» راهنمای سفر به ایران » استان یزد » یزد » غذاهای سنتی یزد را بشناسید!
غذاهای سنتی یزد
یزد

غذاهای سنتی یزد را بشناسید!

۱ آذر ۱۳۹۷ 11۰1,818

یزد شهری کویری و زیبا بوده که به دلیل دارا بودن معماری خشتی و سنتی توانسته به عنوان نخستین شهر خشتی جهان در میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد. شهر یزد به دلیل قدمت بالا، دارای فرهنگ و سنت های بسیاری بوده و همچنین از تنوع بی نظیری در سوغات، شیرینی و غذا برخوردار است. در این مطلب وبلاگ اقامت ۲۴ به سراغ غذاهای سنتی یزد رفته تا آنها را به افرادی که قصد سفر و بازدید از جاهای دیدنی یزد را دارند معرفی کنیم.

پس با ما با در ادامه مطلب همراه باشید.

بنر هتل داد یزد

مقاله مرتبط : “لیست بازار های یزد”

مقاله مرتبط : “آشنایی با اماکن تاریخی یزد”

آش آلو

آش آلو یکی از غذا های محلی یزد بوده که در دسته غذاهای آشی این شهر جای گرفته و به دلیل طعم بی نظیر و عالی مخاطب بسیاری در این شهر دارد. این آش بیشتر در فصل زمستان طبخ شده و بانوان یزدی از این غذا برای گرما بخشی به محفل خانواده خود در روزهای سرد سال استفاده می کنند.

برای تهیه این آش از مواد اولیه ای مانند پیاز، روغن، لپه، آلو، برنج، گوشت چرخ کرده، سبزی، نمک و فلفل استفاده شده که مزه ترش آلو به این آش طعمی فراموش نشدنی می بخشد.

آش آلو

قیمه نخود

قیمه نخود یکی از غذاهای سنتی یزد، بی نظیر و پر طرفدار این شهر بوده که در میان سایر غذاهای یزد و محلی این شهر از نامی شناخته شده تر برخوردار است. این غذا در بیشتر رستوران های سنتی یزد ارائه شده و هر گردشگری که به شهر یزد سفر می کند، چشیدن طعم لذیذ این غذا را از دست نداده و بطور حتم آن را امتحان می کند. نخود، گوشت، رب، زعفران، سیب زمینی، پیاز، نمک و ادویه از مواد اولیه تشکیل دهنده این غذا بوده و همچنین باید اشاره کرد که قیمه نخود را با برنج میل می کنند.

قیمه نخود یزد

کوفته لپه

کوفته لپه که شباهت زیادی به کوفته تبریزی داشته، یکی از غذاهای سنتی یزد بوده و طعم و مزه ای به یاد ماندنی دارد. برای تهیه این غذای پرطرفدار از گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، سبزی، زرشک، پیاز، کشمش، رب و نمک استفاده شده و پس از طبخ آن را با نان و عنوان ترشی سرو می کنند.

کوفته لپه یزدی

کوفته نخود

یکی دیگر از غذا های محلی یزد کوفته نخود بوده که در دست غذاهای کوفته ای این شهر قرار گرفته و طعم آن تجربه ای جدید از کوفته را برای فرد به ارمغان می آورد. این کوفته با استفاده از گوشت، آرد نخود، پیاز، تخم مرغ، سبزی و نمک و فلفل تهیه شده و با نام میل می شود.

کوفته نخود یزدی

آش کدو

یکی دیگر از غذا های سنتی یزد آشی خوش طعم با نام آش کدو بوده که از خاصیت و ارزش غذایی بالایی برخوردار است. این آش با استفاده از ماش، نخود، لوبیا، کدو، عدس، پیاز، روغن، فلفل، نمک، شوید، آرد و ادویه جات طبخ شده و مصرف آن برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

آش کدو یزدی

آش ماش

آش ماش یکی دیگر از آش ها و غذاهای سنتی یزد بوده که نسبت به سایر آش های این شهر طبخ سریع تری دارد. این آش که به دلیل دارا بودن طعم بی نظیر از محبوبیت ویژه ای در میان مردمان این شهر برخوردار است با استفاده از ماش، برنج، سبزی، پیاز، نعنا داغ، رب، نمک، فلفل و ادویه طبخ شده و نوعا آن را برای صبحانه میل می کنند.

آش ماش یزد

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×