» جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی » جاذبه های گردشگری سراب » شهر سراب : لیست دیدنی، عکس و معرفی
شهرستان سراب
جاذبه های گردشگری سراب

شهر سراب : لیست دیدنی، عکس و معرفی

۱۳ خرداد ۱۳۹۷ 14۲4,238

یکی از خوش آب و هواترین شهرهای استان آذربایجان شرقی، شهرستان سراب است که در کنار سراورود و در ۱۳۰ کیلومتری تبریز و ۸۵ کیلومتری اردبیل قرار گرفته است. این شهر با طبیعت زیبا و آثار تاریخی خیره کننده اش توانسته یکی از محبوب ترین مقصدهای گردشگری برای مسافران این منطقه باشد.

اگر شما هم تصمیم دارید چند روزی را در دل کوهستان از آب و هوای این شهر لذت ببرید، در ادامه این مطلب با معرفی جاذبه های گردشگری سراب، سوغات این شهرستان و معرفی بهترین گزینه ها برای رزرو هتل در سراب با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

شهرستان سراب
یکی از خوش آب و هواترین شهرهای استان آذربایجان شرقی، شهرستان سراب است

آب و هوای شهرستان سراب

از آنجایی که شهرستان سرسبز سراب، در میان کوه های بزقوش و سبلان قرار گرفته است، آب هوایی سرد و کوهستانی دارد و همین موضوع، سراب را به یک مقصد گردشگری جذاب برای سفر در فصل های بهار و تابستان تبدیل کرده است. بنابراین اگر تصمیم دارید مکانی عالی برای سفر کردن و فرار از گرمای تابستان انتخاب کنید، رزرو هتل در سراب می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد چون علاوه بر آب و هوای مطلوب ،می توانید از طبیعت بی نظیر روستاهای سراب و تماشای آثار باستانی این شهر نیز لذت ببرید.

جاذبه های دیدنی و آثار باستانی سراب:

مسجد جامع سراب

مسجد جامع سراب، مسجدی قدیمی، متعلق به قرن نهم هجری است که در بنای ساختمان آن نه مناره ای می بینید و نه گلدسته ای! این بنای تاریخی که با توجه به کتیبه ی مرمرین آن، در دوره گورکانیان و ترکمنان آق قویونلو ساخته شده است، در کنار حیاط کوچک اش، شبستانی بزرگ دارد. طاق های جناقی و گنبد های مدور آن که بر روی ستون ها و نیم ستون هایش، از سالهای دور پا برجا مانده اند نشان دهنده قدمت و تاریخ مسجد جامع سراب هستند.

مسجد جامع سراب

آبگرم اسبفروشان

در قسمت جنوبی شهرستان سراب در فاصله  ۲۲ کیلومتری این شهر، به منطقه گردشگری اسبفروشان می رسید. یکی از پر طرفدارترین جاذبه های طبیعی این منطقه، «آبگرم اسبفروشان» است که در دامنه ی زیبای بزقوش قرار گرفته و به دلیل طبیعت زیبا و خواص درمانی که دارد، به یکی از پر طرفدارترین مناطق گردشگری سراب تبدیل شده است.

آبگرم اسبفروشان
یکی از پر طرفدارترین جاذبه های طبیعی سراب، «آبگرم اسبفروشان» است

آتشکده ای باستانی؛ امامزاده امروز

یکی از مناطق گردشگری در اطراف سراب، منطقه آغیمون است که در ۹ کیلومتری شمال شرق سراب قرار گرفته است، در میان مناظر طبیعی و بکر این منطقه، چهار طاقی سنگی را می بینید که در دوره ساسانیان آتشکده ای برای عبادت بوده است که امروزه، به صورت بقعه ای در آمده، که امامزاده ای را در آن دفن کرده اند و مردم برای زیارت به این امامزاده سر می زنند.

سنگ نوشته رازلیق

در گذشته پادشاهان، پیروزی ها و کشور گشایی هایشان را بر روی صخره ها حک می کردند، کشور ما نیز به عنوان سرزمینی باستانی کتیبه هایی اینچنینی کم ندارد. حتی شما می توانید با سفر به شهر سراب نیز، چند مورد از این کتیبه ها را که نمونه هایی از آثار باستانی  سراب هستند ببینید. سنگ نوشته رازلیق که در شمال غربی روستایی با نام «دیزهج سفیا» قرار گرفته است، بر روی صخره ای مرتفع در بالای کوه زاغان، از پیروزی های «آرگیشتی دوم» پادشاه اورارتو خبر می دهد.

