنگاور

سوغات کنگاور

شهر کنگاور مانند سایر نقاط ایران مردان و زنان هنرمندی را در خود پرورش داده است و این هنر را می توانید در سوغات و صنایع دستی آنها مشاهده کرد. با نگاهی به سوغات کنگاور متوجه خواهید شد که هنر مردم این شهر به موسیقی و ساز و آواز، گره خورده است. کارگاه های ساخت سازهای سه تار، تار و تنبور، مکانی عالی برای خرید سازهای با کیفیت و همچنین گوش دادن به موسیقی دل انگیز آنها می باشد. لازم به ذکر است که بهترین نوع ساز را می توانید در کارگاه های ساز سازی روستای فش تهیه کنید. شغل اکثر مردم این روستا ساخت سازهایی مانند سه تار و تنبور است که مرحوم استاد یدالله اشرفی از مشهورترین سازندگان این روستا بوده است.
گلیم بافی و منبت کاری از دیگر صنایع دستی و سوغات معروف این شهر می باشد که می توانند انتخابی عالی برای یادگار بردن بخشی از زیبایی ها و هنر مردم این شهر باشد.

غذاهای کنگاور

از لذت بخش ترین کارهایی که در سفر نباید از دست داد، همراه شدن و زندگی با مردم بومی است و در سفر به شهر کنگاور چه چیزی می تواند بهتر از نشستن بر سر سفره ی مردم این شهر باشد؟ اگر خوش شانس باشید و در طول سفر به این شهر مهمان خانه هایشان شوید، می توانید از غذاهای فوق العاده خوشمزه مانند خورش خلال بادام، آش عباسعلی، آش عدس، حلوای مخصوص و محلی، آش ترخینه و آش دوغ نوش جان کنید. بدون شک طعم و عطر این غذاها برایتان کاملا تازگی دارد و تجربه ای خوشمزه خواهد شد.

پ.ن: کنگاور یکی از تماشایی ترین شهرها است؛ شهری که یادآور روزهایی بسیار دور و خاطراتی بسیار کهن از دوران ایران باستان است. در این شهر عزیز نه تنها جلوه های باستانی و تاریخی و در کل ایرانی به وفور یافت می شود و دلبری می کند بلکه طبیعت منحصر به فرد و جذابی دارد که در نوع خود بی نظیر است و منظره های بسیار خارق العاده ای ایجاده کرده که نگاه بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان را به خود خیره می کند. این شهر تماشایی که در دامنه ی رشته کوه های زاگرس جای گرفته است از طبیعتی ناب و کوهستانی برخوردار است. آب و هوایی شاید سرد و برفی اما دلکش و حیرت برانگیز. در واقع این منطقه نمایان گر جلوه ای متفاوت از طبیعت ایران زمین به شمار می رود. طبیعتی که این بار علاوه بر سبزی و طراوت با سپیدی و درخشش برف نیز همراه است و چشم اندازی متفاوت و منحصر به فرد به تصویر کشیده است. چشم اندازی که می تواند چشم ها و نگاه های بسیاری را به خود خیره کند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۶/۵ - (۱۲۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×