» گوناگون » راهکارهای خروج خودرو از باتلاق
خروج خودرو از باتلاق
گوناگون

راهکارهای خروج خودرو از باتلاق

۱۹ دی ۱۳۹۷ 14۰1,810

باتلاق برای بسیاری از ما انسان ها به معنای گیر افتادن و بلعیده شدن توسط زمین سراسر گل و لای می باشد که این ذهنیت، ریشه در فیلم هایی دارد که از کودکی تا امروز بارها دیده ایم. میزان تخیل به کار رفته در این فیلم ها را که کنار بگذاریم، واقعیت این است که خروج افراد یا خودرو از باتلاق یکی از بزرگترین معضلات در طبیعت گردی می باشد که رهایی از آن نیاز به دانش کافی دارد. در ادامه راه هایی را برای داشتن طبیعت گردی امن معرفی خواهیم کرد که می تواند سفر سرشار از استرس را به یک تجربه ی خوب تبدیل کند.

برای داشتن دانش خروج خودرو از باتلاق در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “توصیه های کویرنوردی به سبک حرفه ای ها”

مقاله مرتبط : “بهترین مکان ها برای آفرود”

 

خروج خودرو از باتلاق

باتلاق چیست؟

قبل از معرفی فوت و فن های خروج خودرو از باتلاق، لازم است تا کمی با آن آشنایی داشته باشید تا در حین سفر و طبیعت گردی، از گرفتار شدن در آنها پیشگیری کنید. باتلاق به زمینی گفته میشود که رطوبت بسیار زیادی داشته و اغلب با گیاهان رونده اشباع شده و برخلاف تصوری که اغلب داریم، روی سطح آن، آب قرار نگرفته است. باتلاق انواع مختلفی دارد که شامل جنگلی، نمکی، ریگ روان، آب شور، آب شیرین، حرا و خزه ی خشک می باشد. در بین انواع مختلفی که اشاره کردیم، خطرناک ترین آنها، خزه خشک می باشد که دقیقا همان چیزیست که در فیلم ها دیده ایم و نوعی ترس همیشگی را به همراه دارد .

 

خروج خودرو از باتلاق

تفاوت باتلاق، تالاب، مرداب

همان طور که اشاره کردیم، باتلاق از تجمع آب و عدم وجود راه نفوذ آن به لایه های زیر زمینی و رشد گونه های مختلف گیاهان خزنده بوجود می آید. در مقابل مرداب از تجمع آب های ساحلی جدا شده از آب دریا در منطقه ای کم عمق ایجاد میشود که اطراف آن را سدهای مرجانی یا ماسه های ساحلی فرا گرفته اند. تالاب شباهت بسیار زیادی با مرداب ساحلی داشته و تفاوت آن در داشتن عمق کم و شرایط مناسب برای رشد آبزیان می باشد. تالاب انزلی یکی از شناخته شده ترین تالاب های ایران است که در طول سال میزبان پرندگان مهاجر زیادی از گوشه و کنار دنیا می باشد.

 

خروج خودرو از باتلاق

با توجه به ماهیت باتلاق و لغزنده و گل آلود بودن آن، احتمال فرو رفتن لاستیک خودرو در آن بسیار زیاد بوده و بدون شک راهکارهای همیشگی برای خروج خودرو از چاله و غیره، برای خروج از باتلاق مناسب نمی باشد. در صورت گیر افتادن در باتلاق، در مرحله ی اول خونسردی خود را حفظ کنید و از گاز دادن و دنده عقب رفتن های پی در پی به شدت خودداری کنید. در مرحله ی بعد باید تلاش کنید تا شاسی ماشین را آزاد کنید و قطعا برای این کار نیاز به جک دارید.

