» راهنمای سفر به ایران » آبشار کیوان لیشتر کجاست؟ آشنایی کامل با این آبشار پلکانی
آبشار کیوان لیشتر
راهنمای سفر به ایران

آبشار کیوان لیشتر کجاست؟ آشنایی کامل با این آبشار پلکانی

۱۰ تیر ۱۴۰۲ 42۰2,760

همیشه فکر می‌کردم آبشارهای پلکانی فقط در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها وجود دارند تا وقتی فرصتی یافتم و به آبشار کیوان لیشتر سفر کردم! آبشار مانند پرده‌ای نورانی از بالای سنگ‌های سفید و خشک پایین می‌آمد و هر پله استخری را ایجاد می‌کرد که می‌توانستم با همسفرانم در آن آب‌تنی کنم. شنا و آب‌تنی در این آبشار تجربه‌ای هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی برای من بود. وقتی در دشت لیشتر نشسته بودم، به صدای آبشار گوش می‌کردم، و چای می‌نوشیدم، احساس آرامش و امنیتی خاص به من منتقل شد که فکر نکنم هرگز یادم برود! اگر شما هم مثل من دوست دارید سفر به این منطقه باصفا را تجربه کنید، بهتر است اطلاعاتی در موردش داشته باشید. پس در این مطلب از اقامت ۲۴ همراه من باشید تا شما را با آبشار کیوان لیشتر آشنا کنم.

معرفی آبشار کیوان لیشتر

آبشار کیوان لیشتر یکی از جاهای دیدنی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد است؛ از آن مکان‌هایی که زیبایی‌اش قابل‌وصف نیست! البته گچساران دارای مناطق دلنشین زیادی است که هنوز برای بسیاری از شناخته‌شده نیست، اما هرچه تمایل مردم به تفریح در طبیعت بیشتر می‌شود، این مکان‌ها هم بهتر شناخته شده و به مقصدی برای تفریح و استراحت تبدیل شده‌ اند.

آبشار کیوان در دشت لیشتر چشم‌اندازی طبیعی و جذاب است که چشم هر بازدیدکننده‌ای را نوازش می‌کند. لیشتر از جمله روستاهای گچساران است که با نام علی‌آباد هم شناخته می‌شود و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌بدیلی دارد. در دشت لیشتر، علاوه بر آبشار کیوان، آبشارهای بزرگ‌تری هم هستند که ارتفاعشان بیشتر است. 

این آبشار نتیجه‌ای از پدیده‌ زمین‌شناسی است که در آن آب از مکانی بالاتر به مکانی پایین‌تر فرومی‌ریزد. آبشار کیوان گچساران در نقطه تلاقی دو رودخانه یا دره شور و دره تنگ به وجود آمده است. با سقوط آب از ارتفاع تقریبی ۸۰ متری از سطح زمین، جریان آبی روان می‌شود که صدایش ملودی طبیعی برای تماشاگران خواهد بود!

آدرس آبشار کیوان

آدرس آبشار کیوان
آدرس آبشار کیوان

برای اینکه به آبشار کیوان لیشتر برسید، ابتدا از گچساران به سمت روستای لیشتر یا علی‌آباد عربها حرکت کنید. این روستاها در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری گچساران قرار دارند. پس از رسیدن به روستا باید به سمت آبشار حرکت کنید. در این بخش از مسیر می‌توانید با خودرویتان تا نزدیکی آبشار بروید و پس از رسیدن به نزدیکی آبشار ادامه مسیر را پیاده‌روی کنید. این مسیر کوهستانی بوده و مناسب برای عاشقان پیاده‌روی در طبیعت است!

برای رفتن به آبشار نیاز به صعود و پیمایش مسیرهای کوهستانی دارید. با اینکه نشانه‌های جهت‌دهی به آبشار موجود است، شما می‌توانید از مردم محلی برای راهنمایی بیشتر سؤال کنید. در طول مسیر پیاده‌روی حتماً از کفش‌های مناسب برای صعود در مناطق کوهستانی استفاده کنید، مراقب باشید، و با تسلط از مسیرهای پلکانی بگذرید.

