بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » درمان سرمازدگی در طبیعت گردی
سرمازدگی
دانستنی‌های سفر

درمان سرمازدگی در طبیعت گردی

۲۰ دی ۱۳۹۷ 8۰1,469

به همان اندازه که طبیعت گردی در روزهای گرم سال پرطرفدار و هیجان انگیز می باشد، بدون شک سفرهای زمستانی هم دست کمی از آنها ندارد و در بسیاری از مواقع حتی شور و هیجان بیشتری خواهد داشت. در کنار تمام خوبی های ورزش و سفرهای زمستانی، مشکلاتی مانند سرمازدگی وجود دارند که عدم توجه به آنها، عواقب خوبی را به همراه نخواهد داشت. درمان سرمازدگی مساله ی بسیار مهمی می باشد که در فصل زمستان، کودک، پیر و جوان را تهدید میکند و اطلاع از راه های پیشگیری آن می تواند تا حد زیادی شما را از خطرات آن دور کند.

برای تجربه ی سفرهای زمستانی امن و به دور از سرمازدگی با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط: “بیماری در سفر”

مقاله مرتبط: “لیست لوازم مهم سفر”

سرمازدگی

ورزش های زمستانی اگر به شیوه درست و با تجهیزات استاندارد انجام نشوند، ممکن است فرد را در معرض دو خطر قرار دهند که عبارتند از کاهش دمای بدن یا هیپوترمی و سرمازدگی یا یخ زدگی (Frosbite). هر یک از این دو مورد ذکر شده دارای ویژگی و علائم خاصی هستند که در حالت کلی می توان گفت، هیپوترمی با افت دمای بدن، خطر مرگ را به همراه خواهد داشت، اما سرمازدگی باعث قطع عضو می گردد.

سرمازدگی چیست؟

سرمازدگی یا یخ زدگی به شرایطی گفته میشود که شخص برای مدت زمان طولانی در جریان مسیر باد سرد یا بارش برف و باران با درجه ی دمایی پایین قرار بگیرد و سلول اندام هایی مانند دست، پا، لاله ی گوش، نوک بینی و پیشانی و انگشتان دست و پا که جریان خون کمتری دارند، به مرور دچار یخ زدگی شده و در صورت بهتر نشدن شرایط، از بین بروند. به عبارت دیگر، در سرمازدگی بلورهای یخ، سلول اندام هایی که بیشتر در معرض سرما هستند را فرا گرفته و به مرور باعث پارگی دیواره ی سلول و از بین رفتن آن می شود. با از بین رفتن تعداد زیادی سلول، در نهایت آن عضو بدن از بین می رود.

سرمازدگی

انواع سرمازدگی

سرمازدگی مانند هر نوع بیماری دیگر دارای درجات مختلفی می باشد که هر یک علائم و نشانه های خاصی دارند و با توجه به میزان رشد آن راهکارهای مختلفی باید برای درمان ارائه گردد. در حالت کلی سرمازدگی به دو دسته ی سرمازدگی سطحی و عمقی تقسیم می شود.

سرمازدگی سطحی

سرمازدگی سطحی همان طور که از نامش مشخص است، هنوز پیشرفت زیادی نداشته و راحت تر قابل درمان می باشد. البته این نوع سرمازدگی خود به سه درجه تقسیم میشود، به طوریکه در درجه اول، اعضای بدن که در معرض سرما هستند، قرمز، ملتهب و البته کمی دردناک میشوند. در این نوع سرمازدگی هیچ نشانه ای از تاول بر روی بدن وجود ندارد و براحتی قابل درمان است.

سرمازدگی درجه دو، کمی نسبت به حالت قبل پیشرفت دارد و رنگ قرمز پوست به سفید تبدیل شده و اندام حالت خمیری شکل پیدا می کند و تاول های ریز سفید رنگ را بر روی پوست مشاهده خواهید کرد. در نهایت سرمازدگی سطحی درجه سه که خطرناک ترین نوع می باشد، تاول های سیاه و گاهی اوقات خونی بر روی اندام بدون درد و حس و کبود نمایان میشوند که متاسفانه در ۷۰ درصد مواقع این درجه از سرمازدگی با قطع عضو همراه خواهد بود.

سرمازدگی عمقی

سرمازدگی عمقی بدترین نوع سرمازدگی بوده که عضوهای درگیر تغییر شکل پیدا میکنند و باید قطع شوند. در این نوع از یخ زدگی باید تلاش کنید تا سایر اعضا درگیر نشوند و راهکارهای مناسبی را در این زمینه انجام دهید.

