بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » وندالیسم و تاثیر آن بر گردشگری
وندالیسم و تاثیر آن بر گردشگری
گوناگون

وندالیسم و تاثیر آن بر گردشگری

۱۱ آذر ۱۳۹۷ 14۰1,479

گردشگری و تاثیر آن بر اقتصاد و ایجاد رونق در گوشه و کنار دنیا مساله ی غیرقابل انکاری میباشد و همان طور که شاهد هستیم، در بسیاری از نقاط دنیا هر روز به این صنعت اهمیت بیشتری می دهند. در مقابل توسعه ی گردشگری، بیماری مخربگری به نام وندالیسم در کمین می باشد که میتواند تا حد زیادی به این صنعت و حوزه آسیب وارد کند. وندالیسم نوعی بیماری روانی و ناهنجاری اجتماعی می باشد که به عنوان تخریب گرایی اموال عمومی نیز شناخته شده می باشد. در ادامه وندالیسم را بیشتر معرفی خواهیم کرد و نقش آن را در گردشگری مورد بررسی قرار می دهیم.

با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “بیماری در سفر”

مقاله مرتبط: گردشگری و هدف سفر

وندالیسم و تاثیر آن بر گردشگری

وندالیسم چیست؟

وندالیسم از نام قوم وندال گرفته شده است که در قرن پنجم زندگی می کرده اند و قومی مخرب و جنگ ستیز بوده که هر از چند گاهی به سرزمین های اطراف حمله میکرده و آنها را غارت می نموده اند. شیوه ی جنگ این قوم تخریب گرایی شهر و غارت اموال بوده است. برای درک بهتر واژه ی واندالیسم، کافیست یکی از سفرهایتان به مناطق تاریخی کشورمان را بخاطر بیاورید و تک تک لحظات سفر را در ذهن مرور کنید.

قطعا اگر دقیق به روزهای سفر دقت کرده باشید، دل نوشته، نام و تاریخ و نقاشی روی در و دیوار و گاهی شکستن و از بین بردن برخی از آثار تاریخی را بخاطر خواهید آورد. به افرادی که به این صورت به تخریب آثار تاریخی، درختان، در و دیوار شهر و اموال عمومی مانند اتوبوسی های شهری می پردازند، اصطلاحا وندالیسم گفته میشود. لازم به ذکر است که بر اساس بررسی و مطالعات انجام شده، وندالیسم یک بیماری متعلق به کشور و شهر خاص نیست و یکی از بزرگترین نگرانی ها برای توسعه ی گردشگری در اقصی نقاط دنیا می باشد.

ویژگی های مبتلایان به وندالیسم

وندالیسم از آن دسته رفتارهای آزاردهنده می باشد که بدون شک همه ی ما بارها شاهد آن بوده ایم و برای مثال بعد از پایان دربی، صندلی های شکسته ی استادیوم، شیشه های خرد شده ی اتوبوس ها و حتی به آتش کشیدن وسایل نقلیه ی عمومی و گاها شخصی را مشاهده کرده ایم. با مشاهده ی این رفتارها شاید تصور کنید که این مشکل تنها در ایران وجود دارد و سایر نقاط دنیا با چنین ناهنجاری بیگانه هستند. واقعیت این است که وندالیسم در تمام دنیا وجود دارد و اکثر افرادی که به این بیماری و ناهنجاری اجتماعی مبتلا هستند، در گروه سنی ۱۰ تا ۲۵ سال قرار دارند.