قطعاً در طول سفر سرعت پیاده‌روی، شرایط و توانایی شخصی هرکس با دیگری متفاوت است؛ بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را برای رسیدن به آبشار کیوان گچساران در نظر گرفت. بااین‌حال بر اساس اطلاعاتی که داریم، می‌توان گفت به طور متوسط ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان لازم است تا با پیاده‌روی از روستای هفت‌چشمه به آبشار کیوان در دشت لیشتر برسید. اگر قصد دارید تمام آبشارهای پلکانی را ببینید، باید از آبشار کیوان بالاتر بروید؛ بنابراین زمانی که برای تماشای این آبشارها لازم دارید، بیشتر می‌شود.

لوکیشن آبشار کیوان روی گوگل مپ

وسایل مورد نیاز برای سفر به آبشار کیوان گچساران

در هر سفر باید به تجهیزات مناسب محیط مجهز باشید. پس بیایید تا بررسی کنیم چه چیزهایی باید در کوله‌پشتی‌تان قرار دهید!

  • لباس‌های مناسب فصل و راحت برای پیاده‌روی در محیط کوهستانی؛
  • کفش‌های محکم و ضدآب برای قدم‌زدن در آب؛
  • لوازم شخصی و بهداشتی مانند حوله، صابون، مسواک، و خمیردندان؛
  • آب و مواد غذایی خشک برای تأمین نیازهای خود در طول سفر؛
  • کلاه، عینک‌آفتابی، و کرم ضدآفتاب برای محافظت از پوست و چشم در برابر نور خورشید؛
  • چادر، پتو، و کیسه‌خواب برای اقامت در شب؛
  • جعبه کمک‌های اولیه و داروهای احتمالی برای پیشگیری یا درمان آسیب‌ها و مشکلات بهداشتی محتمل.

جاهای دیدنی اطراف آبشار کیوان لیشتر

دیدنی‌های نزدیک به آبشار کیوان
دیدنی‌های نزدیک به آبشار کیوان

در نزدیکی آبشار کیوان لیشتر جاذبه‌های گردشگری مختلفی قرار دارند که قطعاً از تماشای آن‌ها لذت خواهید برد. این جاذبه‌ها از زیبایی‌های تاریخی و گرفته تا طبیعت خیره‌کننده و آرامش‌بخش، جملگی چشم‌نواز و درخور توجه‌اند. هر یک از این جاهای دیدنی شما را به دنیایی متفاوت می‌برند، انگار از داستانی به داستان دیگر وارد می‌شوید! بیایید تا این مکان‌ها را باهم بررسی کنیم:

پل خیری و محمدخان

 این پل تاریخی با طول ۱۴۰ متر و هفت دهانه روی رودخانه خیرآباد ساخته شده و نمونه‌ای استثنایی از معماری اسلامی است که در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غرب گچساران قرار دارد. می‌توانید بر روی این پل قدم بزنید، نوشیدنی خوشمزه‌ای نوش‌جان کنید و از منظره خیرآباد و چشم‌انداز طبیعت زیبای کوه‌های اطراف لذت ببرید!

پل بند خره خهکی

پل بند خره خهکی پل تاریخی دیگری است که قدمتش به دوران حکومت ساسانیان باز می‌گردد و به‌صورت طاق‌های کمانی به‌هم‌پیوسته ساخته شده است. این پل در فاصله سه‌کیلومتری روستای انبارگاه قرار دارد و شما می‌توانید در سفر خود به آبشار کیوان، سری به این منطقه‌ی زیبا هم بزنید. این پل باستانی اهمیت زیادی دارد و در فهرست آثار ملی ایران هم ثبت شده است. 

پل ساسانی خیرآباد

پل بی‌نظیر و تاریخی ساسانی در فاصله ۱۳۰ متری چهارطاق خیرآباد قرار دارد و نمادی از سیاست، مذهب، و نوع حکومت در دوران ساسانی است. این پل در فهرست آثار ملی ایران هم ثبت شده است. با تماشای این پل می‌توانید به تاریخ، فرهنگ، و تمدن ایران باستان سفر کنید!

