بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » چک چک اردکان یزد
چک چک اردکان یزد
گوناگون

چک چک اردکان یزد

۱۱ فروردین ۱۳۹۸ 12۱1,677

از آنجا که یکی از ادیان رایج در استان یزد زرتشتی می باشد، در نتیجه معابد و نیایشگاه های زیادی در گوشه و کنار آن به چشم میخورد که یکی از معروف ترین آنها چک چک اردکان است. معبد چک چک اردکان بخاطر نوع معماری و داستان ها و افسانه های پنهان در دل آن و همچنین برگزاری آیین و مراسم مذهبی، از اهمیت ویژه ای بین پیروان این دین برخوردار می باشد.


برای آشنایی بیشتر با زیارتگاه چک چک اردکان در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “معرفی کامل اردکان یزد

مقاله مرتبط : “آشنایی با اماکن تاریخی یزد

 

چک چک اردکان یزد

معرفی زیارتگاه چک چک اردکان

معبد پیر سبز یا چک چک اردکان یکی از مهم ترین و معروف ترین زیارتگاه های پیروان زرتشت می باشد که مانند اغلب مکان های مذهبی این دین در دل کوه ساخته شده و در تمام طول سال آیین ها و مراسم های خاصی در آن برگزار می گردد. یکی از اصلی ترین ویژگی های این معبد، چکیدن قطرات آب از سقف آن می باشد و بسیاری از افراد بر این باورند که همین ویژگی باعث شد تا نام چک چک برای آن انتخاب شود. با توجه به دور بودن معبد چک چک اردکان از شهر و مناطق مسکونی و همچنین اهمیت ویژه ی آن در بین زرتشتیان، شرایط ایده آلی برای اقامت و استراحت مهمانان معبد چک چک و در اتاق های ساده و بی آلایش و بسیار قدیمی به نام خیله فراهم گردیده است.
یکی از ویژگی های جالب اغلب معابد زرتشتیان، قرار گرفتن آنها در دل کوه و مناطق دور از سکنه می باشد و به همین خاطر حضور در آنها کمی سخت است و نیاز به توانایی جسمی کافی دارد. برای مثال حضور در معبد چک چک اردکان بخاطر داشتن پله های زیاد کمی برای سالمندان و افرادی که از شرایط جسمی مناسبی برخوردار نمی باشند، دشوار است.
از دیگر دلایلی که باعث شده است معبد چک چک تفاوت زیادی با سایر مکان های مذهبی داشته باشد، وجود طبیعت سرسبز اطراف آن است که این منطقه را همچون نگین سبز رنگی در دل کویر و کوه های خشک نشان می دهد.

 

چک چک اردکان یزد

بخش های مختلف زیارتگاه چک چک

در حالت کلی زیارتگاه چک چک را می توان به محوطه، زیارتگاه و اقامتگاه زائران تقسیم کرد که تمام اینها در بنایی ۵ طبقه با معماری پلکانی در کنار هم قرار گرفته اند. محوطه ی این معبد با داشتن درخت چنار کهنسال و آبشار کوچکی که در تمام طول سال آب آن به داخل حوضچه فرو میریزد، آرامش و زیبایی خاصی را به آن بخشیده است.
داخل زیارتگاه طاقچه هایی با تصاویری از بزرگان این دین و شمع هایی در مقابل آنها به چشم میخورد و بوی عود در همه جای آن پیچیده است. نگاهتان را که به گوشه و کنار این بنا میچرخانید، ظرف هایی را مشاهده خواهید کرد که برای جمع آوری آب مقدس که از سقف میچکد بر روی زمین قرار گرفته اند و با وجود کف مرمری معبد، منظره ای زیبا را بوجود می آورند.
جالب است بدانید که در این زیارتگاه یک حلقه چاه وجود دارد که از نظر زرتشتیان حاجت می دهد و به همین خاطر نخ هایی را به طناب آن گره می زنند.

