بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» خراسان جنوبی » جاذبه های گردشگری بیرجند » با محبوب ترین باغ های تاریخی بیرجند آشنا شوید
باغ و عمارت رحیم آباد
جاذبه های گردشگری بیرجند

با محبوب ترین باغ های تاریخی بیرجند آشنا شوید

۲ خرداد ۱۳۹۷ 9۰3,160

باغ های تاریخی جلوه متفاوتی از زیبایی و اصالت گذشته را به نمایش می گذارند و با در و دیوارهای تاریخی اشان این توانایی را دارند که شما را به سفری در زمان ببرند. باغ های تاریخی بیرجند نیز جزو محبوب ترین جاذبه های تاریخی این شهر هستند و ما در این مطلب از وبلاگ اقامت ۲۴ تصمیم داریم شما را با این باغ های تاریخی آشنا کنیم.

در میان مکان های تاریخی شهرستان بیرجند، یادگاری ها و میراث ارزشمندی از دوره های مختلف به یادگار مانده که هر ساله توجه گردشگران زیادی را به این شهر زیبا جلب می کنند. خوشبختانه وجود هتل های ارزان و با کیفیت بیرجند ، دغدغه مسافران این شهر را برای رزرو هتل و محل اقامت کم کرده است. در این میان سامانه اقامت ۲۴ علاوه بر معرفی امکانات هتل ها و مکان های اقامتی، با امکان رزرو اینترنتی هتل، به مسافران این امکان را می دهد که در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه مناسب ترین هتل را برای سفر انتخاب و رزرو کنند.

 

باغ های تاریخی بیرجند:

باغ و عمارت شوکت آباد

یکی از با شکوه ترین باغ های تاریخی که در سفر به بیرجند می توان دید، باغ و عمارت شوکت آباد است. باغی با فضاسازی هماهنگ و درختان پرباری که با میوه هایشان هنوز هم رنگ و بوی زندگی را با زیبایی تمام به جریان می اندازند. درست در وسط باغ، عمارتی تاریخی را می بینید که هر بخش آن با تزئینات منحصر به فردی که دارد، شاهکاری از دوره قاجار است. مهمترین قسمت این عمارت محل خصوصی خانواده حاکم و یا همان اندرونی است که به ایوانی با قاب های گچی، رخبام های تزئینی و حوضخانه ای زیبا مزین شده است.

باغ و عمارت شوکت آباد

 

مجموعه تاریخی باغ و عمارت اکبریه

در میان بافت تاریخی بیرجند، مجموعه ای از چند عمارت قدیمی محاصره شده با درختان بلند کاج، یکی از دیدنی ترین باغ های تاریخی خراسان خودنمایی می کند. تزئینات گچ کاری شده برخی اتاق ها، عمارت های چند طبقه ای که راهی ارتباطی از دالان های تو درتو، پیوندی رمز آلود میانشان برقرار کرده ، درهای چوبی که با شیشه های رنگی اشان زیبایی نور را چند برابر می کنند؛ همه این ها می تواند شما را به دورانی ببرد که در گوشه کنار این باغ و عمارت هایش زندگی پر هیاهویی جریان داشته که امروز جایش را به سکوتی تماشایی بخشیده است.

تفاوتی که در معماری قسمت های مختلف این بنای تاریخی به چشم می خورد، حاکی از آن است که ساخت این بنا از اوایل دوره قاجار تا اواخر این دوره صورت گرفته است. جدید ترین قسمت این مجموعه عمارتی است که در دوره پهلوی به این باغ اضافه شده و امروزه کاربردی اداری دارد. بخش مرکزی که متعلق به دوره قاجار است به موزه باستان شناسی و مردم شناسی تغییر کاربری داده و سایر بخش ها نیز به عنوان سفره خانه و چایخانه سنتی در اختیار بازدیدکننده ها قرار می گیرند.