 

Car in the swamp

 

خروج خودرو از باتلاق با جک های معمولی کمی سخت است، چون حتما باید سطح فلزی یا چوبی داشته باشند. اگر به جک بادی دسترسی داشته باشید، کارتان تا حد زیادی راحت تر خواهد شد و بعد از بالا بردن خودرو،  باید سنگ های قلوه ای و چوب به اندازه ی کافی جمع آوری و زیر چرخ ها قرار دهید تا شاسی آزاد شود. علاوه بر زیر چرخ ها، لازم است تا مسیر خروج خودرو از باتلاق را سنگ چین کنید تا کارتان راحت تر انجام شود.

 

کمک گرفتن از دیگران برای خروج خودرو از باتلاق

همیشه شنیده ایم که یک دست صدا ندارد! هر چند که خروج خودرو از باتلاق به تنهایی و با تلاش زیاد امکان پذیر است، اما قطعا با کمک دیگران راحت تر می توانید این کار را انجام دهید. اگر بتوانید نیروی کمکی پیدا کنید، در اولین مرحله باید دقت داشته باشید که فاصله ی خودروهای دیگر از سطح گلی و باتلاق باید به اندازه ی مطلوب باشد تا آنها از گیر افتادن در گل در امان باشند. استفاده از سیم بوکسل بهترین راه برای خروج خودرو با کمک دیگران می باشد. البته اگر خودرو برای کمک در دسترس نیست، می توانید از دیگران بخواهید تا با وارد کردن فشار رو به بالا به ماشین، روند خارج شدن خودرو از باتلاق را آسان تر کنند.

 

خروج خودرو از باتلاق

اقدامات لازم بعد از خروج خودرو از باتلاق

وجود گل زیاد در سراسر لاستیک خودرو بعد از خروج آن از باتلاق، یک امر طبیعی می باشد و باید جدی گرفته شود. علاوه بر تمیزی خودرو، لازم است بدانید که گل زیاد روی لاستیک خودرو باعث از بین رفتن تعادل در زمان حرکت و ترمز می شود و همچنین مصرف سوخت را تا حد زیادی افزایش می دهد. توصیه میشود بعد از خروج خودرو بلافاصله گل های موجود روی سطح ماشین و لاستیک ها را تمیز کنید و زنگ زدن قطعات فلزی خودرو بخاطر وجود گِل های اسیدی را جدی بگیرید. البته باید به تعویض مایعات خودرو مانند روغن موتور و غیره هم فکر کنید چون ممکن است گل و لای به درون آنها نفوذ کرده و باعث خرابی بخش های مختلف ماشین شود.

 

خروج خودرو از باتلاق

جلوگیری از فرو رفتن خودرو در باتلاق

بهترین کاری که همیشه باید به آن توجه داشت، پیشگیری از روبرو شدن با مشکلات است. برای رهایی از فرو رفتن خودرو در باتلاق، راه های زیادی وجود دارد که اطلاع از آنها در هر شرایطی لازم است.

سعی کنید در مسیرهای ناشناخته و جاهایی که احتمال می دهید گل و لای زیاد وجود دارد، هیچ وقت به تنهایی سفر نکنید و سفر گروهی را تجربه کنید. مجهز سفر کنید و از لاستیک های مخصوص گِل استفاده نمایید تا عبور از باتلاق برایتان راحت تر شود. لاستیک های با عرض زیاد شرایطی را فراهم می کنند که آب و گل و لای براحتی از لابه لای شیار آنها عبور کرده و در نتیجه حرکت خودرو را آسان تر خواهد کرد. سعی کنید دید کافی داشته باشید و وجود گل در مسیر عبوری خود را بتوانید تشخیص دهید تا با گیر افتادن در باتلاق، سورپرایز نشوید.

یکی از مهم ترین کارها برای جلوگیری از گیر افتادن در باتلاق، ترمز نکردن های ناگهانی و عبور نکردن از مسیر عبور چرخ سایر ماشین ها می باشد، چون این مسیرها لغزنده و خیس هستند و احتمال گیر افتادن در آنها بالا می باشد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×