 

مراسم مذهبی مهم در چک چک اردکان

در تمام طول سال زرتشتیان این منطقه در زیارتگاه چک چک حضور پیدا میکنند و به دعا و نیایش می پردازند. اما اصلی ترین مراسم مذهبی که در این زیارتگاه انجام میشود و هزاران نفر از پیروان این دین را گرد هم جمع می کند در روز اشتاد یا انارم که برابر است با ۲۴ تا ۲۸ خرداد ماه برگزار می گردد. می توان گفت زرشتیان این ۵ روز مراسم مذهبی را بهانه ای قرار میدهند تا در کنار هم اتحادشان را حفظ کنند و به شادی و نشاط بپردازند.
مهر ماه و شروع جشن مهرگان، جشن عروسی و نامزدی، نیایش خوانی و سدره پوشی از جمله مراسمی می باشند که در تمام طول سال در این معبد برگزار می گردد و حلقه اتصال پیروان دین زرتشت را محکم تر می کند.

 

چک چک اردکان یزد

 

داستان های ساخت چک چک اردکان

از آنجا که دلیل و تاریخ ساخت اغلب معابد زرتشتیان مشخص نیست، در نتیجه داستان و افسانه های زیادی در پشت آنها پنهان شده است و نسل به نسل و سینه به سینه چرخیده و هنوز هم افراد زیادی هستند که به آنها باور و یقین دارند. معبد چک چک اردکان بر اساس داستان های باقی مانده از گذشتگان، در واقع محل پناه بردن ناز بانو؛ دختر یزدگرد سوم می باشد. داستان از این قرار است که ناز بانو بعد از شکست یزدگرد سوم و سقوط ساسانیان، برای در امان ماندن از شر دشمنان به کوه پناه میبرد و کوه شکافته و ناز بانو در آن قرار میگرد. بعد از مدتها ناز بانو به خواب یکی از چوپانان این منطقه آمده و از او می خواهد تا در این مکان زیارتگاه بسازند و به یادش شمع روشن کنند.
البته اسناد محکم برای اثبات چنین ادعایی وجود ندارد و برخی از باستان شناسان این قضیه را تنها یک داستان و افسانه می دانند. ناز بانو در بین زرتشتیان به عنوان بانویی پاکدامن یاد میشود و قطرات آبی که از سقف و دیوارهای معبد چکیده میشود را اشک او می دانند.

قوانین ورود به چک چک اردکان

با قدم گذاشتن به معبد چک چک اردکان تابلویی توجهتان را به خودش جلب می کند که در آن قوانین ورود به معبد نوشته شده است. از آنجا که مکان های مذهبی در بین تمام ادیان از احترام ویژه ای برخوردار می باشند، در نتیجه برای ورود به آنها باید آداب خاصی را رعایت کنید. برای مثال در چک چک تمام مردان باید کلاه بر سر داشته و زنان لباس پوشیده و روسری داشته باشند و همگی؛ زن و مرد باید بدون کفش و یا با کفش های مخصوص که در اختیارشان قرار میگیرد وارد آن شوند. پیشنهاد می کنیم اگر برای بازدید از این زیارتگاه به اردکان سفر کردید، به اعتقادات آنها احترام گذاشته و با پوشش مناسب وارد شوید. البته حواستان باشد که در مراسم مذهبی خاص مانند ۲۴ خرداد ماه یا روز ۱۳ فروردین ماه ورود غیر زرتشتیان به این منطقه ممنوع است.

 

چک چک اردکان

دسترسی به چک چک اردکان

چک چک در ۴۳ کیلومتری شهرستان اردکان واقع شده و با توجه به اینکه در لابه لای کوه های انجیر، سرسبزی آن جلوه گری می کند، در نتیجه فقط با وسیله شخصی یا کرایه کردن وسیله نقلیه، دسترسی به آن امکان پذیر می باشد. شک نکنید که زیبایی های پنهان در این منطقه و وجود درختان سرسبز و آب خنک همیشه روان این زیارتگاه، ارزش سفر به آن را دارد و سختی راه در برابر خوبی های آن کمرنگ خواهد شد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. ghatebank@gmail.com

    ممنون از مطالب عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×