بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » روستای ایدلیک، نگین سرسبز کلات
روستای ایدلیک
گوناگون

روستای ایدلیک، نگین سرسبز کلات

۳۰ بهمن ۱۳۹۶ 19۳6,176

خراسان رضوی به واسطه جاذبه های گردشگری متنوع، قطب اصلی گردشگری در ایران محسوب میشود و علاوه بر حرم علی بن موسی الرضا (ع), مراکز تفریحی و تجاری نیز به ترتیب از اولویت های سفر مسافران به این استان است.

در اطرف مشهد مناطقی به زیبایی شمال ایران وجود دارد که مسافران این شهر را با توجه به دارا بودن هوای گرم و خشک حیرت زده می کند.

روستای ایدلیک

از خروجی شمال مشهد که راهی جاده شوید، پس از طی کردن مسیری کوهستانی به شهر زیبای زاوین و سپس به مناطق بکری مانند آبشارهای زیبا قره سو و ارتکند که به بهشت گمشده معروف هستند، می رسید. سپس به شهر کلات نادر که به دلیل داشتن کوه هایی کنگره شکل، به این شهر لقب قلعه طبیعی داده  شده خواهید رسید.جالب است بدانید تنها راه  ورودی کلات، تونلی در دل کوهستان است و به همین دلیل نادرشاه، پادشاه مقتدر سلسله افشاریه، دستور ساخت کاخی را در این منطقه داد که هم‌اکنون به عمارت خورشید یا کاخ خورشید مشهور است. او ظاهراً از این کاخ به عنوان محلی برای حفاظت از گنجینه های خود استفاده می‌کرده است. این کاخ تا پایان عمر نادر نیز نیمه کاره ماند، اما با همین شرایط در مدت زمان حکومت نادر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

روستای ایدلیک

از جمله مناطق دیدنی و بکر محدوده کلات نادر، علاوه بر آبشارهای قره سو و طبیعت ارتکند، می توان روستای ایده لیک را نام برد. اسم روستا در گذشته آبدلیک بوده، به معنی مکانی که آب فراوان دارد. این مکان در گذشته محلی مناسب برای شکار بوده است .

روستای ییلاقی ایدلیک در ۲۷ کیلومتری کلات نادری بین دوراهی کلات به درگز قرار دارد که پس از گذشتن از دو روستای قاباخ و سلطان آباد، به آخرین روستا در این مسیر یعنی ایدلیک خواهید رسید.

روستای ایدلیک

روستای ایدلیک در دامنه کوه های هزار مسجد ( کپه داغ ) قرار دارد و رودخانه ای که در میان روستا وجود دارد نیز از همین کوه ها سرچشمه گرفته است. روستای ایدلیک بسیار طبیعت بکر و زیبایی دارد. تا جایی که می توان بخشی از سر سبزی جنگل سیستان، واقع در کوه های هزار مسجد را در این روستا دید. با رفتن به این روستا هم از طبیعت بکر جنگلی و هم از دره ایدلیک و رودخانه آن لذت خواهید برد و هم با یک پیاده روی مختصر، به چشمه های آب گرم با منشا آهک یا گچ بر می خورید.

روستای ایدلیک

آب و هوای روستای ایدلیک معتدل کوهستانی است. رودخانه میان این روستا از مرز ایران گذشته و به ترکمنستان سرازیر میشود. همچنین دو طرف رودخانه دو دامنه کوه وجود دارد که دره زیبا ایدلیک را بوجود آورده اند. مردم روستای ایدلیک از طریق دامداری، کشاورزی، شالیکاری و پرورش ماهی امرار معاش می کنند. زبان اکثر مردم این روستا ترکی است.

روستای ایدلیک

طبیعت این روستا به دلیل ناشناخته بودن، بسیار بکر و روح نواز است، به طوری که اگر از مسیر رودخانه به سمت مناطق کوهستانی حرکت کنید پیش روی خود تابلوهای نقاشی شده به دست آفریدگار را خواهید دید و هر لحظه از دیدن این همه زیبایی و شکوه به وجد می آیید.

روستای ایدلیک

در این منطقه هنوز مردم آداب و رسوم کهن خود را حفظ کرده اند. در این میان میتوان به مراسم ازدواج اشاره کرد و لباس های محلی که اکثر خانواده های این روستا تنها در مراسم ازدواج از آنها استفاده میکنند. در مراسم عروسی، عروس و داماد سوار بر اسب در میدان اصلی روستا حاضر میشوند و داماد طبق رسوم و آیین پیشینیان، سیب و انار را از روی سر عروس به سمت مردم می اندازد و و اکثرا جوان ها اقدام به گرفتن آن میوه میکنند با این ذهنیت که بخت گشایی صورت بگیرد.

روستای ایدلیک

در مراسم عروسی برنامه هایی مانند کشتی و استحمام عروس و داماد توسط نزدیکان صورت میگیرد. توصیه ما این هست که علاوه بر بهار و تابستان حتما در مهر و آبان بعد از کشت شالیزارها برای شرکت در مراسم زیبای ازدواج به این روستا بروید.

روستای ایدلیک

زمانی که  قدم به جاده ایدلیک میگذارید سرمست از بوی شالیزارها و هوای پاک می شوید.لحظاتی چشمان خود را بسته و به صدای دلنواز پرندگان گوش کنید و آرام آرام با غرق در آرامش وصف نشدنی این محیط، روح خود را با صدای آب روان روخانه صیقل دهید. در این منطقه آنقدر غرق در آرامش، مسیر را طی می کنید که انگار زمان ایستاده و شما تهی از هر دغدغه ای، روح خود را به پرواز در می آورید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۲/۵ - (۲۰ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۳

  1. کوروش مصطفی پور ایدلیک

    کوروش،امیدوارم بتوانم راه تو را ادامه بدهم و نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا جای خالی تو، احساس می‌شود.
    گفتار نیک،پندار نیک کردارنیک

  2. کوروش مصطفی پور ایدلیک

    کوروش امیدوارم بتوانم راه تو را ادامه بدهم و نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا جای خالی تو، احساس می‌شود.
    گفتار نیک،پندار نیک کردارنیک

  3. محمد تورک افشاری

    ما تورک افشار هستیم از تبار نادرشاه کبیر..روستای ایدلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×