» گوناگون » روش های استتار در طبیعت
استتار در طبیعت
گوناگون

روش های استتار در طبیعت

۲۵ دی ۱۳۹۷ 14۰3,505

استتار در طبیعت یکی از مهم ترین روش هایی است که دوستداران طبیعت و طبیعت گردی باید با آن آشنا باشند و به شناخت درستی از تجهیزات مورد نیاز در این زمینه دست پیدا کنند. استتار در طبیعت که بیشتر برای محافظت از جان انجام میشود، یکی از روش های دفاعی الهام گرفته شده از حیوانات است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.


برای آشنایی با روش های استتار در طبیعت و هر چیزی که لازم است در این زمینه بدانید با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “لیست اقدامات مهم در طبیعت گردی

مقاله مرتبط : “اگر در طبیعت گم شدیم چه کنیم؟

 

 استتار در طبیعت

استتار چیست؟

استتار در لغت نامه ی دهخدا به معنای در پرده پنهان گردیدن و پوشیدگی و نهان کردن می باشد و نوعی پنهان شدن از طریق ایجاد همرنگی و هم شکلی با محیط اطراف می باشد. استتار در طبیعت به وفور توسط حیوانات دیده میشود و انسان برای دفاع از جان خود از این روش استفاده میکند تا طبیعت گردی بهتر و موفق تری را پیش رو داشته باشد.

مزایای استتار در طبیعت

در حالت کلی می توان گفت، استتار در طبیعت در مرحله ی اول برای حفاظت از جان در برابر حیوانات و همچنین حملات نظامی صورت می گیرد. اما همیشه حفاظت از جان دلیل این کار نیست، بلکه شکار حیوانات و پرندگان و همچنین شکار سوژه های عکاسی در طبیعت نیز می توانند از جمله مزایای استتار به شمار آیند که به شدت مورد توجه قرار می گیرد.

 

روش های استتار در طبیعت

اصول مهم استتار در طبیعت

قبل از یادگیری روش های استتار لازم است بدانید که آشنایی با این روش شرط لازم می باشد اما شرط کافی نیست و تا اصول این کار را ندانید، نمی توانید انتظار رسیدن به موفقیت در این زمینه را داشته باشید.

 

قرار گرفتن در مکان مناسب

اگر عکاسی هستید که قصد دارید از پرندگان و حیوانات، تصاویر ناب و خارق العاده ای را به ثبت برسانید یا قصد حفاظت از جانتان در برابر حیوانات و انسان ها را دارید، در مرحله ی اول باید بتوانید مکان مناسبی را برای ایستادن و قرار دادن وسایل و تجهیزاتتان انتخاب کنید. سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که شباهت رنگی بیشتری به وسایل و لباس هایتان داشته باشد.

 

نظم داشته باشید

استتار در طبیعت مستلزم به کار بردن تجهیزات و وسایل مختلفی می باشد و باید بتوانید این وسایل را به گونه ای روی زمین و در محیط بچینید که نظم کلی طبیعت به هم نخورد. به هم خوردن نظم توسط حیوانات و پرندگان براحتی قابل تشخیص می باشد و به نوعی با شکست در استتار همراه خواهد بود.

 

روش های استتار در طبیعت

وقتی صحبت از استتار در طبیعت میشود، اغلب افراد همرنگ شدن با محیط را بخاطر می آوردند، اما لازم است بدانید که استتار انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

 

استتار در طبیعت

استتار ظاهری

ساده ترین روش استتار در طبیعت که اغلب عکاسان و طبیعت گردان برای مخفی شدن در طبیعت به کار میگیرند، پنهان کردن ظاهر خود می باشد که با شاخه، برگ و علف و هر چیزی که در محیط اطرافتان وجود دارد انجام میشود. برای مثال، اگر تورهای استتار را قبل از شروع سفر تهیه کرده باشید، براحتی می توانید برگ و شاخه ها را به صورت کاملا طبیعی به آن بچسبانید و روی بدن تان بیندازید. هر اندازه در این روش، اصل نظم را بیشتر رعایت کنید، بدون شک از دید سوژه ی مورد نظر بهتر پنهان خواهید شد. به عبارت دیگر، باید شکل و اندام انسان گونه را از نگاه حیوانات و پرندگان پنهان کنید چون اندام شما نوعی بی نظمی و عجیب بودن در طبیعت به شمار می رود.

