» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » شهرک سینمایی غزالی تهران
شهرک سینمایی غزالی تهران
تهران

شهرک سینمایی غزالی تهران

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ 10۰1,813

بر خلاف دید خیلی از افراد که تهران را شهری شلوغ و صنعتی تصور می کنند، خوب است بدانیم این شهر پر هیاهو، مکان های دیدنی داشته که میتواند مقصد سفر خیلی از علاقه مندان به تاریخ، تمدن و هنر باشد. یکی از این مکان های دیدنی که در غرب تهران واقع شده، شهرک سینمایی غزالی است.

در ادامه با معرفی شهرک سینمایی غزالی تهران، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “آشنایی با عمارت های تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “معرفی بوستان های تهران

شهرک سینمایی غزالی تهران

معرفی شهرک سینمایی غزالی

درغرب شهر تهران، شهرکی به نام شهرک سینمایی غزالی وجود دارد که در سال ۱۳۵۸ توسط کارگردان فقید، علی حاتمی با همکاری بهترین دکوراتورهای ایتالیایی ساخته شده است. در این شهرک، دکورهای خیابان ها و ساختمان های مربوط به فیلم ها و سریال های ایرانی و ماکت های شهری همچون تهران قدیم و خیابان لاله زار ساخته و نگهداری می شود.

پیشینه احداث شهرک سینمایی غزالی با ساخت سریال هزار دستان که علی حاتمی طرح اولیه آن را به نام جاده ابریشم در سال ۱۳۵۵ نوشته بود برمیگردد که به بررسی قدرت های سیاسی پنهانی پرداخته و نقش مهمی در حذف و ترور اشخاص سیاسی دارد.

در این دوره، عده‌ای از آزادی خواهان پنهانی، با تشکیل کمیته مجازات، اقدام به ترور سران مملکتی می‌کردند که در آشفتگی اوضاع اقتصادی و افزایش فقر دست داشتند.

از مکان‌های سریال هزار دستان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، خیابان لاله‌زار، خیابان اکباتان، جواهر فروشی قازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه آباد و کافه پارس تهران قدیم و اخیرا سریال شهرزاد می توان اشاره کرد.

مطلب مرتبط: فهرست جاهای دیدنی تهران

شهرک سینمایی غزالی تهران

لاله زار جزو قدیمی ترین خیابان های تهران است که در قدیم از میدان توپ خانه شروع و به چهارراه استانبول ختم میشده که آن سال ها دشت سرسبزی بود ولاله های فراوان درآن میرویید.

جالب است بدانید دکور شهر کوفه نیز برای ساخت سریال امام علی (ع) در این شهرک ساخته شده است. از دیگر موارد ساخته شده در این شهر ک میتوان به دکور شهر اورشلیم که در سریال ها و فیلم های سینمایی بسیاری استفاده شده است، اشاره کرد.

برخی از اهالی هنر، سوته دلان را بهترین یادگار علی حاتمی می دانند و برخی دیگر فیلم مادر را. شاید شهرک سینمایی غزالی بتواند برترین یادگار این چهره سینمایی باشد زیرا که مجموعه ای از فیلم های تاریخی مربوط به دوره قاجار و پهلوی در آن ساخته شده و همچنان نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

میدان توپخانه، ساختمان عدلیه، خیابان لاله زار، سینما تابان، گراند هتل، عکاسخانه و چند مغازه دیگر این شهرک را تشکیل داده اند. علاوه بر نماهای مربوط به تهران قدیم، سعی شده است تا نماهایی از باشتین و سبزوار هم دراین مکان به نمایش گذاشته شود.

هم اکنون بسیاری از علاقه مندان به سینما و گردشگران و کسانی که به دنبال نوستالژی و خاطرات تهران قدیم هستند، در برنامه های تهرانگردی خود از این شهرک سینمایی جذاب بازدید می کنند.

