بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری استان البرز » جاذبه های گردشگری کرج » سفر یک روزه اطراف کرج | بهترین مقاصد برای تفریح یک روزه
سفر یک روزه اطراف کرج
جاذبه های گردشگری کرج

سفر یک روزه اطراف کرج | بهترین مقاصد برای تفریح یک روزه

۴ مرداد ۱۴۰۱ 18۰2,390

همه ی ما بعد از یک هفته کار و تلاش نیاز به استراحت داریم. یکی از کارهایی که باعث افزایش انرژِی و حس خوب در انسان می شود، سفر کردن است. اما شاید به دلایل گوناگون نتوانید چند روز مرخصی بگیرید و به مسافرت طولانی بروید. بنابراین حداقل کاری که می توان کرد سفر یک روزه اطراف کرج است. کرج یک شهر کوهپایه ای است که در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. در گذشته یکی از شهرهای استان تهران بود ولی در سال ۱۳۸۹ استان البرز به عنوان سی و یکمین استان ایران تاسیس شد و کرج به عنوان مرکز استان البرز انتخاب شد.

جالب است بدانید که جاهای دیدنی کرج زیاد است و آثاری که از دوران هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در این منطقه یافت شده است، خبر از وجود یک تمدن در این منطقه می دهد. علاوه بر جاذبه های تاریخی همچون کاخ مروارید، در اطراف این شهر نیز جاهای دیدنی بکر و زیبایی وجود دارد که بسیاری از افراد مسافت های طولانی را برای دیدن آن ها طی می کنند. در ادامه به بررسی دیدنی های اطراف کرج می پردازیم.

جاذبه های گردشگری برای سفر یک روزه اطراف کرج

در ادامه سعی می کنیم به بررسی جاهای دیدنی بپردازیم که در فاصله یک ساعته از کرج قرار دارند و مکان بسیار مناسبی برای سفر یک روزه اطراف کرج هستند. توجه داشته باشید که بازه زمانی گفته شده برای هر جاذبه تقریبی و بدون در نظر گرفتن ترافیک می باشد.

باغ گیاه شناسی ملی ایران

این باغ با وسعت ۱۴۵ هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته است. باغ گیاه شناسی ملی ایران یک فضای سرسبز و زیباست که یک موزه موضوعی، هفت رویشگاه ایرانی، شش رویشگاه جهانی، موزه حشرات و هشت کلکسیون دارد. شما با رفتن به این باغ می توانید از انواع گیاهان بومی و غیر بومی دیدن کنید.

بهترین زمان برای بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران، فصل بهار است چرا که در بهار سرسبزی و طبیعت این باغ بسیار زیبا و جذاب بوده و می توانید از انواع گل ها و شکوفه ها دیدن کنید. این باغ در فاصله تقریبی ۴۰ دقیقه ای از مرکز کرج قرار گرفته است.

آدرس: بزرگراه تهران-کرج، خروجی پیکان شهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید گودرزی، خیابان هشتم غربی

باغ گیاه شناسی ملی ایران

آبشار سیجان

یکی از آبشارهای طبیعی و بسیار زیبا استان البرز آبشار سیجان است. این آبشار در دو کیلومتری روستای سیجان واقع شده است. در مسیر این آبشار، طبیعت زیبا همراه با بوته های پونه و درختان آلبالو وجود دارد که زیبایی آن را دو چندان می کند. این آبشار در فاصله ۳۵ کیلومتری از مرکز کرج قرار دارد و حدود ۵۰ الی ۶۰ دقیقه زمان می برد تا به مقصد برسید. اگر زمان کافی برای مسافرت ندارید می توانید به این آبشار در اطراف کرج مراجعه کنید و اوقات خوشی را در کنار خانواده بگذرانید.

بعد از ۱۸ کیلومتر رانندگی در جاده چالوس، تابلو روستای خور را مشاهده می کنید، باید وارد جاده خور شوید. قبل از رسیدن به روستای خور، روستایی به نام سیجان وجود دارد. پس از وارد شدن به روستا باید از مسیر کنار رودخانه وارد مسیر کوهنوردی شوید تا به آبشار برسید. برای بازدید از آبشار سیجان کفش مناسب و لوازم جانبی مورد نیاز را همراه خود داشته باشید. شاید مجبور شدید در چند جا از عرض رودخانه عبور کنید. 

