» راهنمای سفر به ایران » استان یزد » مهریز » دیدنی های مهریز تلفیقی از زیبایی های طبیعت و اصالت تاریخ
mahriz
مهریز

دیدنی های مهریز تلفیقی از زیبایی های طبیعت و اصالت تاریخ

۱۱ آبان ۱۴۰۰ 16۲2,789

استان یزد یکی از تاریخی‌ترین مناطق ایران محسوب می‌شود که دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. در این استان دیدنی های مهریز به عنوان شهری ۱۶۰۰ ساله جزو مهمترین جاهای دیدنی به شمار می‌روند که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آنها به مهریز سفر می‌کنند. جاهای قشنگ مهریز شامل اماکن طبیعی و آثار باستانی و تاریخی مختلفی می‌شوند که پتانسیل بالایی برای گسترش صنعت گردشگری در این منطقه دارند. اگر شما هم قصد دارید به مهریز سفر کنید و از زیبایی‌های این شهر تاریخی بازدید نمایید با اقامت ۲۴ همراه باشید.

طبیعت مهریز

روستاهای آباد و جاهای سرسبز مهریز در کنار طبیعت کویری و زیبا از مهمترین اماکن و جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌روند. با سفر به مهریز می‌توانید هم از زیبایی و آرامش کویر لذت ببرید و هم در مناطق سرسبز و خوش آب و هوا لحظات خوشی را تجربه کنید.

چشمه غربالبیز مهریز

چشمه و دریاچه غربالبیز مهریز

دلیل نام گذاری غربالبیز مهریز وجود حفره‌های متعدد در دل کوه غربالبیز می‌باشد. آب دریاچه غربالبیز از چشمه‌ها و رودخانه‌ای که از ارتفاعات شیرکوه جاری شده است تامین می‌شود و در فصل‌های پرباران که آب بیشتری وجود دارد گردشگران زیادی برای استراحت و سپری نمودن تعطیلات به این منطقه سفر می‌کنند.

دق مهریز

دق مهریز

در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی مهریز منطقه‌ای وسیع پوشیده از خاک‌های رسی سله بسته وجود دارد که در فصول بارش به صورت باتلاق‌های رسی تبدیل می‌گردد و به آن دق گفته می‌شود. اگر می‌خواهید در سفر به مهریز یک تصویر بیابانی و کویری بسیار زیبا و منحصر بفرد را تماشا کنید حتما به دق مهریز بروید. این دق فاقد پوشش گیاهی است و زیستگاه جانوران کمیابی همچون جبیر، هوبره و … می‌باشد.

کوه ریگ مهریز

کوه ریگ مهریز

یکی دیگر از اماکن طبیعی و جاهای دیدنی مهریز که مکانی محبوب برای گردشگران محسوب می‌شود کوه ریگ نام دارد. کوه ریگ درواقع یک تپه شنی طبیعی است که علاوه بر زیبایی دارای خاصیت درمانی نیز می‌باشد. تابش مستقیم نور خورشید به شن و ریگ‌های این تپه باعث گرم شدن آنها می‌شود و افرادی که دارای دردهای عضلانی پا و کمر هستند می‌توانند با فرو رفتن درون ریگ‌های این تپه کاهش درد و آرامش خاصی را تجربه کنند.

دیدنی های مهریز - آبشار دامگاهان

آبشار دامگاهان مهریز

از دیگر دیدنی های مهریز می‌توان به آبشار دامگاهان اشاره نمود که در منطقه‌ای کوهستانی در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی مهریز قرار گرفته و از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است. این آبشار که از چشمه‌ها و آب شدن برف ارتفاعات شیرکوه در اوایل بهار به وجود می‌آید، در چند قدمی کویر بهشتی خوش آب و هوا را برای طبیعت‌گردان فراهم نموده است. در اطراف این آبشار درختان کوهی انجیر و بوته‌های زرشک و زالزالک به همراه گونه‌های گیاهی دیگری خودنمایی می‌کنند و فضایی سرسبز و با نشاط را برای گذراندن تعطیلات به وجود آورده‌اند.

آثار تاریخی مهریز

مهریز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود که بنای آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت می‌دهند. این شهر باستانی به دلیل وجود قنات‌های فراوان از اهمیت بالایی در طول تاریخ برخوردار بوده و آثار تاریخی و جاذبه‌های با ارزشی در این منطقه برجای مانده است.

