خانه زینت الملوک شیراز
شیراز

خانه زینت الملوک شیراز

۲۱ اسفند ۱۳۹۷ 14۰2,710

سفر به شیراز تنها به سپری کردن ساعاتی در آرامگاه حافظ و سعدی و خرید و گشت و گذار در بازارهای قدیمی این شهر خلاصه نمیشود و نباید بدون توجه به خانه های تاریخی آن دل از این شهر کند. خانه زینت الملوک یکی از زیباترین خانه های تاریخی در شهر شیراز می باشد که نام و آوازه ی آن نه تنها در ایران؛ بلکه در تمام دنیا پیچیده است. بخش های مختلف خانه زینت الملوک و زیبایی هایی که در این بنا چشم انتظارتان می باشند را در ادامه معرفی خواهیم کرد.


برای سفر به خانه زینت الملوک شیراز با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

خانه زینت الملوک شیراز

معرفی خانه زینت الملوک

در بین تمام جاذبه های خارق العاده که هر یک در گوشه ای از شهر شیراز جلوه گری میکنند، خانه زینت الملوک بخاطر داشتن حال و هوای آرامش بخش و هنر و معماری منحصر به فرد از جایگاه ویژه ای در جذب گردشگر برخوردار می باشد. زینت الملوک یکی از دختران حبیب الله قوام بوده که بخاطر نیکوکاری ها و انجام کارهای خیر به خوش نامی شهرت داشت و این خانه را علی محمد خان قوام الملک دوم برای وی به مدت ۱۲ سال ساخت. این خانه یکی دیگر از جاذبه های شیراز می باشد که از دوره قاجار به جای مانده و سبک و روش خاصی در معماری آن به چشم میخورد و در بهار و اردیبهشت بهترین چهره از آن را می توانید مشاهده کنید.

خانه زینت الملوک در خیابان لطفعلی خان زند شیراز و ضلع غربی بنای تاریخی نارنجستان قوام واقع شده و به فاصله یک کوچه از خانه قوام قرار دارد. این دو خانه از طریق یک دالان زیرزمینی که در آن زمان محل رفت و آمد محارم بود، به یکدیگر مرتبط هستند.

این اثر در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۹۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

بخش های مختلف خانه زینت الملوک

ورودی

هنر به کار رفته در خانه های قدیمی ایران را می توان از همان نقطه ی ورود به آنها و در، در و دیوار و سقف هشتی مشاهده کرد و خانه زینت الملوک نیز از این امر مستثنی نخواهد بود. سردرِ زیبایی که تنوع زیاد در رنگ ها و دو شیر زرد رنگ در وسط آن ناخودآگاه توجهتان را به خودش جلب خواهد کرد، در کنار فرشته های موجود در طرح باعث شده اند تا سردر این خانه رنگ و جلوه ی خاصی پیدا کند. آیه ی قرآن قرار گرفته شده در آن نشان دهنده ی پایبندی به اعتقادات مذهبی در اهالی این خانه می باشد.

خانه زینت الملوک شیراز

حیاط

مانند تمام خانه های ایرانی که در شهرهای مختلف نمونه های زیادی از آنها به چشم میخورند، دو حوضچه ی آبی فیروزه ای بخش اصلی در حیاط این خانه محسوب میشود که با گلدان های شمعدانی حال و هوای بی نظیری پیدا خواهد کرد. درختان سرسبز و گل و گیاه موجود در دو باغچه چهره ای زیبا به این خانه می بخشند که در کنار ارازه های آجری و مشبک، دیدنی میشوند. شور و حال و شلوغی حیاط خانه زینت الملوک در روزهای عزاداری محرم در سالهای دور را امروزه می توانید در نوروز و فصل های توریستی مشاهده کنید که گردشگرانی از اقصی نقاط دنیا بازدید از این خانه را در برنامه ی سفر خود قرار می دهند.

اتاق ها

از پله های داخل حیاط که بالا میروید، به طبقه ی اول میرسید که گرداگرد آن را ۲۰ اتاق فوق العاده زیبا که نقش و نگار زیبایی در در و دیوارهای آن به چشم میخورد، فرا گرفته است. پیشنهاد می کنیم با ورود به هر یک از اتاق های این خانه تنها به پنجره های ارسی با شیشه های رنگی و گچبری و رنگ و لعاب روی دیوارها توجه نکنید و کمی سرتان را بالاتر ببرید تا یکی از خارق العاده ترین سقف ها را مشاهده کنید. تمام گردشگرانی که از این خانه بازدید میکنند، سقف چوبی پر از نقاشی در اتاق ها را منحصر به فردترین بخش می دانند و نباید براحتی از کنار آن گذشت. جالب است بدانید که تمام ۲۰ اتاق این خانه از داخل به هم راه دارند و براحتی می توانید در بین تمام آنها به گونه ای جا به جا شوید که کسی از داخل حیاط متوجه این رفت و آمد نشود.