[quote]جالب است بدانید که آقایان بیشتر از خانم ها به این بیماری روانی دچار هستند و شاید دلیل اصلی آن، کنترل راحت خشم توسط قشر مونث می باشد.[/quote]

وندالیسم و تاثیر آن بر گردشگری

تاثیر وندالیسم بر گردشگری

وندالیسم از آن دسته ناهنجاری های اجتماعی به شمار می رود که علاوه بر زشت کردن چهره ی شهر و تاثیر مستقیم بر روحیه و میزان نشاط و شادی در چهره ی مردم، تاثیر بسیار مخربی بر گردشگری خواهد داشت. آثار باستانی هر کشور نشان دهنده ی فرهنگ و گذشته ی آن می باشد و برای یک لحظه تصور کنید گردشگران خارجی با مواجه شدن با تصاویر زشت و نوشته ها و یا ایجاد خراش و شکستگی بر روی قسمتهای مختلف آثار باستانی کشورمان، چه تصوری در مورد ایران و فرهنگی که همیشه زبان زد خاص و عام بوده است، خواهند داشت.

علاوه بر ایجاد ذهنیت منفی در مورد فرهنگ، وندالیسم به مرور باعث از بین رفتن آثار تاریخی میشود که نمونه های آنرا در گوشه و کنار ایران زیبا و ارزشمندمان مشاهده میکنیم.

دیوارهای پر از نوشته، خراش های بسیار آزاردهنده بر روی آثاری که صدها سال تاریخ و عظمت یک کشور را نسل به نسل در دل خود جای داده، اگر جدی گرفته نشوند، بدون شک تا چند سال آینده نه تنها نشانی از فرهنگ ایران وجود نخواهد داشت، بلکه دلیلی برای ورود گردشگران به کشورمان وجود نخواهد داشت و این یعنی تاثیر بسیار بد بر اقتصاد و از بین رفتن رونق در بازار صنایع دستی و گردشگری و در نهایت رکود اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

وندالیسم و تاثیر آن بر گردشگری

راه های درمان وندالیسم

وندالیسم مانند هر نوع بیماری و ناهنجاری اجتماعی قابل درمان می باشد و کافیست تا همه در این مسیر عزم جزمی داشته باشیم. اولین راه برای درمان وندالیسم فرهنگ سازی و ارائه ی تبلیغات گسترده در این حوزه می باشد. ایجاد برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی و نصب پوستر و تصاویر آموزشی در زمینه ی حفظ اموال عمومی و آگاه سازی کودکان و نوجوانان در مدارس می تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

با توجه به اینکه اکثر افرادی که از وندالیسم رنج میبرند، از طبقات پایین جامعه هستند و امکانات تفریحی زیادی در اختیار ندارند، با فراهم کردن شرایط مناسب برای تخیله ی انرژی این گروه می توان شاهد تاثیر مثبت بر کم کردن نقش وندالیسم بود.

یکی دیگر از راه های مبارزه با وندالیسم، نصب دوربین و همچنین توجه به روشنایی پارک ها و مناطق مختلف شهر می باشد. جالب است بدانید که مطالعات نشان داده است که بعد از نصب دوربین های کنترل کننده و ایجاد روشنایی در سطح شهر، از میزان تخریب اموال عمومی تا حد زیادی کاسته شده است.

وندالیسم و تاثیر آن بر گردشگری

وندالیسم علاوه بر مسائل اجتماعی، ریشه در خانواده و طرز تربیت کودکان و نوجوانان دارد. تنبیه هایی که منجر به طرد فرزند از خانواده شود، توجه بیش از حد به فرزند، داشتن انتظار بیش از حد خانواده از فرزندان از جمله عوامل موثر در ایجاد نشانه هایی از وندالیسم در آنها میشود.

[quote]والدین با تربیت درست نقش موثری در از بین بردن این ناهنجاری اجتماعی خواهند داشت.[/quote]

وندالیسم و تاثیر آن بر گردشگری مساله ی مهمی می باشد که نه تنها مسئولین جامعه، بلکه هر یک از ما موظف هستیم تا برای حفظ فرهنگ و آثار ملی با ارزش کشورمان، در از بین بردن آن کوشا باشیم. شاید هر یک از ما تا امروز با این ناهنجاری اجتماعی روبرو بوده ایم، پس چه خوب است که از همین امروز به وندالیسم و تاثیر آن بر گردشگری و اقتصاد با دید دیگری نگاه کنیم.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×