بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » آشنایی با هتل های هوشمند
آشنایی با هتل های هوشمند
گوناگون

آشنایی با هتل های هوشمند

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ 11۰1,814

در دنیای پر از رقابت که تغییر و تحول در تمام بخش های آن به چشم میخورد، صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست. در چند سال اخیر با روی کار آمدن هتل های هوشمند نوع اقامت و استراحت مسافران در اتاق و استفاده از خدمات هتل تا حد زیادی با تغییر مواجه شده و با توجه به مزایای آن هر روز این صنعت در حال گسترش می باشد. جایگاه ایران در کسب هتل های هوشمند و معروف ترین نمونه های داخلی و خارجی آن را در ادامه معرفی خواهیم کرد.


برای آشنایی با هتل های هوشمند با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “لوکس ترین هتل های ایران

مقاله مرتبط : “همه چیز درباره ی کنسل کردن هتل و بلیط هواپیما

 

هتل های هوشمند یعنی چه؟

به کار بردن تکنولوژی های روز دنیا و سیستم های کنترلی و تلفیق تجهیزات هتلداری با علم اینترنت اشیا (iot) در بخش های مختلف اعم از اتاق، راهروها، لابی و غیره لازمه ی روی کار آمدن خانه و هتل های هوشمند می باشند و می توان گفت این اصطلاح با پیشرفت حسگرها معرفی گردید. ربات ها، حسگر و به کار گرفتن سیستم های RFID برای کنترل ورود و خروج افراد از اتاق و به کار گرفتن سیستم های سرمایشی، گرمایشی و روشنایی قابل کنترل از جمله تجهیزات مورد استفاده در هتل های هوشمند می باشند.
البته لازم به ذکر است که موارد ذکر شده در تمام هتل های به اصطلاح هوشمند دنیای امروز ممکن است استفاده نشود، برای مثال تنها در تعداد اندکی هتل در کل دنیا، از ربات ها برای این منظور استفاده میشود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه گردشگری بیش از پیش نیاز به محلی برای اقامت و افزایش راحتی مسافران احساس می‌شود. مسافران به عنوان مشتریان همیشه این حق را دارند تا از بهترین و لوکس‌ترین امکانات برای اقامت خود بهره ببرند. از این رو هتل‌ها و مراکز اقامتی در صدد هستند تا امکانات بیشتر و لوکس‌تر را به مسافران خود عرضه کنند تا ضمن ایجاد حس تمایز در ذهن مشتری، از بازار رقابت عقب نمانده و روز به روز به مشتریان خود بیفزایند.

امکانات و ویژگی‌های هتل هوشمند

مدیریت انرژی در ساختمان‌های بزرگ مانند هتل‌ها که بیشترین مصرف انرژی به بخش تهویه، روشنایی و بخش خدماتی مجموعه مرتبط است، از اهمیت ویژه برخوردار می‌باشد. امکانات و ویژگی‌های سیستم هوشمند مدیریت هتل باعث راحت‌تر و سریعتر انجام شدن بسیاری از امور هتلداری می‌شود و درنتیجه باعث راحتی و آسایش و رضایت بیشتر مسافران و همچنین هتلداران می‌گردد.

مهمترین امکانات و ویژگی‌های هتل هوشمند که در اتاق‌ها و بخش‌های دیگر هتل توسط مسافران و هتلداران مدیریت می‌شوند، عبارتند از:

  • کنترل سیستم روشنایی
  • کنترل سیستم تهویه مطبوع و سرمایش و گرمایش
  • کنترل تجهیزات اتاق مانند پرده و کرکره‌های برقی، تجهیزات صوتی و تصویری و …
  • کنترل سیستم ایمنی و امنیتی
  • کنترل سیستم پیام رسانی و ارتباطی
  • درخواست خدمات بصورت هوشمند

هتل های هوشمند در دنیا

علم اینترنت اشیا و هوشمند سازی منازل و هتل ها در سالهای اخیر به شدت در کشورهای پیشرفته ی دنیا مورد استقبال واقع شده است و هر روز نیز شاهد معرفی تجهیزات جدیدتر و پیشرفته تر در این زمینه هستیم. به همین خاطر نمونه های بسیار موفق و البته پرطرفداری در بین هتل های هوشمند خارجی به چشم میخورند که امکانات و شرایط فوق العاده ای در آنها ارائه می گردد. از معروف ترین هتل های هوشمند دنیا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هتل Aloft Cupertino

از معروف ترین هتل های هوشمند می توان به Aloft Cupertino در کالیفرنیا اشاره کرد که از ربات ها برای خدمات دهی به مسافران استفاده می کند. حمل حوله تا استخر، ارسال غذا، میوه و سایر چیزهایی که مهمانان نیاز دارند به در اتاق از جمله کارهایی می باشد که Botlr؛ ربات این هتل، انجام می دهد.

