بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
مسجد جامع سبزوار
جاذبه های گردشگری سبزوار

سبزوار کجاست؟

۲۳ خرداد ۱۳۹۷ 16۱3,628

سبزوار پایتخت حکومت سربداران، یکی از بزرگترین شهرهای خراسان است. شهری تاریخی با پیشینه ای غنی که در طول تاریخ پربار این سرزمین، امپراطوری ها و حکومت های مختلفی را به خود دیده و امروز آثار باستانی به جا مانده از آن دوران، این شهر را به یک مقصد گردشگری جذاب برای تماشای آثار تاریخی شهر باستانی بیهق (نام قدیمی سبزوار)، تبدیل کرده است.

اگر قصد بازدید از جاذبه های گردشگری سبزوار را دارید و برای رزرو هتل دنبال بهترین گزینه هستید، در ادامه این مطلب با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

سبزوار

سبزوار کجاست؟

در بخش غربی خراسان، شهر تاریخی سبزوار را می بینید که روزگاری یکی از مهمترین مراکز تمدن و فرهنگ در شمال شرقی ایران بوده است. با وجود اینکه سبزوار در زمان سلطنت خوارزمشاه بر اثر حمله وحشیانه مغول، با خاک یکسان شد، اما امروز آنچه از این شهر می بینید، شهری آباد است که در دنیای علم و ادب، بزرگان زیادی را پرورش داده و بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری اش بر جذابیت این شهر برای گردشگران افزوده است.

مسجد جامع سبزوار

در سفر به شهر سبزوار، می توانید نمونه ای از معماری بی نظیر صفویان را در بنای تاریخی مسجد جامع شهر ببینید. این مسجد به فرمان شاه طهماسب صفوی در شهر سبزوار ساخته شد. در دیوار ها، طاق ها و بر ایوان های این مسجد می توانید آثار کاشی کاری های بی نظیر صفویان را ببینید که ویژگی های معماری سنتی ایران قدیم را در مقابل چشمانتان به نمایش گذاشته اند.

مسجد جامع سبزوار
آدرس : ایران – خراسان رضوی – سبزوار – بیهق – بعد از چهار راه امامزاده

بنای تاریخی مصلی

در دوره حکومت سربداران که سبزوار پایتخت مورد علاقه آنان بود، بنای تاریخی مصلی به عنوان خانقاهی ساخته شد که نماز عید های بزرگ را در آنجا برگزار می کردند و در بین مردم به نمازگاه شهرت داشت. حتی در وصف اهمیت این بنای تاریخی، گفته می شود که مصلی سبزوار، اولین مکانی است که در آن نماز جمعه برگزار شده و از این لحاظ نیز اهمیت ویژه ای دارد. معماری و طراحی مصلی سبزوار، شباهت زیادی به معماری دوران صفویان دارد و قدمت آن به سده هشتم هجری قمری باز می گردد.

بنای تاریخی مصلی
مصلی سبزوار، اولین مکانی است که در آن نماز جمعه برگزار شده است

آتشکده خانه دیو

اگر از تماشای باقی مانده آثار باستانی لذت می برید، به شما توصیه می کنیم که در سفر به سبزوار، سری به روستای فشتنق، در نزدیکی سبزوار بزنید و یکی از کهن ترین آتشکده های ایران با قدمتی ۲۰۰۰ ساله را ببینید. آتشکده خانه دیو، بازمانده از دوران ساسانیان است که احتمالا تا دوره سلجوقیان جایی برای نیایش آتش پرستان دین زرتشت بوده است که در بالای صخره ای صعب العبور قرار گرفته تا از نابودی در امان باشد.

آدرس : خراسان رضوی – سبزوار – روستای فشتنق

یخدان های تاریخی سبزوار

در روزگاران قدیم، سبزوار به خاطر دوره گرمای طولانی تابستان هایش، نیاز به یخدان و آب انبارهایی برای خنک نگه داشتن آب مصرفی مردم داشته که به شیوه های سنتی در گوشه کنار شهر ساخته شدند. امروزه در بخش های جنوبی شهر می توانید تعدادی از این یخدان های تاریخی سبزوار را ببینید.

