» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » بهشت گمشده تهران؛ تهراندشت | دریاچه تار و هویر | دره هملون
بهشت گمشده تهران در شرق، شمال و غرب
تهران

بهشت گمشده تهران؛ تهراندشت | دریاچه تار و هویر | دره هملون

۱۴ آذر ۱۴۰۱ ۰3,057

شهر تهران به شلوغی و آلودگی هوا مشهور است. اما به دور از این آلودگی ها و شلوغی ها، تهران جاهای دیدنی بیشماری دارد که موجب آرامش و سرزندگی مردمان این شهر می شود. یکی از این جاهای دیدنی بهشت گمشده تهران است. علت نام گذاری بهشت گمشده بخاطر طبیعت بکر و آب و هوای آن منطقه هست. تهران چند بهشت گمشده دارد از جمله: تهراندشت، دریاچه تار، دریاچه هویر و دره هملون. اگر شما قصد سفر به شهر تهران را دارید حتما به این جاذبه ها که بین گردشگران به بهشت گمشده معروف هستند سری بزنید. برای آشنایی با بهشت های گمشده پایتخت که زیباترین جاهای دیدنی تهران هستند حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تهراندشت بهشت گمشده غرب تهران

تهراندشت در غرب شهر تهران و در فاصله ۷۰ کیلومتری کرج و در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع در یک دره بزرگ قرار گرفته و از توابع بخش ساوجبلاغ است. این بهشت گمشده روبروی منطقه کردان واقع شده و به همین علت به کردان جنوبی مشهور است. دسترسی به آن ساده و آسان است.

تهراندشت شامل ۱۷ روستاست که از جمله این روستاها می توان به آران، سهیلیه، سرخاب، زعفرانیه، حسین آباد، عباس آباد، نمکلان و … اشاره کرد. در بین این مناطق سرخاب، دارای سرسبزی و آب فراوان است که به نگین ساوجبلاغ و تهراندشت مشهور شده است. وجود باغ‌های پربار و زمین‌های حاصلخیز و منابع آبی فراوان در تهراندشت، باعث شده تا این منطقه طبیعت خیره‌کننده داشته باشد. هوای تهراندشت در اغلب ماه‌ های سال معتدل بوده و مناسب‌ ترین مکان برای تفریحی و گذراندن اوقات فراغت است. بی دلیل نیست که در لیست بهشت گمشده تهران قرار دارد.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

پوشش گیاهی و شرایط جوی سبب رونق منطقه شده است. منطقه تهراندشت در گذشته مرکز تولید محصولات کشاورزی، باغی و دامی در شهرستان ساوجبلاغ بوده، اما ‌اکنون خبری از آن تولیدات نیست. تهراندشت در تمامی فصول سال، آب و هوای مناسب و مناظر بی نظیری دارد. تابستان خنک و زمستانی با مناظر و طبیعت پوشیده از برف که لذت بازدید را دو چندان می کند..

تهراندشت جهت سرمایه گذاری منطقه بسیار مناسبی است که با خرید زمین، ویلا و یا ساخت و ساز در این منطقه برای سالیان سال سرمایه گذاری کرد. قدمت منطقه تهراندشت بسیار زیاد است اما چند سالی است که پتانسیل و ظرفیت این منطقه شناخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مهم ترین ویژگی هایی که سبب شده ساخت و ساز در این منطقه سرعت بگیرد وجود آب فراوان، خاک حاصلخیز، تابش نور خورشید و دسترسی آسان است.

آدرس تهراندشت: استان تهران، ۱۰ کیلومتری اتوبان کرج- قزوین، تهراندشت

تهراندشت بهشت گمشده تهران

دریاچه های تار و هویر بهشت های گمشده شرق تهران

دریاچه های تار و هویر (Tar & Havir) در میان ارتفاعات البرز مرکزی (رشته کوه قره داغ (کوه دو بَرار) در شمال و زرین کوه در جنوب) و در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق دماوند و در ارتفاع ۲۹۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته اند. دریاچه های تار و هَویر به عنوان بهشت های گمشده در شرق تهران شناخته شده اند. این دو دریاچه دارای آب شیرین کوهستانی هستند. تپه ماهور (دنباله رشته کوه دو برار) این دو دریاچه را از هم جدا می کند و جهت پیاده روی مناسب است.