آشنایی با هتل های هوشمند
Photo By Google

هتل CityHub

هتل CityHub در آمستردام از دیگر هتل های هوشمندی می باشد که ویژگی های بسیار جالبی دارد. در اتاق های این هتل می توانید در فضایی آرام استراحت کنید و از اینترنت رایگان استفاده نمایید. تغییر رنگ دیوار اتاق بر اساس شرایط روحی افراد و استفاده از دستنبدهای کاملا هوشمند برای باز و بسته شدن درها از منحصر به فردترین امکانات موجود در هتل CityHub می باشد.

هتل Weird

نمونه ی بسیار جالب در بین هتل هایی که از تکنولوژی های روز برای کنترل و مدیریت استفاده می کنند، هتل Weird در ساسیبو ژاپن می باشد. تمام کارهای این هتل اعم از پذیرش، سرویس دهی در اتاق ها و سایر بخش ها همگی توسط ربات های انگلیسی و ژاپنی زبان انجام میشود. قطعا متفاوت ترین تجربه در طول سفر را با اقامت در این هتل کسب خواهید کرد و انسان را به تفکر وادار میکند که آینده ی ربات ها در دنیای انسان ها چه خواهد بود؟؟

آشنایی با هتل های هوشمند
Photo By Google

هتل ۱۰۰۰

هتل ۱۰۰۰ در سیاتل آمریکا با به کار بردن سیستم های بازی به مهمانان این فرصت را می دهد تا به صورت مجازی گلف بازی کنند. حسگرها و دوربین های به کار برده شده در بخش های مختلف در این سیستم، سرعت و چرخش توپ را براحتی کنترل می کند.

آشنایی با هتل های هوشمند
Photo By Google

هتل The Peninsula

از جمله کشورهای پیشرفته در حوزه ی فن آوری و هوشمندسازی می توان به چین و ژاپن اشاره نمود که به بهترین شکل از این فرصت در بخش های مختلف زندگی و صنعت استفاده کرده اند. هتل هوشمند The Peninsula در هنگ کنگ از نمونه های بسیار جالبی می باشد که با داشتن میزهای کاملا هوشمند در تمام دنیا معروف شده است. در این هتل کافیست صفحه نمایش روی میز را لمس کنید و غذا سفارش دهید یا از سایر سرویس های موجود در هتل استفاده نمایید.
هتل یوتل (Yotel)، هتل w در سنگاپور، هتل Blow Up Hall 5050 و هتل CitizenM در نیویورک از جمله نمونه های بسیار موفق در بین هتل های هوشمند دنیا هستند که امکانات به کار برده شده صنعت هتل داری را دچار تغییرات زیادی نموده است.

هتل های هوشمند در ایران

هوشمندسازی هتل ها در ایران هنوز با استانداردهای جهانی فاصله ی بسیار زیادی دارد، اما در این بین می توان نمونه ای مانند هتل ساران شهمیرزاد را مشاهده کرد که اخیرا به عنوان اولین هتل هوشمند ایران معرفی گردید. از جمله ویژگی های منحصر به فرد این هتل می توان به استفاده از سیستم تصفیه آب هوشمند، سیستم های کنترل روشنایی و امنیتی کاملا هوشمند اشاره نمود که نقش مهمی در کاهش مصرف آب و انرژی خواهد داشت.

نقش هتل های هوشمند در گردشگری

استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز دنیا و هوشمند سازی هتل ها شرایط استراحت و خدمات دهی به مهمانان را با تغییرات زیادی مواجه می کند. علاوه بر جالب بودن و کسب تجربیات جدید در این هتل ها برای مهمانان، رفاه و آسایش و همچنین بالا رفتن سطح امنیت ناخودآگاه مسافران بیشتری را جذب خواهد کرد. این یک واقعیت است و باید پذیرفته شود که، علیرغم وجود آسایش و آرامش موجود در اقامتگاه هایی با حال و هوای سنتی، افراد زیادی هستند که زندگی مدرن را ترجیح می دهند. در نتیجه با توجه به این مسائل می توان به تجهیز کردن هتل ها بیشتر توجه داشت و بدست آوردن بازخورد مثبت در برابر این تغییرات کاملا طبیعی خواهد بود.

آشنایی با هتل های هوشمند
Photo By Google

موانع موجود در راه اندازی هتل های هوشمند در ایران

با مرور امکانات و شرایط موجود در هتل های ایران، حتی نمونه های بسیار لوکس و مدرن مانند هتل های ۵ ستاره مشهد و کیش، متاسفانه نشانه های از هوشمند سازی در آنها به چشم نمیخورد. از جمله دلایل و موانعی که راه اندازی هتل های هوشمند در ایران را با چالش مواجه می کند، می توان به نبود زیرساخت های لازم در این زمینه اشاره کرد. قدیمی بودن اکثر هتل ها، عدم آگاهی از شیوه ی استفاده از فن آوری های مدرن در مسافران، مدیران و پرسنل هتل ها و همچنین تحریم نیز از دیگر عواملی می باشند که باعث فاصله گرفتن هتل های ایران از بروز بودن و حرکت همگام با تکنولوژی می باشد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×