 

استتار در طبیعت

استتار رنگ

همان طور که قبلا اشاره کردیم، اغلب حیوانات برای استتار در طبیعت خود را با محیط همرنگ می کنند. برای مثال مارمولک های کرم و قهوه ای رنگ در کویر خیلی سخت قابل تشخیص می باشند. انسان ها با الهام گرفتن از این شیوه ی دفاعی حیوانات، لباس های استتار را طراحی و استفاده می کنند تا بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند.
از جمله لباس های استتار می توان به لباس کویری، نظامی، ارتشی، برفی و جنگلی و تورهای استتار اشاره کرد که هر یک با توجه به شرایط محیط مورد نظر انتخاب میشوند. علاوه براین، پیشنهاد می کنیم همیشه در تاریک ترین بخش سایه ها قرار بگیرید که قابل تشخیص نباشید. با این روش استتار ظاهری و سایه را در کنار هم به کار گرفته اید.

استتار صدا

بدون شک تا بحال با حیواناتی مانند سگ و گربه برخورد داشته اید و از قدرت شنوایی بسیار بالای آنها با خبر هستید. اغلب حیوانات به شدت روی صدا حساس هستند و کوچکترین حرکت در طبیعت را براحتی تشخیص می دهند. استتار صدا و برداشتن قدم های آرام یکی از روش های مخفی شدن از دید حیوانات و پرندگان می باشد.

 

استتار در طبیعت

استتار نور و درخشندگی

بودن در طبیعت برای افراد عینکی کمی کار استتار را سخت می کند! شیشه ی عینک، لنز دوربین و سایر تجهیزات طبیعت گردی و حتی پوست چرب بدن در برابر نور خورشید می درخشند و براحتی قابل تشخیص هستند. پیشنهاد می کنیم سطوح براق را با خاک پوشانده و مخفی کنید.

 

استتار بو

استفاده از عطر، ادکلن، کرم و لوازم آرایشی و بهداشتی معطر یکی از موارد مهمی می باشد که طبیعت گردان باید آنرا به فراموشی بسپارند، چون حس بویایی حیوانات به شدت قوی می باشد. یکی از بهترین راه های استتار در طبیعت، قرار دادن لباس و تجهیزات در مقابل دود آتش قبل از ورود به طبیعت می باشد.

 

استتار در طبیعت

موجودات با بالاترین قدرت استتار در طبیعت

همان طور که قبلا اشاره کردیم، استتار در طبیعت از حیوانات و پرندگان الهام گرفته شده است و با قدم گذاشتن در کویر و جنگل و کوه، بدون شک موارد زیادی را در این زمینه مشاهده کرده اید. در این میان، برخی از مخلوقات از قدرت استتار بسیار بالایی برخوردار می باشند که عبارتند از: ملخ های برگی، ماهی سند داب، قورباغه صورت خفاشی، بید فلفلی، کک ماسه ای، عنکبوت گلسنگی، مانتیس ارکیده، پلنگ برفی، قورباغه ویتنامی، قورباغه شیشه ای که در معنای واقعی کلمه، بی نظیر و خارق العاده هستند.

با به کار گرفتن روش های ذکر شده در بالا، به راحتی می توانید از جان خود در محیط های مختلف محافظت کنید و از دید حیوانات و پرندگان به خوبی پنهان شوید، اما امیدواریم این روش ها را تنها برای طبیعت گردی های امن و ثبت سوژه های عکاسی فوق العاده به کار بگیرید نه برای شکار!

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۴/۵ - (۲۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×