» استان کرمانشاه » کرمانشاه » جاهای دیدنی کرمانشاه » روستای گره بان ، روستای ایرانی با معماری اروپایی
gerehban village3
جاهای دیدنی کرمانشاه

روستای گره بان ، روستای ایرانی با معماری اروپایی

۲۷ شهریور ۱۳۹۷ 21۱4,314

روستاها همواره نشانه زندگی ساده و به دور از تجملات بوده و حضور در آنها حس خوشایندی را به انسان منتقل می کند.

اما گاهی برخی از روستاها از معماری بسیار زیبایی نسبت به سایر روستاها برخوردار بوده و  دارای شرایط خاص نیز هستند و دارای جایگاه ویژه ای میان مردم  دارند، که روستای گره بان از این دسته روستاها است.

اگر می خواهید با یکی از اینگونه روستاها آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با روستای گره بان کرمانشاه همراه باشید.

مقاله مرتبط : ” کرمانشاه بهشت گردشگران، قسمت اول

روستای گره بان
آدرس : کرمانشاه٬شهرستان هرسین٬پل چهر٬کیلومتر ۲۸

روستای گره بان کجاست؟

روستای گره بان در نزدیکی شهر هرسین و در فاصله ۶۴ کیلومتری کرمانشاه واقع شده و به عنوان مکانی مقدس برای افراد اهل حق بشمار می آید.

این روستا دارای معماری بسیار زیبایی ویژه ای بوده و زیبایی و پاکی محیط آن هر بیننده ای را حیرت زده می کند

ساختمان ها و بنا های موجود در این روستا به شکل معماری کشورهای روسیه و اوکراین بوده و در این روستا خبری از ساختمان های کوتاه و کاه گلی نیست.

درکنار معماری زیبا بناهای روستای گره بان کرمانشاه، مهمان نوازی و آداب و رسوم مردمان آن نیز بی نظیر بوده که سبب شده گردشگران بسیاری قصد سفر به این روستا را در سر داشته باشند.

روستای گره بان
معماری روسی در روستایی ایرانی

مقاله مرتبط: گردشگری روستایی لذت بخش ترین نوع سفر

همچنین گلاب و عرقیات گیاهی این روستا شهر جهانی داشته و امروزه به این محصولات کشور های مختلفی در جهان از این روستا صادر می شوند.

پیشه مردمان روستای گره بان نوعا کشاورزی، باغداری، دامپروری، گلاب گیری و گیاهان دارویی بوده و تمام محصولاتی مانند گلاب، عطر و عرقیجات با بهترین کیفیت توسط اهالی روستا و در همین مکان تولید می شود.

یکی از مکان های دیدنی روستای گره بان که در میان افراد اهل حق و حتی سایر مسافران از تقدس خاصی برخوردار بوده، محلی است مقدس با نام اجاق حضرت آقا.

این مکان مقدس سبب شده تا روستای گره بان به محل تجمع پیروان فرقه حق بدل شده و مراسمات و آئین های مذهبی مربوط به این مسلک در محل اجاق آقا حضرت برگزار می شود.

همچنین کسانی که به این محل می روند جزو زائران و مریدان محسوب شده و هر روز به غیر از روز جمعه به صورت نذری از آنها پذیرایی می گردد که نشان دهنده مهمان نوازی و مهربانی مردمان این روستا است.

بزرگان مذهبی شاخه ای از مذهب شیعه به نام اهل حق در این روستا دفن شده اند و سبب شده به اهمیت جایگاه این روستا در میان پیروان آن بسیار افزوده شود.

همچنین این روستا یکی از آثار تاریخی ایران و اماکن مذهبی این شاخه از شیعه بوده و در طول سال مراسم خاصی و آیین های ویژه ای در آن برگزار می شود. .

یکی از مراساتی که هر ساله در روستای گره بان برپا می شود، عید شاهی بوده که در آن فرقه آتش بیگی به مدت ۵ شب در زمستان و به نیت ۵ تن آل عبا به جشن و پای کوبی می پردازند.

روستای گره بان
روستایی زیبا در کرمانشاه، روستای گره بان

مسیر دسترسی این از طریق مسیر کرمانشاه به سمت هرسین است.

جاده منتهی به روستای گره بان پس از عبور از هرسین بسیار نا هموار و خاکی بوده اما هرگز فکرش را هم نمی توان کرد پس از طی کردن این مسافتی صعب‌العبور، روستایی را ببنید که معماری و پاکیزگی آن شما را حیرت زده کند.

پ.ن: در روستای گره بان در حوالی کرمانشاه زیبا، معماری تماشایی و تحسین برانگیز با آب و هوای خوش و آرامش و سکوت همراه شده است. شاید بتوان ادعا کرد علاوه بر شکوه معماری که جاذبه ای بی نظیر به شمار می رود، در وهله ی دوم آب و هوای عالی و دوری از ترافیک و شلوغی شهری عامل مهم دیگری است که گردشگران مشتاق و ماجراجو را راهی روستای گره بان می کند. یکی از مهم ترین ابزاری که برای سفر به روستای منحصر به فرد گره بان ضروری به نظر می رسد دوربین باکیفیت عکاسی است. چون مناظر این روستا بیشتر شبیه به یک آتلیه ی تراز اول هستند و امکان برداشتن یا انداختن بهترین عکس ها را ایجاد می کند. نکته ی دیگر اینکه برای سفر به روستای گره بان نیازی نیست لباس خیلی راحت بپوشید، چون آنقدر کوچه ها و راه هاغی این روستا مجلل و پاکیزه هستند که به راحتی می توانید با همان لباس های معمول خودتان راه را طی کنید؛ آن هم بدون اینکه هیچ مشکل خاصی برای شما یا لباستان ایجاد شود.

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. سیاوش رادفر

    سلام علیکم، آب نشانہ ای از روشنایی و آیندہ درخشان محسوب میشود، سعی کنیم آب را مظھر پاکی و نیک سرشتی قرار دھیم ،اللہ را کہ یار باشد دشمن ھزار باشد یاری کنیم کہ دشمنی ھا تا ظھور حضرت حجت بسیار کم رنگ باشد و صبورانہ در انتظار بہ خیر دنیا و سعادت آخرت برسیم، خدانگھدار دوستان عزیز و مھربان۔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×