خانه زینت الملوک شیراز

تالار شاه نشین

تالار اصلی یا شاه نشین همان طور که از نامش مشخص است، مهم ترین بخش از خانه محسوب میگردد که محل برگزاری جلسات و میزبانی از افراد مهم و مهمانان ویژه بوده است. درست مانند عمارت های قدیمی تهران که آیینه کاری در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، در این خانه نیز هنر آیینه کاری و تلفیق هنر ایرانی و اروپایی بر روی نقاشی های موجود روی دیوار به چشم میخورند. لحظه لحظه ی حضور در این خانه را جدی بگیرید و سعی کنید از هیچ بخش آن براحتی عبور نکنید، چون هر گوشه از آن دنیایی از زیبایی می باشد که شاید در هیچ جای دیگری از دنیا نتوانید مثل و مانندش را پیدا کنید.

زیرزمین

زیرزمین خانه زینت الملوک به دلایل مختلفی امروزه بسیار مهم بوده و میزبان گردشگران زیادی می باشد که می توان به وجود موزه ی مشاهیر در آن و همچنین وجود در برای ورود به باغ نارنجستان اشاره نمود. اهالی این خانه که خاندان قوام بوده اند، از طریق این در به باغ نارنجستان وارد میشده اند و برای رفتن به باغ نیازی به خارج شدن از منزل نبوده است.

زیرزمین بزرگ این خانه با آجرکاری‌های بسیار زیبا که سرتا سر بنا را پوشش می‌دهد، در گذشته به عنوان مکانی برای نگهداری مواد خوراکی و دیگر وسایل مورد استفاده قرار می‌گرفته است. همچنین این بخش خانه برای کمک به تهی دستان و بینوایان و امورخیریه ویژه بانوان کاربرد داشته است.

موزه مشاهیر خانه زینت الملوک

به مرور و روی کار آمدن حکومت های مختلف خانه زینت الملوک کاربری اصلی خود را از دست داده و در سال ۱۳۷۳ به عنوان موزه ی مشاهیر معرفی گردید و بازدید از آن برای همه فراهم شد. موزه ی مشاهیر در زیر زمین این خانه قرار گرفته که آجرکاری های موجود در آن در کنار تندیس مشاهیر و مفاخر شیراز باعث جذب افراد زیادی شده است. به محض ورود به این موزه، ابتدا مجسمه ی زینت الملوک را مشاهده خواهید کرد و با قدم گذاشتن داخل موزه، ناخودآگاه به یاد موزه ی مادام توسو در لندن خواهید افتاد.
از جمله مجسمه های موجود در این موزه می توان به مجسمه ی دختر کوروش، دختر سعد بن ابوبکر بن سعد زنگی، حافظ، روزبهان بقان، باربد (موسیقی دان دوره ساسانیان)، کریم خان زند، لطفعلی خان زند، حافظ و سعدی اشاره نمود.

خانه زینت الملوک شیراز

جاذبه های نزدیک به خانه زینت الملوک

با انتخاب خانه زینت الملوک در طول سفر به شیراز می توانید براحتی از سایر جاذبه های موجود در این شهر بازدید کنید. از جمله مکان های دیدنی نزدیک به این خانه می توان به باغ نارنجستان قوام اشاره نمود که با زیبایی های حیرت انگیز به زیر زمین این خانه راه دارد. البته در حال حاضر نمی توانید از این در برای ورود به باغ استفاده نمایید. مسجد نصیرالملک با رقص نورهای رنگارنگ بر روی فرش های قرمز، مسجد خان و امامزاده جلال الدین دیگر جاذبه هایی هستند که می توانید براحتی و با فاصله ی کوتاه از این خانه بازدید نمایید.

هتل های نزدیک به خانه زینت الملوک

با توجه به موقعیت مکانی مناسب خانه زینت الملوک، هتل های زیادی در نزدیکی آن وجود دارند که با انتخاب آنها می توانید براحتی و بدون از دست دادن زمان، از جاذبه های مختلف بازدید نمایید و تمام لحظات سفر را به بهترین شیوه سپری کنید. هتل آناهیتا، هتل تالار، هتل رودکی و هتل آپارتمان پارمیس از جمله گزینه هایی می باشند که برای اقامت در نزدیکی این خانه مناسب هستند و هر یک امکانات مطلوبی را برای مسافران ارائه می دهند.
آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، محله گود عربان

منبه : وبلاگ اقامت ۲۴

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×