تالاب جغاخور
جاهای دیدنی شهرکرد

تالاب جغاخور، بهشت طبیعت‌گردی

۲۶ اسفند ۱۳۹۶ 13۰1,914

سفر به طبیعت، بی شک یکی از لذت بخش ترین نوع گردشگری به شمار می آید. انسان با حضور در دل جنگل، کوه، دریا، دریاچه و مرداب، خود را از زندگی ماشینی به دور کرده و از انرژی های مثبت حاکم بر این اماکن برخوردار می شود.

سفر به طبیعت یا همان اکوتوریسم، نوعی سفر همراه با هیجان و شناخت ناشناخته هاست که فرد با اینگونه سفرها، آشنایی بیشتری از محیط پیرامون خود پیدا کرده و با هنر آفرینش رو در رو می شود.

اینبار وبـلاگ اقـامت ۲۴ برای معرفی جاذبه های گردشگری، به ویژه طبیعت گردی، به سراغ یکی از زیبا ترین تالاب های ایران رفته تا شما همراهان همیشگی را هرچه بیشتر با این مرداب آشنا نماید.

بر بلندای فلات ایران و در ارتفاعات رشته کوه زاگرس، یکی از زیبا ترین مقاصد طبیعت گردی، با نام تالاب جغاخور، آرام گرفته است. این تالاب از نظر زیبایی های طبیعی و امکانات رفاهی، یکی از بهترین مقاصد گردشگری به شمار آمده و و در کنار دیگر لذت های طبیعی بسیار این منطقه، بهترین مکان برای پرنده نگری است.

تالاب جغاخور

تالاب چغاخور با وسعت تقریبی ۲۳۰۰ هکتار در ارتفاع ۲۱۰۰ متری کوهستان مرکزی زاگرس، در میان علفزاری وسیع و در دامنه کوه‌های کلار قرار دارد. این دریاچه آب شیرین و دائمی، حوزه‌ای برای ورود آب سرشاخه‌های بالایی و اولیه کارون به حساب می‌آید. سطح آب در تالاب چغاخور در زمستان به بالاترین حد خود می‌رسد و در تابستان بخش عمده آن به خشکی می‌گراید؛ با این حال، هوای این منطقه در تابستان خنک و برای ییلاق و سفر تابستانی محل مناسبی است.

پوشش گیاهی تالاب را گونه‌های حاشیه‌ای، نم پسند، شناور و غوطه‌ور تشکیل می‌دهند که از آن جمله می‌توان بید، مرغ جگن، پتامژتون، پلی گونیوم، ساز و غیره را نام برد.

تالاب جغاخور

اگر اهل کوهنوردی باشید، می‌توانید با صعود از کوه‌های اطراف تالاب و قله کلار، سفر خود را به کمال برسانید. منظره دریاچه چغاخور، گل‌های لاله و چمنزارهای پیرامون آن از ارتفاعات اطراف، به‌ویژه در بهار، بی‌نهایت زیبا، نفس‌گیر و آرام است و تماشای آن از فراز کوه‌ها تجربه‌ای منحصربه‌فرد است.

بدون شک می توان گفت که تالاب جغاخور، در جهان کم نظیر بوده و کمتر جاذبه طبیعت گردی نظیر آن را می توان یافت. به تماشا نشستن انعکاس زیبایی های طبیعی اطراف تالاب در آب که با آواز پرندگان در حال رقص بر فراز آن، ادغام شده است، بی تردید تجربه ایست که کمتر در طول حیات هر فردی تکرار می شود.

تالاب جغاخور

تالاب چغارخور هر ساله میزبان هزاران پرنده مهاجر است. حضور پرندگان بومی و مهاجری مانند حواصیل، لک لک سفید، کشیم، فلامینگو، شکاری‌ها، قو، خروس کولی و اردک سرسبز باعث شده این منطقه علاوه بر اینکه از برترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی استان چهارمحال و بختیاری و کشورمان به حساب بیاید؛ محلی مناسب برای برگزاری تورهای پرنده‌نگری نیز باشد. وجود انواع مختلفی از ماهی‌ها مانند گورخری، عروس، کپور، فیتوفاک و خانواده‌ای خاص از ماهی‌ها به نام گامبوزیا در این تالاب، چغاخور را به یکی از گردشگاه‌های اصلی ماهیگیران تبدیل کرده است.

تالاب جغاخور

همچنین در این منطقه گونه های گوناگونی از جانواران نیز نظیر انواع مارها، لاک‌پشت آبزی، بزمجه‌ها و پستاندارانی نظیر گراز، شغال، سمور سنگی، روباه، گرگ، خرگوش، شنگ و انواع قورباغه‌ها وجود دارد.

در فاصله‌ی کمی از تالاب چغاخور، دو تالاب کوچک‌تر دیگر به نام‌های گندمان و سولگان (یا سولقان) وجود دارد که از دیگر جاذبه‌های طبیعت‌گردی شهر بروجن به حساب می‌آیند. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر فرصت کافی دارید حتما به طبیعت زیبای این دو تالاب هم سری بزنید. بلاخص تالاب زیبای گندمان که در فهرست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران قرارداشته و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز ثبت شده است.

تالاب جغاخور

خوشبختانه در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های زادآوری، این تالاب و تالاب گندمان به تدریج از وضعیت بحرانی و رو به تهدید خارج شده و با جلوگیری از خروج آب، احداث پاسگاه، افزایش پرسنل و … گام‌های مثبتی در راستای حفاظت تالاب‌ها برداشته شده است که امیدواریم این اقدامات تداوم داشته باشند. این منطقه زیبا و پر جاذبه برای طبیعت‌گردان راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد اقامتی و پذیرایی و پارکینگ دارد.

مسیر دسترسی به تالاب جغاخور

مسیر اصلی دسترسی به این تالاب زیبا از شهرکرد می‌باشد که می‌توانید از مسیر شهرکرد به کیان پس از عبور از شمس آباد، گهرود و شلمزار به تالاب بروید. جاده وردی به تالاب جغاخور قبل از جاده اصلی ایذه می‌باشد. برای گردشگرانی که از تهران می‌خواهند به تالاب جغاخور دسترسی داشته باشند می‌توان آزاد راه تهران-قم-اصفهان را پیشنهاد داد. در انتهای این بزرگراه قبل از ورودی اصفهان باید به سمت جاده نجف آباد بروید و با ادامه مسیر و عبور از فولاد شهر وارد خروجی سمت راست شده که به زرین شهر می‌رود و پس از طی مسافتی در حدود ۴۵ کیلومتر به یک دو راهی می‌رسید که یک سمت آن به فرخ شهر و سمت دیگر به سفید دشت می‌رود.

پس از عبور از بروجن پس از طی مسافت ۱۵ کیلومتری به خروجی بلداجی در سمت راست خود می‌رسید. با ادامه مسیر و عبور از بلداجی، کلبی بک و آورگان تالاب زیبای چغاخور را در سمت چپ خود خواهید دید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×