آدرس: کیلومتر ۱۸ جاده کرج-چالوس

آبشار سیرجان

روستای ارنگه

این روستا که به آن ارنگه بزرگ گفته می شود در جاده چالوس واقع شده است و روستاهای گوراب، ابهرک، چاران، خور، سرزیارت جی و سیجان را در برمی گیرد. اگر از تهران به جاده چالوس می روید بعد از ۱۸ کیلومتر رانندگی، تابلوی روستای ارنگه بزرگ را می بینید. برای رسیدن به روستا باید جاده دو کیلومتری را پشت سر بگذارید. جاده فرعی این روستا خیلی سرسبز نیست اما خود روستا ارنگه بسیار زیبا بوده و طبیعت جذابی دارد. بدون شک ارنگه بزرگ یکی از بهترین مناطق برای سفر یک روزه اطراف کرج است که حتما باید به آن سر بزنید.

در ابتدای روستا یک قبرستان تاریخی وجود دارد که قدمت آن به دوران زرتشت باز می گردد. یک رودخانه فصلی نیز در این روستا وجود دارد که برای بازدید از آن باید تا آخر مرداد اقدام کنید. یکی از جاهای دیدنی روستای ارنگه، تپه تاریخی قلعه ها نام دارد که به زرتشتیان تعلق داشته و با ایستادن بر روی آن می توانید نمایی از روستا و باغ های سرسبز آن را به چشم ببینید. یکی دیگر از جذابیت های روستای ارنگه بزرگ، وجود آبشار هفت چشمه یا هفت چاه است که اگر در فصل تابستان به این روستا سفر کنید می توانید با دنبال کردن رودخانه به آن برسید. از کرج تا روستای ارنگه حدود ۳۰ دقیقه فاصله است.

آدرس: کیلومتر ۱۵ جاده چالوس، سمت راست جاده تابلو ارنگه بزرگ دیده می شود. برای راحتی بیشتر می توانید به راه خود ادامه داده و از ورودی خوزنکلا وارد شده و بعد از مسافتی به روستای ارنگه می رسید.

روستای ارنگه در نزدیکی کرج

آبشار نوجان

این آبشار در روستای نوجان قرار گرفته است. روستا و آبشار نوجان یک مکان زیبا با طبیعت جذاب است که حتما یک انتخاب مناسب برای سفر یک روزه اطراف کرج می باشد. برای رسیدن به روستا نوجان باید از کیلومتر ۱۵ جاده کرج-چالوس از یک راه فرعی خارج شوید و بعد از ۳ یا ۴ کیلومتر به روستای نوجان می رسید. در ادامه مسیر نیز به آبشار خوارس برخورد خواهید کرد که طبیعت بکری دارد. البته برای ادامه مسیر به تجهیزات کوهنوردی نیاز دارید. این آبشار در فاصله ۲۶ کیلومتری از کرج واقع شده و حدود ۴۰ دقیقه زمان می برد تا به آن برسید.

آدرس: استان البرز، ۱۵ کیلومتری جاده کرج-چالوس، روستای نوجان

آبشار نوجان

روستای سنقرآباد

یکی از مناطق خوش آب و هوا که در غرب کرج قرار دارد، روستای سنقرآباد است. این روستا در فاصله ۲۰ کیلومتری از کرج واقع شده و حدود ۴۰ دقیقه با آن فاصله دارد. از جاذبه های این روستا می توان به طبیعت زیبا و بکر، یک درخت چنار بسیار بلند با تنه ای توخالی و امامزاده بی بی سکینه اشاره کرد. در چند سال اخیر در روستای سنقرآباد ویلاهایی ساخته شده است. به نظر می رسد فروش زمین و ساخت و ساز در این منطقه به کشاورزی آسیب زده است. 

آدرس: جاده قدیم کرج، جاده سهیلیه، سنقرآباد

روستای سنقرآباد| دیدنی های اطراف کرج

شهرستانک

این منطقه که تفرجگاه سلسله قاجار بود یکی از مکان های مناسب برای سفر یک روزه اطراف کرج و تهران است. این منطقه خوش آب و هوا باغ ها و کوچه باغ های زیبایی دارد. بهترین زمان سفر به شهرستانک فصل پاییز است که زیبایی طبیعت آن دو چندان می شود. همچنین آثار تاریخی نظیر کاخ تابستانی ناصرالدین شاه و کتیبه سنگی در آن وجود دارد. روستای شهرستانک از توابع آسارای است و مرز دو استان تهران و البرز را تشکیل می دهد. 

فاصله میدان کرج تا شهرستانک حدود یک ساعت است. هنگام سفر به شهرستانک حتما از چشمه گله گیله که به پر آبی معروف است دیدن کنید. این چشمه در بالاترین نقطه روستا واقع شده و از کاخ ناصرالدین شاه حدود ۳۰ دقیقه پیاده راه دارد. این روستا در مسیر حرکت کوهنوردان به قله توچال قرار گرفته است.

آدرس: جاده کرج-چالوس، بعد از ۴۴ کیلومتر وارد مسیر منتهی به شهرستانک می شوید.

