بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » حیوان آزاری در گردشگری
حیوان آزاری در گردشگری
گوناگون

حیوان آزاری در گردشگری

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ 6۰1,652

حیوان آزاری در گردشگری یکی از بزرگترین چالش هایی می باشد که در بسیاری از مواقع، عدم اطلاع ما انسان ها از پشت پرده ی این مشکلات، باعث رنجش و آسیب دیدن سایر جانداران می گردد. به عبارت دیگر، کارها و تفریحاتی که اکثر افراد در طول سفر انجام می دهند، نوعی حیوان آزاری در گردشگری به شمار می رود که لحظات خوشی را برای انسان ها و به قیمت وارد کردن آسیب های جسمی و روحی به حیوانات فراهم می کند.


برای آشنایی با حیوان آزاری و انواع مختلف آن، در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “آیا می دانید گردشگری ماجراجویانه چیست؟

مقاله مرتبط : “اطلاعات خواندنی راجع به گردشگری کشاورزی

 

حیوان آزاری در گردشگری

حیوان آزاری در گردشگری چیست؟

استفاده از انواع حیوانات، شامل حیوانات وحشی، پرندگان و خزندگان و تعلیم و تربیت آنها برای انجام دادن حرکات و کارهای سرگرم کننده برای انسان ها، اصطلاحا حیوان آزاری در گردشگری نامیده میشود. انجام حرکات نمایشی و رفتار کردن مشابه با انسان ها برای حیوانات کار سخت و آزاردهنده ای می باشد که مربیان برای دست یافتن به این موفقیت، دوره های آموزشی همراه با تنبیه را برای آنها ارائه می دهند. لازم به ذکر است که بیش از ۵۵۰ حیوان در سال بخاطر ترویج گردشگری در سراسر دنیا مورد آزار و اذیت قرار میگیرند.

 

مشهورترین حیوان آزاری در گردشگری خارجی

نمونه های بسیار معروف و البته پرطرفداری از حیوان آزاری در گردشگری را می توان در اقصی نقاط دنیا مشاهده کرد که خیلی ها به این مساله دقت نداشته و به بُعد آزار رساندن به حیوانات در آنها تا بحال دقت نکرده اند. شاید به همین خاطر است که اغلب افراد در سفر به تایلند فیل سواری را تجربه می کنند و یا عکس های یادگاری با ببرهای کوچک و دوست داشتنی میگیرند. از معروف ترین نوع حیوان آزاری در گردشگری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تماشای حرکات نمایشی و بوسیدن مارها

احتمالا در شبکه های اجتماعی، ویدئوی بوسیدن مار کبرا و سایر مارهای سمی را در کشورهای مختلف مشاهده کرده باشید و برایتان سوال باشد که چطور ممکن است چنین کاری را انجام داد؟ واقعیت این است که افراد فعال در این حوزه با دستگاه های مخصوص محل خروج زهر را در دهان مار مسدود می کنند و در نتیجه بوسیدن آنها را کاملا بی خطر می کنند. این اعمال آسیب زیادی به مارها وارد می کند و انجام آن جای بسی تامل دارد.

 

حیوان آزاری در گردشگری

فیل سواری

یکی از اصلی ترین تفریح های بسیار هیجان انگیز در تایلند، فیل سواری و تماشای حرکات نمایشی آنها می باشد. برای سواری گرفتن از فیل ها همیشه یک مربی و راهنما در کنار آنها قرار دارد که اگر به دستانشان دقت کنید، شلاق را مشاهده خواهید کرد. سرپیچی فیل از فرمان مربی در نهایت به شلاق و تنبیه آنها ختم میشود و در بسیاری از مواقع آسیب های جسمی جدی به بدن آنها وارد می کند. علاوه براین، این فیل ها از دوران کودکی تحت آموزش و تعلیم قرار گرفته و در نتیجه دوری و جدایی از مادر و تعلیم دیدن توسط انسان ها ضربه های روحی و جسمی سنگینی را به آنها وارد می کند.

بازی با شیر

شاید بارها ضرب المثل بازی با دم شیر را شنیده باشید و قطعا از اقتدار و قدرت سلطان جنگل آگاه هستید، اما متاسفانه ما انسان ها گاهی تمام این صفات را برای حیوانات نادیده میگیریم و آنها را تحت سلطه ی خود قرار می دهیم. برای مثال، در کشورهای آفریقایی که تعداد زیادی از گونه های مختلف شیر در جنگل ها به چشم میخورند، توله شیرهای کوچک و ضعیف را از خانواده جدا نموده و در مناطق حفاظت شده تحت تعلیم قرار می دهند. این شیرها بعد از آموزش دیدن به یکی از ابزارهای توسعه ی توریسم تبدیل شده و امکان بازی و سرگرمی انسان با آنها در پارک و سیرک ها فراهم می گردد. بنظر شما این کار چیزی جز حیوان آزاری در گردشگری محسوب میشود؟
از دیگر نمونه های رایج این گونه تفریحات می توان به پرورش و نمایش کروکودیل و استفاده از آنها در صنعت مد و پوشاک اشاره کرد که در چند سال اخیر به شدت رو به رشد هستند. استفاده از لاک پشت های دریایی در آکواریوم ها و لمس آنها توسط بازدیدکنندگان، تماشای خرس های زندانی و زنجیر شده و تماشای رقص و حرکات نمایشی میمون ها از دیگر نمونه هایی هستند که در تمام دنیا رو به رواج هستند و متاسفانه طرفداران زیادی دارند.

