مریوان
جاهای دیدنی مریوان

بهترین دیدنی مریوان

۶ تیر ۱۳۹۷ 20۰3,945

مریوان یکی از شهرهای زیبا و خوش آب و هوای استان کردستان است که به دلیل برخوردی از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوان، همواره به عنوان یک مقصد پر مخاطب در کشور شناخته می شود.

اگر قصد سفر به این شهر را دارید با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی جاذبه های گردشگری مریوان همراه باشید.

مریوان

 

مقاله مرتبط : “هتل های ارزان مریوان

 

دریاچه زریوار یا زریبار مریوان

دریاچه زریوار، یکی از زیباترین و اصلی ترین جاذبه گردشگری شهر مریوان است.

این دریاچه که به عنوان بزرگترین و زیباترین دریاچه آب شیرین در غرب کشور شناخته می شود، در فاصله ۳ کیلومتری از شهر مریوان قرار گرفته است. دریاچه زیوار به دلیل واقع شدن در میان جنگل های انبوه سرسبز، چشم اندازهای زیبای بسیاری داشته و همه روزه مسافران و گردشگران فراوانی را به سمت خود جذب می کند.

همچنین در این دریاچه میتوان انواع آبزیان، پرندگان، گیاهان و پستانداران را مشاهده کرد که در جوار این دریاچه زیست می کنند.

دریاچه زریوار

 

پارک ساحلی زریوار

مجتمع پارک ساحلی زریوار یکی از جاذبه های گردشگری مریوان بوده که به عنوان تنها مجتمع گردشگری زریوار شناخته می شود.

پارک ساحلی زریوار

 

روستای اورامانات تخت ( اورامان مریوان)

یکی از روستاهای پلکانی کشور که در دل کوه های سر به فلک کشیده زاگرس واقع شده است، روستای اورامان است.

این روستا در مسیر رودخانه سیروان مریوان واقع شده و به دلیل سبک معماری منازل آن، به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر بدل شده است. خانه‌های این روستا به گونه‌ای ساخته شده‌اند که حیاط هر خانه‌ پشت‌بام خانه‌ای دیگر بوده و منظره ای خاص به آن بخشیده است.

مردم این روستا بر این باورند که اورامان، زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیت خاصی داشته است و به همین واسطه آن را به‌عنوان تخت یا مرکز ناحیه اورامان نامیده‌اند.

روستای اورامانات تخت
آدرس: کردستان، شهرستان سروآباد، بخش اورامان، دهستان اورامان تخت، روستای اورامان تخت

 

مقاله مرتبط : “مراسم آئینی پیر شالیار در روستای اورامان تخت کردستان

 

غار کونا شم شم

در ارتفاعات چهل چشمه مریوان و در نزدیکی روستای تراق تپه، غاری به نام کونا شم شم قرار دارد. این غار که نام آن به معنی حفره ای است که در آن خفاش وجود دارد، یک غار تشکیل شده از سنگ های آهکی است.

این غار دارای ۳ دهانه ورودی بوده که یکی از آنها به دلیل ریزش کوه مسدود شده است.

 

منطقه تفریحی قمچیان

در مسیر جاده مریوان به سقز، منطقه ای تفریحی با نام قمچیان قرار دارد. این منطقه در جوار جویبارها، کوه‌های سر به فلک کشیده، درختان سرسبز و طبیعت تماشایی قرار گرفته و سراسر سبز است.

در منطقه تفریحی قمچیان می توان گونه های گیاهی نظیر قارچ، پیچک و ریواس را به وضوح یافت. همچنین در این منطقه گونه های جانوری مانند خرس، روباه، خرگوش و گرگ زیست می کنند.

این منطقه تفریحی با زیبایی های بکر و چشم انداز های منحصر به فرد خود، چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

منطقه تفریحی قمچیان

 

دشت بیلو

در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر مریوان یکی از جاذبه های طبیعی این شهر با نام دشت بیلو قرار دارد. این دشت دارای پوشش گیاهی متنوعی بوده و همچنین در آن می توان چشمه های فراوانی را یافت کرد.

وجود جنگل های سرسبز در اطراف این منطقه، زیبایی ویژه ای را به آن بخشیده و سبب شده تا این مکان به یکی از نقاط محبوب و مناسب برای گردش و تفریح در این شهر بدل شود.

دشت بیلو

 

روستای کانی سانان

در دامنه کوه و مقابل دریاچه فوق‌العاده زیبای زریوار در فاصله ۷ کیلومتر از غرب این شهر، روستایی زیبا با نام کانی سانان قرار دارد.

معماری منازل ساکنین این روستا دلیل معروفیت روستای کانی سانان بوده و گردشگران بسیاری برای بازدید از این زیبایی همه روزه به آن سفر می کنند. خانه های این روستا به صورت ردیفی، درست پشت سر یکدیگر و بدون اینکه هیچ یک از آن‌ها مقابل دیگری قرار بگیرد، ساخته شده‌اند.

چینش این خانه‌ها، منظره‌ای جالب و دوست‌داشتنی در این روستا ایجاد کرده است.

 

مقاله مرتبط : “روستای پالنگان، ماسوله ای دیگر در کردستان

 

تفرجگاه ملاقوبی

در شمال روستای هجرت و همچنین جنوب شرقی روستای برقلعه، یکی از تفرجگاهای محبوب مریوان با نام ملاقوبی واقع شده است. این تفرجگاه به دلیل وجود امامزاده ای در آن به همین نام، اینگونه شناخته و نامگذاری شده است.

چشمه‌های آب، طبیعت بکر و سرسبز و درختان انبوه همراه چشم‌اندازهای دلربا، این ناحیه را به یکی از دیدنی‌ترین نقاط مریوان تبدیل کرده است.

تفرجگاه ملاقوبی

 

آبشار گویله

یکی از جاذبه های گردشگری مریوان آبشار گویله بوده که در نزدیکی روستای گویله این شهر واقع شده است. این آبشار در فاصله ۲۰ کیلومتری از مریوان قرار داشته و در میان جنگل های انبوه و سرسبزی واقع شده است.

آبشار گویله در مسیر مریوان به سقز و در منطقه مرزی استان کردستان واقع شده است. این آبشار از ارتفاع ۵۰ متری به پایین سرازیر شده و منظره ای زیبا را خلق می کند.

آبشار گویله

 

قلعه ایمام مریوان

یکی از جاذبه های تاریخی شهر مریوان، قلعه ایمام این شهر است. این قلعه در فاصله ۳ کیلومتری از شهر مریوان واقع شده و دارای بنایی کهن مربوط به اواسط قرن دهم هجری قمری است.

قلعه ایمام بر فراز کوهی بلند ایجاد شده و آن را به دوران حکومت سرخاب بیگ اردلان نسبت می دهند.

پل گاران

پل گاران یکی دیگر از جاذبه های تاریخی شهر مریوان بوده که بر روی رودخانه گاران در فاصله ۱۰ کیلومتری این شهر ایجاد شده است.

این پل که ارتباط دو منطقه جانوره و گاران را به وجود آورده در گذشته‌های دور ارتباط دو شهر سنندج و مریوان را فراهم می ساخت. قدمت ساخت این سازه تاریخی به دوران حکومت ساسانیان باز‌می‌گردد و در دوران صفویه و والیان نیز بازسازی شده است.

در حال حاضر این پل تاریخی یکی از آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور است.

پل گاران

 

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

 

۴.۷/۵ - (۲۲۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×