شهرستانک در اطراف کرج

آبشار چاران

این آبشار در نزدیکی روستای چاران و روستای جی واقع شده است و در نزدیکی سد امیرکبیر قرار دارد. روستای چاران یک روستای کوهستانی با آب و هوای دلپذیر است و یکی از روستاهای ارنگه بزرگ به حساب می آید. آبشار چاران به یک رودخانه پرآب ریخته می شود و این رودخانه در دره ای به موازات دره خور جاری می شود. آبشار چاران حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد و مسیر رسیدن به آن بسیار سرسبز و دلنشین است. این آبشار حدود ۳۳ کیلومتر از کرج فاصله دارد.

آدرس: جاده کرج-چالوس، ارنگه بزرگ

آبشار چاران

روستای برغان

این روستا در فاصله ۱۳ کیلومتری از کرج در دره ای زیبا و خوش آب و هوا قرار گرفته است و یکی از مناطق شهرستان ساوجبلاغ به حساب می آید. آب و هوای روستای برغان در بهار و تابستان، معتدل و در پاییز و زمستان سرد می باشد. بیشتر مردم روستا به زراعت، دامداری و باغداری مشغول هستند و عمده محصولات آن ها غلات، صیفی جات، گردو، آلبالو، گیلاس، گوجه درختی و توت می باشد. گوجه برغانی از شهرت زیادی برخوردار است. 

این روستا به دلیل وجود باغ های سرسبز، رودخانه های پرآب، بناهای تاریخی همچون حسینیه اعظم و مسجد جامع برغان، زیارتگاه چهل دختر برغان و … مکان مناسبی برای سفر یک روزه اطراف کرج و تهران می باشد. امکانات اقامتی برای رفاه حال گردشگران در روستا در نظر گرفته شده است.

آدرس: استان البرز، بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ، دهستان برغان

روستای برغان| جاذبه ای در نزدیکی کرج

کردان کرج

یکی از بهترین روستاها برای سفر یک روزه اطراف کرج، کردان می باشد. این روستا در غرب کرج و در فاصله تقریبی ۲۵ کیلومتری از آن قرار گرفته است. در چند سال اخیر این روستا از شهرت خوبی پیدا کرده است به همین دلیل بسیاری از افراد برای اجاره ویلا و خریدن زمین در کردان اقدام می کنند. 

کردان کرج در چهار فصل دارای آب و هوای مناسب و تمیزی است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که زمستان های سردی دارد. برای رسیدن به کردان وارد آزاد راه کرج-قزوین شوید. بعد از ۲۰ کیلومتر وارد جاده کردان می شوید. این جاده سرسبز بوده و حدود ۱۰ کیلومتر تا روستای اصلی فاصله دارد. لازم به ذکر است که کردان جاهای دیدنی و امکانات تفریحی جذابی دارد که می توانید از آن ها دیدن کنید. این امکانات عبارتند از: کوهنوردی، پاراگلایدر، دریاچه، برج مقبره و ورزش هایی همچون سوارکاری، زمین والیبال، شنا و غیره.

آدرس: آزادراه کرج-قزوین، بعد از ۲۰ کیلومتر رانندگی وارد جاده کدران می شوید.

کردان کرج در سفر یک روزه اطراف کرج

روستای کلوان

یکی از زیباترین روستاهای اطراف کرج، روستای کلوان است. این روستا بیش از ۱۰۰۰ هکتار وسعت دارد و در منطقه ای خوش آب و هوا در نزدیکی قله کهار واقع شده است. کلوان به معنی قلعه بان است و در گذشته به مکان های مرتفع، کلوان می گفتند. البته به دلیل این که کل به معنای بز می باشد؛ احتمالا به منطقه ای که بز کوهی زیادی داشته نیز کلوان می گفتند. روستای کلوان در فاصله ۵۰ کیلومتری از کرج قرار دارد و حداقل حدود یک ساعت زمان می برد تا به این روستا برسید.

روستای کلوان چشم انداز زیبایی به درخت های گیلاس، درخت سیب و طبیعتی سرسبز دارد که تماشای آن ها جانی دوباره به انسان می بخشد. این روستا دو رودخانه دارد که از آب آنها برای مصارف کشاورزی و خانگی استفاده می کنند. روستای کلوان دارای چندین جاذبه تاریخی همچون آسیاب قدیمی، حمام قدیمی، منطقه نوبند و سپید گل است که در کنار جاذبه های طبیعی به همراه خانه های گلی و چوبی که قدمت برخی از آن ها به صد سال می رسد، منظره ی فوق العاده ای را خلق کرده است. با توجه به موارد گفته شده روستای کلوان یکی ار بهترین مکان ها برای سفر یک روزه اطراف کرج می باشد.

آدرس: شمال غربی جاده چالوس، بخش آسارا، دهستان آدران

روستای کلوان در اطراف کرج

۴.۴/۵ - (۲۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×