یخدان های تاریخی سبزوار

آتشکده میر مظفر

اگر اهل روستا گردی هستید، از میان روستاهای سبزوار، توصیه می کنیم که سری به روستای «بابا لنگر» بزنید. در این روستا می توانید یکی از کهن ترین آثار باستانی منطقه را ببینید. آتشکده ای تاریخی در بالای کوهی بلند از رشته کوه های اثقلان، که درون دیوارهایش فسیل هایی متعلق به ۱۰۰ میلیون سال پیش وجود دارند.

آتشکده میر مظفر
آدرس : خراسان رضوی – ۷۵ کیلومتری سبزوار

کاروانسرای تاریخی فرامرزخان

اگر در مسیر جاده ای، از سبزوار به مشهد سفر کرده باشید، احتمالا در نزدیکی شاهراه خراسان، کاروانسرایی قدیمی با معماری چهار ایوانی را دیده اید. جالب است بدانید که این بنای تاریخی به خیر خواهی شخصی به نام حاج فرامرز خان سبزواری، در سال ۱۲۹۱ هجری قمری ساخته شد، تا استراحتگاهی باشد برای زائرانی که به قصد زیارت بارگاه امام هشتم (ع) راهی سفر به مشهد بودند.

کاروانسرای تاریخی فرامرزخان
کاروانسرای تاریخی فرامرزخان، کاروانسرایی قدیمی با معماری چهار ایوانی

مقاله مرتبط : ” راهنمای خرید سوغات در سفر”

امامزاده یحیی سبزوار

یکی از معروف‌ترین اماکن متبرکه در شهر سبزوار که از محبوبیت بالایی برخوردار است، امامزاده یحیی سبزوار می‌باشد. این امامزاده با قرار گرفتن در تقاطع یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های شهر که تقاطع خیابان بیهق و خیابان اسرار است، همه روزه مردمان زیادی را برای زیارت به این مکان متبرک می‌کشاند.

بنابر شواهد تاریخی بنای اصلی امامراده یحیی مربوط به قرن ششم هجری می‌باشد، اما تمام تزیینات و کاشی و آیینه کاری امامزاده و همچنین ضریح آن مربوط به عصر فعلی است. بقعه فعلی امامزاده یحیی قبل از انقلاب زمانی تعمیر و مرمت شد که دختر یکی از بازرگانان به نام سبزوار با توسل به این مکان متبرکه از بیماری صعب العلاج خود شفا پیدا کرد.

خرید سوغات در سبزوار

سبزوار شهر کلوچه های زنجبیلی است و هر گردشگری در سفر خود، طعم بی نظیر کلوچه های این شهر را تجربه خواهد کرد. در این میان، گردشگران زیادی کلوچه های زنجبیلی سبزوار را به عنوان سوغات انتخاب می کنند. با این حال صنایع دستی مردم شهر مانند کوزه، پارچه، گلیم و قالی های سنتی نیز برای سوغات گزینه های خوبی هستند.

سبزوار
سبزوار شهر کلوچه های زنجبیلی است

در سفر به سبزوار کجا بمانیم؟

با وجود ساخت هتل هایی برای اسکان مسافران و گردشگران و امکان رزرو آنلاین از سایت های معتبر، دیگر نیازی نیست برای رزرو هتل در سبزوار، نگران محل اقامت تان در طول سفر باشید. زیرا می توانید به راحتی از طریق سامانه اقامت ۲۴، به عنوان اولین مرکز ملی رزرواسیون هتل ها و مکان های اقامتی کل کشور، هتل سه ستاره کاملیا و هتل جهانگردی سبزوار را از نظر هزینه و امکانات، با صرف کمترین زمان، مقایسه و بهترین گزینه را برای رزرو هتل در سبزوار انتخاب کنید. ما در اقامت ۲۴، با خدمات رسانی و پشتیبانی شبانه روزی به شما این امکان را می دهیم تا در هر ساعتی از شبانه روز که تصمیم به رزرو هتل داشتید، به سادگی و تنها با فاصله چند کلیک، ارزان ترین هتل را برای اقامت رزرو کنید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۶/۵ - (۵ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. علی

    با سلام و احترام
    اتشکده ای که فرمودین خانه دیو، اون آتشکده آذر برزین مهر است و در بیان محلی معروف به خانه دیو است. می توانید در گوگل سرچ کنید. اذر برزین مهر سبزوار یکی از سه آتشکده بزرگ ایران باستان است که در حوالی روستاهای مهر و ریوند سبزوار و داورزن قرار گرفته است.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×