مجموعه تاریخی باغ و عمارت اکبریه

 

باغ بهلگرد اصیل ترین باغ ایرانی در بیرجند

اگر تصمیم دارید در سفرتان به بیرجند، به تماشای اصیل ترین باغ ایرانی بروید، باغ بهلگرد بهترین گزینه است. در سردر ورودی این باغ اثری از تزئینات آنچنانی نیست و تنها، سردری ساده با گل های میخی کروی شکل وجودد دارد که در بالای در چوبی باغ، در نهایت سادگی به زیبایی آن افزوده است. این باغ تاریخی در زمان حکومت شوکت الملک در دوره قاجار ساخته شده و در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر بیرجند قرار دارد. فضای داخلی باغ شامل هشتی و اندرونی می شود که می توان گفت بخش بزرگی را به خود اختصاص داده است. در میان محوطه استخری چهار ضلعی وجود دارد که نشان از سبک و سیاق باغ های اصیل ایرانی دارد. از دیگر بخش های جذاب باغ می توان به اصطبل، محل سکونت خدمه و عمارت اصلی که مکانی برای استراحت خاندان خزیمه در این تفرجگاه ییلاقی، بوده است اشاره کرد.

 

باغ و عمارت رحیم آباد

ساختمانی که امروزه به عنوان مرکز آموزش هنرهای سنتی خراسان جنوبی مورد استفاده قرار گرفته، بخشی از عمارت تاریخی باغ رحیم آباد است که قدمت آن به دوره قاجاریان باز می گردد. بخش های دیگر این عمارت شامل تالارهای بزرگی است که زمانی برای برپایی مراسم و تشریفات مهم استفاده می شدند و با در و دیوارهای آینه کاری شده و گچ بری های تزئینی اشان، میزبان پر زرق برق ترین مراسم ها بوه اند. جالب است بدانید این عمارت به دلیل طرح های اسلیمی کتیبه های هلالی شکل و تنوع در انواع تزئیناتش شهرت فراوانی داشته است.

باغ و عمارت رحیم آباد

 

باغ و عمارت امیر آباد

در قسمت غربی شهر بیرجند، در روستایی به نام امیر آباد، می توانید باغ و عمارتی تاریخی را ببینید که باز هم میراث ارزشمندی از دوره سلطنت قاجار است. عمارتی ۸ ضلعی که در میان این باغ بزرگ قرار گرفته و به محض ورود تان به باغ، تمام توجه تان را به خود جلب می کند. این بنای دو طبقه که در میان مرم شهر به «کوشک»معروف است در قسمت مرکزی خود، حوضخانه ای دارد که یکی از زیباترین بخش های دیدنی آن به شمار می رود. علاوه بر این حوضخانه، بازدید از شاهنشین چلیپایی این عمارت که در طبقه ی دوم قرار گرفته با درگاه و پنجره های نیم دایره اش نیز می تواند لحظاتی شما را مبهوت معماری این باغ و عمارت تاریخی کند.

باغ و عمارت امیر آباد

 

رزرو هتل در بیرجند

تنوع در انتخاب هتل های بیرجند به گونه ای است که به شما این امکان را می دهد که برای اقامت در مناطق توریستی، مرکز شهر و یا نزدیک به جاذبه های گردشگری، گزینه های متفاوتی برای انتخاب کردن داشته باشید. اگر مسافر بیرجند هستید و تصمیم دارید در میان کوهستان و در منطقه توریستی بند امیرشاه اقامت داشته باشید، رزرو هتل بزرگ کوهستان را به شما پیشنهاد می کنیم که در محیطی دنج و با چشم اندازی رویایی قرار گرفته و می تواند گزینه خوبی برای اقامت تان در این شهر باشد.

رزرو هتل در بیرجند

 

در صورتی که مرکز شهر را برای رزرو هتل در نظر گرفته اید هتل قائم به عنوان یکی از هتل های ارزان و با کیفیت بیرجند می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای سفرتان باشد. همچنین هتل جهانگردی بیرجند از لحاظ نزدیک بودن به جاذبه های گردشگری شهر و خدمات با کیفیتی که به مسافرها ارائه می دهد، یکی از بهترین گزینه ها برای رزرو هتل به شمار می رود. در این میان هتل ۳ ستاره سپهر که در نبش خیابان جمهوری قرار گرفته، یکی از هتل های عالی شهر است که اقامتی آرامش بخش را برای مسافران رقم می زند.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×