 

حیوان آزاری در گردشگری

خرس‌های زنجیر شده و در قفس

یکی از حیوانات بسیار وحشی که به صورت تنها در جنگل زندگی می‌کند، خرس می‌باشد. خرس‌ها علاقه‌ای به زندگی جمعی و گروهی در کنار همنوعان خود ندارند اما متاسفانه در صنعت گردشگری و برای جذب گردشگران آن‌ها را به صورت گروهی و چندتایی با زنجیر می‌بندند و یا درون قفس‌هایی داخل چاله‌های عمیق قرار می‌دهند. این امر باعث اذیت بیش از حد خرس‌ها شده و با یکدیگر درگیری پیدا می‌کنند.

سوء تغذیه، به اسارت درآوردن خرس ها، تحمیل شرایط سخت و تغییر سبک زندگی آن‌ها باعث تضعیف بدنی و روحی جانور می‌گردد و بیماری‌های مختلفی برای خرس به وجود می‌آید. همچنین استفاده از خرس‌ها به عنوان دلقک و بازیچه برای سیرک‌ها نیز یکی دیگر از نمونه‌های حیوان آزاری در گردشگری می‌باشد.

حیوان آزاری در گردشگری ایران

شرایط اقلیمی و نوع گونه های جانوری موجود در ایران به گونه ای می باشد که در آن شاهد تفریحاتی مانند فیل سواری که نوعی حیوان آزاری در گردشگری محسوب میشود نیستیم، اما نمونه هایی از این آزار و اذیت را برای سایر حیوانات می توانیم ببینیم. نمونه های بارز در این زمینه عبارتند از:

باغ وحش های غیراستاندارد

وجود باغ وحش های غیر استاندارد که نه تنها شرایط ایده آلی از نظر زیست محیطی برای حیوانات در آنها فراهم نشده است، بلکه امکان آزار و اذیت های جسمی و روحی از طرف بازدید کنندگان نیز در آنها وجود دارد، یکی از نمونه های بارز در سواستفاده از حیوانات در صنعت توریسم میباشد. برای پی بردن به این مساله، کافیست لحظاتی که در باغ وحش و در حال تماشای گونه های مختلف جانوری هستید، به نوع رفتار بازدیدکنندگان با حیوانات موجود در قفس ها دقت کنید و شرایط موجود در قفس ها را با محل واقعی زندگی حیوانات کمی مقایسه نمایید.

پارک دلفین ها

از دیگر نمونه های حیوان آزاری در گردشگری کشورمان، پارک دلفین ها یا دلفیناریوم می باشد. دلفین و شیرهای دریایی که حرکات نمایشی برای انسان ها انجام می دهند، طی دوره های آموزشی سخت و آزاردهنده، با این کارها آشنا شده و مطابق با میل و خواسته ی مربی پیش میروند. لازم به ذکر است که دوره های آموزشی دلفین ها، استرس زیادی را به آنها القا می کند که گاهی موجب مرگ آنها میشود.

 

حیوان آزاری در گردشگری

سیرک حیوانات

سیرک حیوانات از دیگر نمونه های بسیار بارز برای حیوان آزاری در گردشگری می باشد که برگزاری آنها در شهرهای مختلف کشورمان واکنش های زیادی را به همراه داشته است. استفاده از حیوانات وحشی و تربیت آنها برای انجام حرکات نمایشی همراه با تنبیه آنها در صورت سرپیچی کردن از فرمان مربی می باشد که صحنه های دردناکی را به همراه خواهد داشت. البته اخیرا حامیان حقوق حیوانات نسبت به این مساله و این گونه تفریحات در کشورمان عکس العمل هایی را نشان داده اند.

راهکارهای مقابله با حیوان آزاری در گردشگری

انسان به همان اندازه که قدرتِ در اختیار گرفتن حیوانات وحشی و خطرناک را دارد، بدون شک می تواند در برابر انجام دادن این کارها نیز مقابله نماید. در نتیجه اگر طالب این هستیم که به حیوان آزاری در گردشگری خاتمه داده شود، باید ابتدا از خودمان شروع کنیم! کار سختی نیست، فقط کافیست در حین تفریح و تماشای حیوانات در قفس کمی به رفتارهای پشت پرده با این موجودات بی گناه فکر کنیم. قطعا لذت بردن ما انسان ها از تماشای این حرکات و استقبال از آنها باعث تشویق بیشتر عاملین این رفتارها خواهد بود…

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۳/۵ - (۳۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×