بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری خوزستان » بهشت گمشده خوزستان | روستای شیوند کجاست؟
بهشت گمشده خوزستان روستای شیوند
جاذبه های گردشگری خوزستان

بهشت گمشده خوزستان | روستای شیوند کجاست؟

۶ اسفند ۱۴۰۱ 25۶3,091

خوزستان بهشت بهار ایران منطقه ‌ای با تنوع آثار باستانی بالا، آب و هوای متفاوت و جاهای دیدنی است که بی شک بخشی از قلب شما را بی هیچ تلاشی می ‌رباید و تا همیشه گوشه‌ ای دنج در آن پیدا می کند و می ماند که می ماند. بهشت گمشده خوزستان روستای شیوند، به دلیل مسیر جالب رسیدن به این روستا، جایی فراتر از این زیبایی ها را در ذهن شما ثبت می کند. برای آشنایی با جاهای دیدنی خوزستان و جاهای دیدنی روستای شیوند، این بهشت گمشده خوزستان و دیدن تصاویر روستای شیوند در ایذه با ما همراه باشید.

عکس بهشت گمشده خوزستان

معرفی بهشت گمشده ی خوزستان، روستای شیوند

روستای تفریحی شیوند در استان خوزستان، روستایی است که از نظر موقعیت مکانی از یک طرف توسط کوه‌های سر برافراشته و پر شکوه و عظمت زاگرس و از طرف دیگر با رودخانه کارون، قلب تپنده اهواز و خوزستان و سد های مشرف بر این رودخانه به خصوص سد کارون ۳ احاطه شده است. همین موضوع باعث شده است تا راه رسیدن به این روستا از طریق قایق موتوری یا کرجی که به آن بارج هم گفته می شود میسر شود. برای رسیدن به روستای گردشگری شیوند می توانید از دو بارج رکعت و شهپیر که در دو اسکله به فاصله نیم ساعت از همدیگر واقع شده اند استفاده کنید.

بارج رکعت تنها در ساعت های خاصی از روز فعالیت دارد و به دلیل گنجایش کمی که دارد، ظرفیت آن زود تکمیل می شود. به همین دلیل باید بتوانید در ساعات حرکت آنجا حضور داشته باشید تا بتوانید از بارج رکعت استفاده کنید. بارج شهپیر که در اسکله دیگری واقع شده است و فاصله آن تا بارج رکعت نیم ساعت است، فاصله کوتاه تری تا روستا دارد و در مسیر می توانید از امامزاده شاهزاده شاهپور دیدن کنید تا به روستا برسید. بارج شهپیر به دلیل مسیر پر از چاله و دست انداز برای ماشین های سواری که کف ماشین پایین است توصیه نمی شود.

البته، این موضوع را در نظر بگیرید که اگر بخواهید از بارج استفاده کنید، حدودا زمانی به اندازه یک ساعت و سی دقیقه لازم است تا به روستا برسید. در حالی که، قایق موتوری‌ ها همین مسیر را در عرض نیم ساعت طی می کنند.‌ در داخل روستا نیز می توانید در کنار پیاده روی و لذت بردن از طبیعت روستا با کرایه کردن وسایل نقلیه به گشت و گذار در داخل روستا بپردازید.

بهشت گمشده خوزستان روستای شیوند

 روستای شیوند کجاست؟

محل روستای شیوند در منطقه حفاظت شده منگشت و شالو در شمال شهرستان ایذه قرار گرفته است که خود از سه روستای نوشیوند، پشت آسیاب و شیوند تشکیل شده است. این روستا به دلیل بکر بودن محیط، هر ساله افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. فاصله روستای شیوند تا ایذه ۶۷ کیلومتر است و این فاصله ۲ ساعت و ۴۴ دقیقه زمان می برد. جمعیت روستای شیوند حدودا به ۵۰۰۰ نفر می رسد که اغلب اهالی روستا را اهالی ایل بختیاری غیور تشکیل می دهد. مسیر روستای شیوند به شرح زیر است.

آدرس بهشت گمشده خوزستان روستای شیوند: ۳۰ کیلومتری استان خوزستان، شهرستان ایذه، جاده ایذه-دهدز، مسیر انحرافی که اندکی بعد از سد کارون ۳ قرار گرفته است، شما را به ساحل دریاچه می رساند که بعد از آن باید با بارج یا قایق موتوری به روستا دسترسی پیدا کنید.

آب و هوای روستای شیوند به چه صورتی است؟

آب و هوای روستای شیوند بهشت گمشده در خوزستان به گونه ای است که در تابستان بسیار گرم است. به همین دلیل، بهترین زمان برای بازدید از منطقه به اواخر زمستان و فصل بهار اختصاص دارد. طبیعت روستای شیوند در خوزستان نیز به خاطر شرایط اقلیمی و اکوسیستم منطقه از تنوع بالای نوع گیاهی و جانوری بهره مند است. از نظر پوشش گیاهی و درختان، این محیط با انواع بوته های پونه، کتیرا و گیاهان بن سرخ و درختان بلوط، انار، گردو، بادام، گیلاس و انگور پوشیده شده است. از نظر جانوری نیز این منطقه دارای شغال، روباه، خرگوش، قوچ، میش، بزکوهی، گراز، خرس، مار و کبک و حوضچه های پرورش ماهی قزل آلا است که در صورت نیاز می توانید از این حوضچه ها ماهی خریداری کنید و غذایی تازه و مفید را برای لذت بیشتر در طبیعت داشته باشید.