سرمازدگی

حساس ترین اندام ها در برابر سرمازدگی

سیستم بدن انسان به گونه ای می باشد که با جریان خون می تواند براحتی تعادل دمایی داشته باشد و به همین خاطر اندام هایی که به قسمت مرکزی بدن نزدیک تر هستن، راحت تر می توانند در برابر سرما مقاومت کنند. در مقابل آن دسته از اعضای بدن که جریان خون کمتری دارند به شدت تحت تاثیر سرما قرار گرفته و سرما برای آنها نوعی تهدید همیشگی می باشد. دست، پا، بینی، پیشانی و لاله ی گوش از حساس ترین اعضای بدن در برابر سرمازدگی محسوب میشوند و همه ی ما در روزهای سرد زمستان این حساسیت را به خوبی احساس کرده ایم. نوک بینی قرمز  و انگشتان بی حس، همراه همیشگی ما در فصل زمستان بوده و هستند.

سرمازدگی

سرمازدگی؛ تهدید واقعی برای افراد با شرایط خاص

طبیعت گردی و ورزش های زمستانی شور و هیجان زیادی داشته و اغلب افراد برای  انجام دادن آنها وسوسه میشوند، اما بدن انسان همیشه استقامت جوانی را ندارد و ممکن است نتواند در برابر سرما مقاومت خوبی داشته باشد. از آسیب پذیرترین افراد در برابر سرما، می توان به کودکان و سالمندان اشاره کرد که توصیه میشود در فصل زمستان کمتر در برابر سرما قرار بگیرند. سالمندان با توجه به شرایط جسمی و بیماری های قلبی، با قرار گرفتن در برابر سرما به سرعت با کاهش تنفس و ضربان قلب مواجه شده و بدن آنها توانایی مقاومت در برابر سرمازدگی را ندارد.

علاوه بر کودکان و سالمندان، افرادی که به بیماری هایی مانند کم خونی و دیابت دچار هستند یا بدن آنها از سطح چربی کمتری برخوردار می باشد نیز در برابر سرمازدگی نمی توانند عکس العمل مناسبی انجام دهند و این شرایط، نوعی تهدید برای آنها به شمار می آید.

سرمازدگی

راه های پیشگیری از سرمازدگی

همیشه شنیده ایم که پیشگیری بهتر از درمان است، اما به ندرت به آن عمل می کنیم! متاسفانه سرمازدگی از آن دسته بیماری هایی می باشد که کمتر به آن توجه می کنیم و بعد از اینکه دچار آن شدیم، به فکر درمان خواهیم افتاد. بهترین راه برای پیشگیری از سرمازدگی داشتن پوشش مناسب، بدون رطوبت، عایق و استاندارد در ورزش های زمستانی، توجه به شرایط جسمانی، نداشتن علائمی مانند از دست دادن آب بدن به مقدار زیاد و داشتن انرژی کافی و خوردن غذای مقوی در طول حرکت می باشند.

سرمازدگی

راه های درمان سرمازدگی

با توجه به درجه ی سرمازدگی راه های درمان مختلفی وجود دارد، اما بهترین کار مراجعه به پزشک می باشد تا اعضای بدن فرد مصدوم کمتر در معرض خطر قرار گیرند. در شرایطی که به پزشک دسترسی نداشتید، لازم است تا در مرحله ی اول فرد را به محل گرم و خشک انتقال دهید و سعی کنید بدن وی را در آب ولرم و البته ضد عفونی شده قرار دهید و ساعت مچی، کمربند و دستبند و هر چیزی که به بدن فشار وارد می کند را از بدن جدا کنید. با توجه به اینکه بدن در برابر سرمازدگی حجم زیادی از انرژی را از دست داده، در نتیجه سعی کنید به مصدوم غذای مقوی بدهید. نوشیدنی های غیر الکی و گرم می توانند کمک موثری در بهتر شدن وضعیت مصدوم شوند.  غذاهایی مانند سوپ گرم که مواد مغذی و تقویت کننده در خود دارند به بهبودی حال فرد کمک می نمایند.

اگر لباس های فرد سرما زده خیس باشد باید بدون حرکت دادن زیاد او، لباس ها را درآورده و بدن فرد را خشک کرده و لباس یا پوشش خشک دیگر به او بپوشانید. اگر لازم است لباسها را پاره کنید. بیمار مبتلا به هیپوترمی شدید ممکن است در اثر کم شدن شدت ضربان قلب و تنفس به حالت خواب یا بیهوشی برود. تا حد امکان نباید بگذارید فرد بخوابد و اورا هوشیار نگه دارید. در صورت نیاز می توانید احیاء قلبی تنفسی نیز انجام دهید.

درمان سرمازدگی

اشتباهات رایج در درمان سرمازدگی

متاسفانه در بسیاری از مواقع افرادی که دچار سرمازدگی میشوند به اشتباه برای درمان خود ممکن است سیگار بکشند یا بلافاصله بخش هایی از بدن که دچار یخ زدگی شده اند را در آب داغ با درجه بالا قرار داده و ماساژ دهند، لازم به ذکر است که این راه ها نه تنها برای درمان سرمازدگی مناسب نیستند، بلکه آسیب جدی به بدن وارد خواهد کرد. توصیه میشود، به هیچ عنوان اعضای یخ زده را ماساژ ندهید و تاول های موجود روی بدن را دست نزنید و برای درمان سرمازدگی در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×