جهت قرارگیری دو دریاچه به گونه ای است که سبب ایجاد سد طبیعی به عمق ۵۰ متر شده که شرایط لازم را برای انباشت آب های سطحی فراهم کرده است. آب این دو دریاچه در تمامی فصول سال سرد هست.

  • دریاچه تار با طول ۱ کیلومتر و با عرض ۴۰۰ متر و عمق ۵۰ متر در جهت شمال غرب به جنوب شرق امتداد دارد.
  • دریاچه هویر با طول ۴۰۰ متر و با عرض ۱۵۰ متر و عمق ۱۵ متر در جهت شمال به جنوب است.

این دو دریاچه سرچشمه های متعدد دارد: چشمه های کف دریاچه، حوضه آبریز شمالی، ذوب برف کوه های قره داغ، سیاه چال و شاه نشین و آبراهه های فصلی زرین کوه است که رود تار دماوند از این دریاچه پر می شود.

آب و هوای این منطقه سرد و کوهستانی و همواره در معرض وزش بادهای غربی است. در تیر ماه دمای هوا ۱۸ درجه و در مهر ماه دمای هوا به حدود ۱۲ درجه می رسد. اطراف این دو دریاچه هیچگونه پوشش گیاهی وجود ندارد؛ گرچه تنوع گیاهی دیده می شود. فرسایش خاک و فعالیت دامداران به این کمبود پوشش گیاهی، دامن زده است. اما تفریحاتی که در اطراف آن هست هنوز هم ارزش نامگذاری این منطقه را به عنوان بهشت گمشده تهران حفظ کرده اند.

در حوالی دریاچه جانورانی همچون بز کوهی، قوچ، میش البرزی وجود دارد. آبزیان این دو دریاچه ماهی قزل آلای خال قرمز و قزل آلای رنگین کمان و ماهی زرد پر هستند. در این منطقه وزغ هم به چشم می خورد.

تفریحات این دو دریاچه عبارت است از:

شنا در فصل تابستان اما نباید از ساحل دور شد چرا که نجات غریق و تیوپ بادی وجود ندارد. قایقرانی که باز هم به علت بکر بودن منطقه هیچ قایقی وجود ندارد و باید همراه خود قایق بادی ببرید. ماهی گیری نیز از جمله تفریحات این منطقه است، اما مستلزم گرفتن مجوز از سازمان حفاظت و محیط زیست و فصل مناسب سال است. پیاده روی بین تپه ها و تنگه های پشت دریاچه و عطر آویشن کوهی سبب نشاط و طراوت در شما می شود. کوهنوردی در ارتفاعات دو برار یا زرین کوه لذتبخش است.

افسانه های متعددی در مورد این دو دریاچه وجود دارد. در قدیم الایام دریاچه تار را دریاچه جادویی می دانستند و حتی در مورد گنج های کف دو دریاچه نقل قول هایی را بیان می کردند. وجود اجنه به عنوان نگهبانان دریاچه نیز در میان مردمان این منطقه به عنوان یکی دیگر از افسانه ها شناخته شده است.