چهارطاقی خیرآباد

چهارطاقی تاریخی خیرآباد در منطقه خیرآباد علیا قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. با نگاه به این چهارطاق، شگفتی‌های معماری و هنری ساسانی را می‌بینید و عظمت ایران باستان را حس می‌کنید!

گنبد لیشتر

این گنبد یکی از آثار تاریخی فراموش‌نشدنی در دشت لیشتر و نمونه‌ای استثنایی از هنر و صنعت دوران سلجوقی است. این گنبد زیبا نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و شما با تماشای این اثر هنری بی‌نظیر، شگفت‌زده خواهید شد. اگر می‌خواهید جزئیات این گنبد را ببینید و لذت ببرید، حتماً به داخلش وارد شوید.

آبشارهای دیگر دشت لیشتر

دشت لیشتر آبشارهای مختلفی را در خود جای‌داده که هرکدام ارتفاع و شکل منحصربه‌فردی دارند. می‌توانید پس از بازدید از آبشار کیوان در این دشت، به آبشارهای دیگر هم سر بزنید و از حضورتان در طبیعت کیف کنید!

هتل‌های اطراف آبشار کیوان لیشتر

اگر قصد دارید شب را در نزدیکی آبشار کیوان بگذرانید و جاذبه‌های دیدنی بی‌انتهای گچساران را تماشا کنید، بهتر است در هتل اقامت داشته باشید. یکی از هتل‌هایی که می‌توانید از لحاظ کیفیت و امنیت روی آن حساب کنید، هتل پاسارگاد گچساران است.

این هتل در انتهای کوی کارکنان دولت، بعد از میدان نرگس بوده و تنها ۳۰ دقیقه با آبشار فاصله دارد. همچنین با داشتن چهار ستاره فرصتی مناسب برای استراحت شما به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هتل های گچساران، خواندن نظرات مسافران قبلی، دیدن تصاویر، و اطلاع‌یافتن از امکانات آن‌ها از اطلاعات اقامت ۲۴ استفاده کنید و درمورد هتل مورد نیازتان بهترین تصمیم را بگیرید.

  • هتل پاسارگاد گچساران

آبشار کیوان؛ تجربه‌ای فراموش نشدنی

آبشار کیوان لیشتر فقط یک تجربه طبیعت‌گردی ساده نیست؛ وقتی وارد این بهشت رویایی می‌شوید عقربه‌های ساعت از حرکت می‌ایستند. سفر به این آبشار پلکانی یک سفر حیرت‌انگیز به دل طبیعت گچساران است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید یا در مسیر مسافرت خود از آن عبور می‌کنید، حتما به آبشار کیوان در دشت لیشتر هم سر بزنید.

از کدام روستای لیشتر باید عبور کنیم تا به آبشار کیوان برسیم؟

برای دسترسی به آبشار کیوان باید از روستای هفت‌چشمه لیشتر عبور کنید.

آبشار کیوان در تابستان هم آب دارد؟

بله در تابستان هم سطح آب نسبتاً بالاست، اما در نیمه دوم سال سطح آن بیشتر است. بااین‌حال به دلیل خنک بودن این منطقه، مقصدی بکر برای گردشگری و طبیعت‌گردی در فصل بهار و تابستان است.

چه لوازمی برای سفر به آبشار کیوان با خود ببریم؟

لباس‌های مناسب فصل، کفش محکم و ضدآب، لوازم شخصی و بهداشتی، کلاه، عینک‌آفتابی، کرم ضدآفتاب، آب، مواد غذایی کافی، چادر، پتو، و کیسه‌خواب برای اقامت در شب، و جعبه کمک‌های اولیه به همراه داشته باشید.

آیا می‌توانیم شب را در آبشار کیوان بگذرانیم؟

اگر با خود چادر، پتو، و کیسه‌خواب دارید، می‌توانید شب را در این مکان بگذرانید؛ اما اگر به امنیت و امکانات بیشتری نیاز دارید، بهتر است هتل رزرو کنید.

۳.۹/۵ - (۱۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×