» جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی » جاذبه های گردشگری ارومیه » قلعه ضحاک هشترود، از دیگر بازماندگان تاریخ کهن ایران
zahak castle 1
جاذبه های گردشگری ارومیه - جاهای دیدنی ارومیه

قلعه ضحاک هشترود، از دیگر بازماندگان تاریخ کهن ایران

۱۷ مهر ۱۳۹۷ 13۰2,194

قلعه ها از جمله آثار دیدنی و شگفت انگیزی هستند که از گذشته تاکنون همچنان استوار و پا برجا مانده و  برای شناخت هرچه بیشتر تاریخ پیشینیان داستانهای بسیاری را روایت می کنند که قلعه ضحاک نیز جامانده داستان هایی از گذشته است.

اگر علاقه مند به دانستن تاریخ و آثار دیدنی به جا مانده از گذشتگان هستید، با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با قلعه ضحاک همراه شوید.

 

مقاله مرتبط: ” لیست تفریحات ارومیه : جاهای دیدنی

مقاله مرتبط: ” بهترین مراکز خرید و بازار ارومیه

 

قلعه ضحاک
آدرس : ۲۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان هشترود، استان آذربایجان شرقی

 

در استان آذربایجان شرقی و در فاصله ۲۰ کیلومتری هشترود و در نزدیکی دریاچه ارومیه قلعه ای زیبا و تاریخی با نام  قلعه ضحاک واقع شده که یکی از جاذبه های تاریخی و منحصر به فرد ایران بشمار می آید.

در گویش محلی به قلعه ضحاک، آژدهاک گفته شده و همچنین برخی آنرا با نام نارین قالا  نیز خطاب می کنند.

کارکرد این قلعه به طور واضح نیز مشخص نبوده و به عقیده برخی قلعه ضحاک استفاده نظامی داشته و برخی دیگر کارکرد آن را همچون سایر قلعه های ایران می دانند.

 

قلعه ضحاک
قدمت قلعه ضحاک به ۳۰۰۰ سال قبل برمی گردد

 

قلعه ضحاک نخستین بار در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط باستان شناسان آلمانی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته شده است.

قدمت قلعه ضحاک بیش ۳۰۰۰ سال بوده و به دوره های ساسانیان و اشکانی بازگشته و همچنین برخی محققان سابقه  این قلعه را به قبل از اشکانیان نیز نسبت می دهند.

از آثار به جا مانده از آن دوران نظیر برج های نیم استوانه ای و سنگ های مکعب مستطیل اینگونه پیداست که قدمت این قلعه تا دوره ساسانی نیز میرسد اما سفال های بدست امده از این قلعه متعلق به سده های ششم وهفتم هجری است.

برخی از محققان و تاریخ شناسان این قلعه را مربوط به آژدهاک در دوره مادها دانسته که تا زمان تیموریان برپا بوده و چون بنا در زمان اشکانیان رونق بیشتری داشته بسیاری آن را مربوط به دوره اشکانی نیز می دانند.

معماری این بنا و قلعه نظامی به گونه است که انسان را به این اندیشه وا می دارد؛ قلعه ضحاک از سه طرف مشرف به پرتگاه بوده و بر روی دیوارهای ان حکاکی شده است.

 

 

قلعه ضحاک
قلعه ضحاک که به نارین قالا نیز معروف است

 

این قلعه از بخش های متنوعی نظیر مخازن سنگ، آب انبار،  سالن شورا،  آسیاب، حمام و دهها قسمت دیگر تشکیل شده است.

در این مجموعه تنها بنایی که خارج از خاک سالم مانده چهار طاقی بوده که دراثر گذشت زمان پوشش طاق و یکی از پایه های آن تخریب شده و بعدها مورد بازسازی قرار گرفته است.

همچنین بخشی از اتاقهای این قلعه بدون سقف و در داخل زمین حفر شده و بخشی دیگر آنها در دل کوه و به شکل حفره ای درآورده اند.

درون اتاق های حفره ای این قلعه مخازن آبی نیز وجود داشته و همچنین درون آنها طاقچه های سنگی به چشم می خورد.

ازدیگر ویژگی های این مجموعه لوله های متوسطی است که در زمین کار گذاشته شده و آب چشمه ای که در دامنه کوه مقابل قرار دارد را با فشار متوسط به ارتفاع قلعه می رساند.

مسیر این لوله های آب از روی بستری که در زمین به وضوح دیده می شود نمایان است.

بستر این لوله ها به عرض ۵۰ سانتیمتر بوده و عمق آن حداقل یک متر است و از جنس گل ساخته شده اند.

این قلعه به دلیل دارا بودن موقعیت جغرافیایی مناسب، امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری کشور بدل شده و همه روزه مسافران بسیاری برای بازدید از این قلعه به آن سفر می کنند.

 

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×