آدرس دریاچه های تار و هویر: استان تهران، جاده فیروزکوه، ۳۰ کیلومتری شرق دماوند

دریاچه های تار و هویر

دره هملون بهشت گمشده شمال تهران

دره هملون (Darreh-ye- Ham Lun)، بهشت گمشده تهران در ۳۵ کیلومتری شمال شهر بین روستای میگون و شمشک واقع شده است. این دره به دلیل وجود لانه های پرندگان، سوراخ ها و غارهای متعددی که در طول دره وجود دارد به آن، همه جا لانه یا همه لانه نامیده می گفتند؛ که به مرور زمان به هملون تغییر یافت. لون به معنای غار است و هملون به معنای جایی است که غارهای بسیاری دارد. لو به غارهایی اطلاق می شود که توسط بشر ساخته شده است. لی به گویش میگونی ها و لو به گویش فشمی ها به معنای غار است. رودخانه این دره از ارتفاعات و کوه های مشرف به دره سرچشمه می گیرد و در طول مسیرش با پیوستن به رودخانه های دیگر در نهایت به رودخانه شمشک سرازیر می شود.

این دره در فصل بهار و تابستان سرسبز و پر آب است و مملو از درختان سیب، گیلاس، گردو و آلبالو است. این دره پوشیده از گیاهان دارویی کوهی از جمله آویشن، گون و باریجه است. پوشش جانوری این دره بز کوهی و کبک است. همچنین گاهی اوقات کفتار، گرگ، خرگوش و پلنگ به چشم می خورد.

دیدنی های اطراف دره هملون، زیباترین و تنها بهشت گمشده تهران در بخش شمالی عبارتند از:

  • غارهای دره هملون

دره هملون دارای دو غار است به نام های هملون بزرگ و هملون کوچک مشهور است. هملون کوچک به فاصله حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از ابتدای دره، کمی بالاتر از رودخانه و در زیر تاق سنگی بزرگی قرار دارد. دهانه غار به عرض ۳ متر و ارتفاع آن حدود یک متر است. طول این غار حدود ۵۰ متر است. کف غار ترکیبی از سنگ و خاک یا گل است که معمولاً مرطوب و لغزنده است.

ابتدای غار کمی باریک و ارتفاع آن حدود یک و نیم متر است ولی در ادامه به ارتفاع آن افزوده می‌شود. در ادامه غار یک دالان پر شیب وجود دارد که حدود ۳۰ تا ۴۰ متر به سمت پایین امتداد دارد. تقریباً تا حدود نیمی از غار را می‌توان بدون مشکل خاصی پیمود. البته باید چراغ قوه و یا ترجیحاً چراغ پیشانی به‌ همراه داشته باشید. به‌دلیل لغزنده بودن کف غار، وارد شدن به این بخش بسیار دشوار بوده و بدون لوازم و تجهیزات، عبور از این شیب و ادامه مسیر غیرممکن است.

هملون بزرگ به فاصله چند دقیقه بعد از هملون کوچک بالای یک دامنه پرشیب قرار دارد. این غار از پائین و در طول مسیر دیده نمی‌شود. نشانه آن، دره‌ نسبتاً کوچکی است که به فاصله چند دقیقه بعد از هملون کوچک به آن می‌رسید. این دره یا دامنه پرشیب در سمت راست قرار دارد. طول این غار حدود ۱۰۰ متر است. در اطراف و ارتفاعات دره هملون غارهای دیگری نیز وجود دارند که از آن جمله می‌توان به غارهای: اسپول بزرگ، اسپول کوچک و غار سه طبقه‌ای استوار اشاره کرد.

  • آبشار یخی هملون

آبشار یخی هملون در فصل زمستان مناسب برای تفریح های زمستانی همچون یخ نوردی است. این آبشار با ارتفاع ۳۰ متر و وسعتی حدود ۱۵ متر مربع، جزو آبشارهای منحصر به فرد کشور است. آبشار هملون در سایه قرار دارد و با توجه به سردسیر بودن شمیرانات، در فصل سرما یخ می زند و از اواخر پاییز تا فروردین برای علاقمندان به رشته ورزشی یخ نوردی مناسب و ایده آل است. هر ساله مسابقات آسیایی یخ نوردی در این مکان برگزار می شود.