از جمله فیلم هایی که در این شهرک سینمایی فیلم برداری شده میتوان به آثاری همچون شیخ مفید، سربداران، هشت بهشت، کاراگاه علوی، کفش‌های میرزا نوروز و…اشاره کرد. همچنین برای فیلم مریم مقدس هم بخشی از اورشلیم در این شهرک بازسازی شد.

در این شهرک سینمایی، ساختمان سینما تابان که نبش خیابان لاله زار واقع شده جزو اولین سینماهای تهران است که اولین فیلم ناطق  ایرانی نیز به نام دختر لر، ساخته عبدالحسین سپنتا، در آن اکران شد.

شهرک سینمایی غزالی تهران

روبروی در ورودی این شهرک سینمایی مجسمه هایی از اساطیر بازیگری ایران که شاهکار هزار دستان را برای ما به یادگار گذاشته اند از جمله استاد جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، علی نصیریان، عزت الله انتظامی و داوود رشیدی را مشاهده می کنیم وهم چنین مجسمه هایی از فراعنه و اساطیر مصری نیز در ابتدای در ورودی به ما نوید یک بازدید رویایی از لوکیشن سریال های متفاوت را می دهند.

یکی دیگر از ساختمان های این شهرک سینمایی ساختمان کافه تابان است. مکانی به سبک ساختمان های دوره پهلوی که میتوانید با قدم زدن بر سنگ فرش های این مکان زیبا به دوره ای نه چندان دوراز تاریخ معاصر سفر کنید واما کافه ترانه دلگشا با فضایی دل انگیز که شمارا به ادامه مسیر فرامیخواند.

لازم به ذکر است بدانید سریال های بی نظیر دیگری همچون در چشم باد، کلاه پهلوی، سرزمین کهن، جهان پهلوان تختی، شب دهم، مدار صفر درجه، معمای شاه، شهرزاد، کیف انگلیسی و بسیاری از فیلم‌های خاطره‌انگیز ایرانی دیگر نیز در این شهرک سینمایی فیلم‌برداری شده است.

بخش‌های دیگر تهران قدیم را می‌توان در این شهرک دید، از سینما ژاله و خیابان و میدان ژاله تا مجسمه رضاشاه با چکمه‌های مشهورش  خیابان اکباتان، ساختمان بلدیه و ندامتگاه تا ساختمان کلاه فرنگی که می‌توانید از پله‌های چوبی‌اش بالا بروید و از پس شیشه‌های رنگی‌اش، قسمتی از محوطه وسیع و ده هکتاری شهرک سینمایی غزالی را ببینید. کل لوکیشن‌های دوره معاصر در شهرک غزالی، به ۶۲ هزار متر مربع می‌رسد و پس از آن، لوکیشن های بناهای قبل اسلام با مساحت ۱۵ هزار متر مربع و لوکیشن بناهای پس از اسلام با مساحت ۳۵ هزار متر مربع قرار دارند.

شهرک سینمایی غزالی تهران

بازدید از شهرک سینمایی غزالی

شما نیز اگر قصد سفر به تهران را دارید میتوانید این شهرک سینمایی را که در بزرگراه شهید لشکری (کیلومتر۱۵ خیابان ۵۵ام) روبروی شرکت سایپا قرارگرفته است را جزو برنامه های خود در یک روز تعطیل قرار داده و با صرف ناهار در این مکان و تماشای دکور فیلم های ایرانی، روزی لذت بخش را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

بازدید از شهرک سینمایی غزالی ممکن است بین ۲ تا ۵  ساعت طول بکشد ولی این مکان حتما ارزش آن را دارد که برای دیدنش وقت گذاشت.

متاسفانه به دلیل نبودن بروشور و نقشه و عدم وجود تابلوهای راهنما، عدم رعایت نکات ایمنی و ریختن زباله های گروه های فیلم برداری در کوچه پس کوچه های این شهرک و مسائل دیگر، باعث شده تا برخی از گردشگران این مکان زیبا و هنری، تحت تاثیر این موارد این چنینی قرار بگیرند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×