شیوند

جاهای دیدنی روستای شیوند، بهشت گمشده شهرستان ایذه خوزستان

بهشت خوزستان کجاست؟ خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد خود، بهشت است. بهشت گمشده در خوزستان، بهشتی در بهشت دیگر است که لمس نسیمی که از کارون گذشته و بر پوست و مو های شما نشسته است را یادآوری می کند. اما، منطقه روستای شیوند تنها به یک روستا احاطه شده توسط آب های کارون ختم نمی شود. بلکه، دارای آبشاری بسیار زیبا و بلند و آثار باستانی با قدمت بالایی است.

آبشار شیوند

آبشار شیوند در روستای شیوند ایذه خوزستان که ارتفاعی برابر با ۹۰ متر دارد، از بلندترین آبشارهای خوزستان است. این آبشار از اعماق کوه های منگشت سرچشمه می گیرد و در محدوده‌ ای مال رو قرار گرفته است. برای رسیدن به این بخش باید حدود ۲ ساعت مسیری کوهستانی را طی کنید. اما، مطمئن باشید که بعد از طی کردن این مسیر سخت، با منظره ای مواجه خواهید شد که خستگی مسیر را از تن شما بیرون می کند. خنکی فضای آبشار و آبی که صخره های سخت را یکی پس از دیگری طی می کند و به سطح زمین برخورد می کند، همگی از زیبایی هایی است که با آن روبرو خواهید شد. برای رفتن به سمت آبشار، بعد از ورود به روستای شیوند، می توانید از طریق مسیر آبی یا مسیر جاده به سمت آبشار بروید.

مسیر جاده: بعد از ورود به جاده ایذه به لردگان و بعد از طی کردن ۳۲ کیلومتر، یعنی بعد از تاج سد کارون ۳، باید وارد جاده خاکی منطقه شالو شوید. ۳۵ کیلومتر را که در این جاده طی کردید، به آبشار خواهید رسید.

مسیر آبی: ابتدا باید به اسکله رکعت بروید و بعد از طی کردن ۱۴ کیلومتر به آبشار خواهید رسید.

آدرس آبشار شیوند: استان خوزستان، شهرستان دزپات، بخش دهدز، دهستان دنباله رود شمالی، ساحل غربی دریاچه سد کارون۳، روستای شیوند

 

عکسهای روستای شیوند

آثار باستانی روستای شیوند

قدمت روستای شیوند را می توان بر اساس آثار به جا مانده در دل تاریخ برآورد کرد. قدیمی ترین آثار باقی مانده در این روستا متعلق به هزاره های سوم و چهارم قبل از میلاد مسیح است که شامل گورستان و یک قلعه است. از دیگر آثار باستانی به جا مانده می توان به کاروانسرایی از دوره صفویان، کاروانسرای عباسی، سیاه چال قدیمی با عمقی برابر با ۲۵ متر، کتیبه‌ها و نقوش برجسته و امامزاده محمد اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده شالو و منگشت

منطقه حفاظت شده شالو و منگشت محیطی بسیار بکر و زیبا و برف گیر دارد. اگر می خواهید از همه استرس های روزانه به دور باشید، پیشنها می شود از این منطقه دیدن کنید. این منطقه قلمرو ایل بختیاری بوده است و رودخانه کارون از قسمت شرقی این منطقه عبور می کند.

آدرس منطقه حفاظت شده شالو منگشت، بهشت گمشده خوزستان روستای شیوند: استان خوزستان، ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی ایذه، شهرستان باغملک

سنگ نگاره کول فرح

این سنگ نگاره جزئی از آثار ملی ایران است که در ۶۳ کیلومتری آبشار شیوند در روستای شیوند واقع شده است.این سنگ نوشته به همراه ۵ سنگ نوشته دیگر به دوره عیلامی ها باز می گردد و در اطراف آن ها آثاری از تمدن های پیشین به جای مانده است. سنگ نوشته کول فرح نیز محل عبادتگاه نارسینا یکی از خدایان تمدن عیلامی ها بوده است. این سنگ نگاره ها شامل هدیه دادن شاه عیلامی، اجرای مراسم مذهبی، قربانی توسط شاه و روایاتی این چنین است.

قلعه تل

این قلعه که به دلیل نوع ساختارش و واقع شدن روی زیگورات عیلام کاربرد نظامی داشته است، در فاصله ۹۵ کیلومتری روستای شیوند واقع شده است. قلعه تل سال های متمادی توسط جنگجویان محلی و خان های مختلف استفاده می شده است.

هتل های نزدیک بهشت گمشده خوزستان روستای شیوند

روستای شیوند در خوزستان به دلیل بکر بودن، منطقه ای است که فاقد امکانات رفاهی چون هتل است. برای اقامت در روستا می توانید از خانه هایی که روستاییان اجاره می دهند استفاده کنید. یا در صورت علاقه می توانید در داخل روستا در قسمت کمپینگ چادر برپا کنید و آنجا اقامت داشته باشید.

۴.۲/۵ - (۱۵ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۶

  1. ناشناس

    سلام با توجه به بارش کم آیا هنوز هم منطقه جاذبه دارد؟

    • علیرضا قانع

      سلام بله با توجه به ویدیوهای منتشر شده از گردشگران در طی چند ماه اخیر، آبشار و برخی جاذبه های آن هنوز جذابیت خاص خودشان را دارند.

  2. جواد

    سلام
    خیلی علاقه مند شدیم جهت سفر به منطقه

    • علیرضا قانع

      سلام خوشحالم که براتون مفید بوده

  3. حسین

    ممنون از اطلاع رسانی وبه اشتراک گذاشتن آن.

    • علیرضا قانع

      سلام ممنون از حسن نظر شما و وقتی که برای مطالعه این مطلب گذاشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×