  • رودخانه هملون

رودخانه هملون از ارتفاعات و کوه های مشرف به دره ی هملون سرچشمه میگیرد و در طول مسیر با پیوستن به چشمه های متعدد به آن در نهایت همه رودهای منطقه به پشت سد لتیان می رسند.

آدرس دره هملون: استان تهران، شمال شرق تهران، مسیر بین شمشک و میگون، دره هملون

دره هملون

اطلاعات بازدید بهشت گمشده تهران

ساعت بازدید بهشت های گمشده تهران به صورت شبانه روزی است و نیازی به پرداخت هزینه بازدید هم نیست. تفریحات شامل کوهنوردی، جنگل نوردی، پیاده روی، شنا، کمپینگ، عکاسی، پرنده بینی و قایق سواری است. در این مکان ها به علت عدم وجود امکانات، نیازهای اولیه و تفریحی را با خود همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی نزدیک به بهشت های گمشده تهران

با توجه به اینکه ۳ جاذبه شهر تهران را به عنوان بهشت گمشده پایتخت می شناسند، جاهای دیدنی نزدیک به هر یک از بهشت گمشده تهران را به شکل جداگانه بررسی کرده ایم:

تهراندشت: منطقه ییلاقی کردان، رودخانه کردان، کاروانسرای شاه عباسی، تپه سرخاب، امامزاده اظهر الدین، تپه اسماعیل آباد شور قلعه، موشلان تپه، امامزاده هادی، امامزاده علی نقی روستای ینگی.

دریاچه های تار و هویر: روستای هویر، روستای دِهنار، روستای مومِج، آبشار آیینه ورزان، آبشار آیینه رود، چشمه اعلا، روستای جابان، چمنداب، چشمه اسپه خانی، دشت گل زرد و برج شیخ شِبلی

دره هملون: مدرسه یخ نوردی میگون، غار هملون، تنگه میگون، دره آهنگرک، درود، دره شمشک، پیست اسکی شمشک، دربندسر، پیست اسکی دربندسر، قلعه استوار، غار استوار، امامزاده سید میرسلیم، قلعه مازیار یا قلعه امامه، آبشار آهار، آبشار شکراب، قلعه دختر آهار، پیست اسکی دیزین.

هتل های نزدیک به بهشت های گمشده تهران

در صورتی که قصد بازدید از بهشت گمشده تهران را دارید و به دنبال هتل های تهران نزدیک و مناسب می گردید لیستی که در ادامه معرفی کرده ایم به شما کمک زیادی خواهد کرد:

تهراندشت: هتل پارسیان آزادی تهران، هتل البرز تهران، هتل آپارتمان ملل، هتل ایران، هتل بهار، هتل استقلال، هتل ولیعصر

دره هملون: هتل جهانگردی میگون، هتل جهانگردی شمشک، بوتیک هتل شمشک، هتل جهانگردی دیزین، هتل گاجره، هتل توچال

دریاچه های تار و هویر: به دلیل دوری بیش از حد نسبت به شهر تهران توصیه می کنیم از اقامتگاه های نزدیک دریاچه ها استفاده کنید.

اقامت ۲۴ در تمامی طول سال برای رزرو هتل تهران ‏بالاترین میزان تخفیف را در نظر گرفته است تا تجربه ای خوش برای شما عزیزان را رقم بزند.‏

سؤالات متداول

بهشت گمشده های تهران کجا هستند؟

تهراندشت، دره هملون و دریاچه های تار و هویر

بهترین زمان برای رفتن به بهشت گمشده های تهران چه موقعی است؟

نیمه اول سال.

چقدر زمان لازم است تا بهشت گمشده تهران را ببینیم و برگردیم؟

برای یک تفریح کامل و لذت بردن از محیط اطراف باید به عنوان سفر یک روزه به هر کدام نگاه کنید.

بهشت گمشده های تهران ورودی هم دارند؟

خیر بازدید رایگان است.

۴.۷/۵ - (۳۰۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×