» گوناگون » چالش های موجود سرمایه گذاری در گردشگری ایران
چالش های موجود سرمایه گذاری در گردشگری ایران
گوناگون

چالش های موجود سرمایه گذاری در گردشگری ایران

۷ آذر ۱۳۹۷ 12۰1,672

امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنعت ها و اقتصاد های جهان شناخته شده و با توجه به اینکه پس از صنعت نفت و خودرو سازی به عنوان سومین صنعت پر رونق دنیا شناخته می شود، روز به روز به تعداد افرادی که در این صنعت وارده شده و سرماه گذاری می کنند افزوده می شود. در ایران نیز مانند سایر مناطق جهان سرمایه گذاری در صنعت گردشگری در حال توسعه بوده و توجه های بسیاری را به خود جلب کرده است. اما با تمام پویا بودن صنعت گردشگری، سرمایه گذاران این حوزه در ایران با چالش هایی در مسیر راه خود مواجه بوده که آنها را برای رسیدن به اهداف خود با مشکلاتی رو در رو می کند.

اگر می خواهید با چالش های اساسی برای سرمایه گذاران حوزه گردشگری در ایران آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

چالش های موجود سرمایه گذاری در گردشگری ایران

ضعف مدیریت نخستین چالش سرمایه گذاران گردشگری

به گفته یک کارشناس حوزه سرمایه گذاری و گرشگری، نخستین چالشی که سرمایه گذاران در این حوزه با آن مواجه  می شوند، ضعف مدیریت در حوزه گردشگری بوده و با توجه به اینکه ظرفیت های بالایی اقتصادی در این حوزه وجود دارد، اما بازهم سطوح مدیران، کارشناسان و مشاوران در حد انتظار شکل نگرفته است. این ضعف در مدیریت را می توان مبنی بر عدم شناخت کافی از گردشگری توسط مدیران تصمیم گیرنده در این صنعت دانسته و باید عنوان کرد که این عدم شناخت سبب شده تا سرمایه گذاری در گردشگری ایران نیز با مشکل مواجه شده و اقتصاد این صنعت به خوبی شکوفا نشود.

بوروکراسی اداری مشکل سرمایه گذاری در گردشگری

یکی دیگر از مشکلاتی که سرمایه گذاران در حوزه گردشگری با آن دست و پنچه نرم می کنند، وجود کاغذ بازی های فراوان اداری و مراحل طولانی اخذ مجوز های لازم در این حوزه است. این موضوع تا حد زیادی سرمایه گذاران را از ورود به این حوزه دلسرد کرده و سبب می شود تا آنها انرژی برای ادامه فعالیت خود نداشته باشند. بطور مثال اخذ یک مجوز فعالیت شرکت خدمات مسافرتی پس از طی کردن چندین مرحله خسته کننده ثبت نام وارد مراحل طولانی و زمان بر انتظار برای بررسی و تایید شده و سرمایه گذار باید روزهای زیادی را در انتظار به پایان رسیدن این مراحل پشت سر بگذارد.

چالش های موجود سرمایه گذاری در گردشگری ایران

چند مسئولی بودن دستگاه های متولی

گاهی در یک حوزه خاص گردشگری چندین دستگاه اعلام کرده که دارای مسئولیت بوده و سرمایه گذاران برای هماهنگی ها و یا اخذ مجوز در چند راهی ادارات مانده و در صورت هماهنگی با یک سازمان و نهاد، با سد دیگر متولیان مواجه شده و مشکلات فراوانی را مشاهده می کنند.

عدم حمایت کافی از سرمایه گذاران حوزه گردشگری

از سرمایه گذاری و افراد سرمایه گذار در این حوزه توسط دولت و نهاد های مربوطه به خوبی حمایت نشده و گاهی نیز مشاهده شده که حتی مشکل تراشی های نیز برای این افراد صورت می گیرد. این موضوع سبب شده تا برخی سرمایه گذاران در این حوزه در فکر خروج از این صنعت شده و یا در صورت تمایل به ورود به آن از این کار خود داری کنند.

کپی برداری های و فعالیت های غیر مجاز در صنعت گردشگری

امروزه متاسفانه به دلیل نبود نظارت کافی در حوزه گردشگری افراد بسیاری وارد این حوزه شده و بدون داشتن مجوز های لازم و نیز تخصص مورد نیاز اقدام به ارائه خدمات به گردشگران می کنند. این موضوع سبب شده تا افرادی که با زحمت فراوان و سابقه چندین و چند ساله و اخذ مجوز های لازم، نتوانند به خوبی در این حوزه فعالیت کرده و مجبور به کنار گیری شوند.

[quote]همچنین وجود اینگونه افراد باعث بدبینی گردشگران شده و سبب می شود تا کشور حتی در این حوزه متحمل ضرر و زیان بسیاری شود.[/quote]

چالش های موجود سرمایه گذاری در گردشگری ایران

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×