بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » توصیه های کویرنوردی به سبک حرفه ای ها
کویرنوردی
دانستنی‌های سفر

توصیه های کویرنوردی به سبک حرفه ای ها

۲۳ آبان ۱۳۹۶ 12۰1,859

پاییز زمان مناسبی برای کویرگردی در ایران است. کویر در عین زیبایی، محیطی خشن بوده و سفر به آن مستلزم رعایت نکاتی است که عدم توجه به آنها، می تواند موجب خسارات جانی و مالی شود.

کویر نوردی

 وبلاگ اقامت ۲۴ در این مقاله در پی آن است تا چگونگی سفر به کویر را بیشتر معرفی نماید، تا شما همراهان همیشگی، با بهره گیری از این راهکارها، لذت زیبایی های کویر را در سفر هایتان به خوبی لمس کرده و سفری سالم و بیادماندنی داشته باشید.

کویرنوردی

نکته بسیار حائز اهمیت در سفر به کویر، آشنایی با جغرافیای آن است که باید اطلاعات و شناخت کاملی از محل سفر خود داشته باشید؛ اگر نسبت به کویری که برای گردش، آن را انتخاب کرده اید، اطلاعات کافی در اختیار ندارید، بطور حتم باید از راهنمایان محلی که آشنایی کامل دارند کمک بگیرید.

این را نیز در نظر داشته باشید که یک راهنمای خوب، باید با موقعیت جغرافیایی منطقه، مسیر جاده ها، محل چشمه های آب، عوارض طبیعی مانند تپه ها، کوهها و دریاچه نمک به خوبی آگاه باشد.

کویرنوردی

به عنوان نکته بعدی باید متذکر شد که آب و هوای کویر، نوعا خشک و گرم است و همچنین از فراوانی آب زیادی برخوردار نیست، تا حدی که ممکن است به طور کل، آب آشامیدنی در دسترس نباشد؛ پس حتما آب به میزان فراوان به همراه داشته باشید، حتی بیشتر از آنچه که تصور می کنید نیاز است.

کویرنوردی

همچنین در کویر گردی، تجهیزات کافی از قبیل غذا، چادر، لوازم بهداشتی، چراغ قوه، کیسه خواب، کفش مناسب، سوخت کافی، طناب، دوربین شکاری، قطب نما و نقشه به همراه داشته باشید و در صورت امکان به صورت گروهی و با برخورداری از دو وسیله نقلیه مناسب اقدام به کویرگردی نمایید.

کویرنوردی

برای داشتن سفری خاطره انگیز از کویر گردی، بی شک باید لباس مناسب پوشیده و همچنین از کفش های مخصوص استفاده کنید؛ اولین و مهم ترین ویژگی لباس سفر به کویر، باید پوشاندن بدن در برابر آفتاب، گرما، حشرات، خزندگان و حفظ تعریق معمولی بدن باشد. لباس های سبک با رنگ روشن که از مواد و الیاف طبیعی مانند پنبه تهیه شده، برای سفر به مناطق کویری مناسب ترین لباس ها هستند.

کویرنوردی

پاهای شما حساس ترین نقطه بدنتان به حساب می آید، چرا که با آنها راه می روید و اگر آسیب دیده و یا زخمی شوند، سفرتان مختل می شود. کفش مناسب کویرنوردی، پوتین است. پوتین پاهای شما را در برابر نیش مار و عقرب محافظت کرده و با حمایت از زانوها، کمک می کند قدم های محکمی بردارید. البته توجه داشته باشید که قبل از پوشیدن پوتین حتما یک جوراب ضخیم به پا داشته باشید. اگر ساق پایتان نیاز به مراقبت بیشتر دارد، می توانید از مچ بندهای ورزشی نیز استفاده نمایید.

کویرنوردی

هیچ گاه بدون کفش در کویر راه نروید، زیرا شن کویر، پاهایتان را اذیت کرده و کم کم دچار سوختگی سایشی می شوید. مراقب باشید نوک پاهایتان دچار آفتاب سوختگی نشود، چرا که آفتاب سوختگی در این نقطه از بدن بسیار دردناک بوده و با وجود آن دیگر نمی توانید پوتین بپوشید.

آفتاب کویر نیز می تواند تاثیر زیادی بر بینایی شما بگذارد، به این دلیل باید عینک آفتابی خوبی را به همراه ببرید.

کویرنوردی

تابش مستقیم خورشید، گرمای شن ها و سنگ های زمین، بادهای گرم و بازتابش نور خورشید از زمین، به پوست بدن آسیب رسانده و می تواند باعث آفتاب سوختگی و تورم پوست گردد؛ پس، استفاده از کرم ضد آفتاب، تا حد بسیاری به شما برای جلوگیری از این عارضه ها کمک می کند.

پارک ملی کویر، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده ایران است که میتوانید به عنوان یکی از مقاصد کویرنوردی، آن را انتخاب کنید. بخش عمده ای از این پارک در شهرستان گرمسار و قسمت های کوچکی هم در استان‌های تهران، قم و اصفهان قرار دارد. این منطقه حدود ۶۷۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۴۲۰ هزار هکتار آن پارک ملی و ۲۵۰ هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده است.

در مطلبی با عنوان “پارک ملی کویر، آفریقای کوچک ایران” میتوانید ببشتر با این پارک ملی آشنا شوید .

 

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×