سنگ نوشته رازلیق

کتیبه اورارتی

کتیبه یا سنگ نوشته اورارتی، یکی از آثار باستانی خیره کننده ای است که در سفر به سراب، در نزدیکی روستای «قیرخ قیزلار» می توانید نظاره گر آن باشید. صخره ای بلند که در دره «قراکوه» قرار گرفته و جملاتی که متعلق به «آرگیشتی» پسر روسا است را نمایش می دهد. سطر هایی که با خط میخی نگاشته شده و در مضمون آن راجع به تصرف سرزمین های توایشدو، گیتو هانی و گیردو سخن گفته است.

سنگ افراشته های افسانه ای در دامنه سبلان

در فاصله کمی از کتیبه اورارتی، سنگ افراشته هایی باستانی را خواهید دید که نظر شما را به خود جلب می کنند. جالب است بدانید که بر اساس داستانی افسانه ای، اهالی قدیمی این منطقه بر این باورند که این چهل سنگ افراشته شده در دامنه سبلان، چهل انسان بوده اند که از راه خدا دور شده و مورد غضب الهی قرار گرفته اند و به سنگ تبدیل شدند. از افسانه های قدیمی که بگذریم نظریه های متفاوتی راجع به وجود این سنگهای ایستاده در دامنه سبلان وجود دارد، گفته می شود که این سنگ ها بعد از پیروزی هر سرداری در جنگ افراشته می شد تا به عنوان نمادی از غلبه بر دشمن باقی بماند و نظریه دیگری نیز وجود دارد که بر طبق آن هر سرداری که سردار دشمن را می کشت سنگی در این منطقه می افراشت. بر طبق نظریه دیگری که از وجود معبدی بزرگ در این منطقه خبر می دهد این سنگ افراشته ها متعلق به قربانگاه معبد بوذده است، قربانگاهی برای انسانها، که به ازای هر قربانی سنگی در این معبد افراشته می شده است.

موزه مردم شناسی عشایر آذربایجان

اولین موزه عشایر ایران در ساختمان قدیمی حمام جلال سراب که متعلق به دوران قاجار می‌باشد، با مساحتی حدود ۶۵۰ متر مربع برپا شده است. این حمام دارای دو بخش مجزای زنانه و مردانه بوده است و در هر بخش خزینه‌ای جهت تجمع آب گرم تعبیه کرده بودند. این بنا در سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۱۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و بعد از مرمت، بازسازی، تجهیز و تکمیل در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را به عنوان موزه مردم‌شناسی آغاز کرد.

08403e4d 7bdf 4b05 8225 6500d3f09bf5

بخش‌های مختلف این موزه که شامل کتابخانه تخصصی، ماکت‌های نحوه زندگی و زیستگاه عشایر، تابلو نوشته‌ها، تصاویر متنوع از جلوه‌های فرهنگی عشایر آذربایجان، غرفه سینمای سنتی، بخش فرآورده‌های سنتی و بومی، غرفه اشیا اعتقادی و زیورآلات و … می‌شود، نوع زندگی، فعالیت‌ها، پوشش‌های محلی، تولیدات و آداب و رسوم عشایر منطقه را به نمایش می گذارد.

این موزه در خیابان امام خمینی سراب در کنار ساختمان شهرداری قرار دارد.

سوغات سراب

یکی از قدیمی ترین و معروف ترین سوغاتی های سراب را می توان «فرش و قالیچه مشایخی» دانست که در اکثر روستاهای سراب، بافت این نوع فرش رواج داشته است. اما امروزه پیدا کردن این فرش ها کار آسانی نیست. از فرش ها و قالیچه های معروف سراب که بگذریم، اکثر سوغاتی های شهرستان سراب را خوردنی های خوشمزه این شهر تشکیل می دهند. به همین دلیل توصیه می کنیم، خرید کره های محلی و سنتی سراب، عسل سراب، فتیر (فطیر) و شیرینی نوقا را در سفر به این شهر از دست ندهید.

سوغات سراب

در سفر به سراب کجا بمانیم؟

مهمترین مساله هنگام سفر، نگرانی برای محل اقامت و پیدا کردن گزینه مناسب برای رزرو هتل است. اما در سفر به سراب نیازی به نگرانی راجع به این موضوع نخواهید داشت، می توانید  با مراجعه به سامانه اقامت ۲۴، هتل جهانگردی سراب را با ارزان ترین قیمت به راحتی رزرو کنید و از تمام لحظات سفرتان لذت ببرید.

هتل جهانگردی سراب
هتل جهانگردی سراب را با ارزان ترین قیمت به راحتی رزرو کنید

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۹/۵ - (۱۴ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. جواد

    هتل پنج ستاره در حال ساخت هست اگر تمام بشه مهمانان میتونن اقامت کنن

  2. Sarah sanat

    مطالبتون خوب بود . میخواستم ببینم میشه برای تحقیقات بیشتر در مورد جاذبه های شهر سراب ازتون کمک بگیرم ؟
    اگه مقدوره براتون لطفا بهم ایمیل بزنید
    پیشاپیش از کمکتون سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×