رباط زین الدین مهریز

رباط زین الدین مهریز

رباط یا کاروانسرای زین الدین یکی از اصلی‌ترین جاذبه های تاریخی و دیدنی های مهریز است که در ۳۰ کیلومتری این شهر قرار گرفته و قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گردد. این کاروانسرا به عنوان تنها بنای تاریخی مدور ایران شناخته می‌شود که دارای پنج برج محافظتی است. در این رباط زیبا اتاق‌ها، سکوهای استراحت و نشیمن، بخش شاه نشین، شترخانه و بادگیر وجود دارد و معماری آن بسیار خاص و منحصربفرد است. در حال حاضر نیز از این کاروانسرا به عنوان اقامتگاه و هتل سنتی برای میزبانی و پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی استفاده می‌گردد.

قلعه هرفته مهریز

قلعه هرفته مهریز

از دیگر دیدنی‌های مهریز می‌توان به قلعه هرفته در روستایی به همین نام اشاره نمود که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. در داخل این قلعه تاریخی که از گل و خشت ساخته شده است، فضاهای مسکونی مختلفی به شکل اتاق‌هایی با نمای گهواره‌ای وجود دارد. برای قسمت‌های خدماتی قلعه نیز از معماری استوانه‌ای استفاده شده است اما به خاطر عدم مرمت و بازسازی بخش زیادی از قلعه هرفته تخریب شده‌اند.

مسجد مهرپادین مهریز

مسجد مهرپادین مهریز

این مسجد تاریخی با قدمتی بیش از ۹۰۰ سال یکی از با ارزش‌ترین آثار به جای مانده از گذشته در مهریز به شمار می‌رود. مسجد مهرپادین دارای گنبد، ایوان، شبستان و بخش‌های مختلف دیگری است. منار این مسجد بر سردر آن قرار گرفته و دارای کتیبه‌ای زیبا با تزیینات کاش معرق می‌باشد.

دیدنی های مهریز - قلعه سر یزد

قلعه سریزد مهریز

قلعه‌ای تاریخی مربوط به دوره ساسانیان در روستای سریزد شهرستان مهریز وجود دارد که از مهمترین دیدنی‌های مهریز محسوب می‌شود. این قلعه باستانی ساختاری پیچیده دارد و به عنوان کهن‌ترین و بزرگترین صندوق امانات ایران و جهان شناخته می‌شود. در داخل این ارگ اتاق‌های فراوانی وجود دارد که مردم در قدیم آن‌ها را اجاره می‌کردند و اشیای باارزش‌شان از جمله پول، طلا، جواهرات و غلات را در آن قرار می‌دادند.

در اطراف قلعه سریزد خندقی بزرگ با عرض ۶ متر و عمق ۴ متر حفر شده و دو دیوار با برج و باروهای بلند ساخته شده است که در حفاظت از آن نقش مهمی داشتند و درب اصلی قلعه به‌صورت متحرک بود و به‌وسیله طناب و قرقره‌هایی از سمت پایین به بالا باز و بسته می‌شد. این موارد باعث تسخیرناپذیری قلعه تاریخی سریزد شده بودند و امنیت آن را حفظ می‌نمودند.

باغ مدرسی - دیدنی های مهریز

باغ مدرسی مهریز

از دیگر دیدنی های مهریز باغ مدرسی است که دارای معماری هوشمندانه‌ای برای زیستن در مناطق کویری می‌باشد. این خانه باغ زیبا دارای هشتی و حوضخانه‌ای منحصر بفرد است که تزیینات گچبری آن بسیار ظریف و چشم نواز هستند.

دیدنی های مهریز - مسجد باغ بهار

مسجد باغ بهار مهریز

مسجد باغ بهار که از قدیمی‌ترین مساجد مهریز به شمار می‌رود یکی دیگر از اماکن و جاذبه‌های تاریخی زیبای این شهرستان کویری است. این مسجد با قدمتی ۳۴۰ ساله دارای حسینیه، تکیه، آب انبار و ساعت آفتابی می‌باشد و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. مسجد باغ بهار توسط شخصی به نام ملامسعود که از تاجران به نام یزد بوده در محله بغدادآباد مهریز ساخته شده است.

قلعه منگاباد

قلعه منگاباد یکی از دیدنی های مهریز

قلعه منگاباد بنایی ارزشمند و تاریخی است که سال‌ها پیش از خشت و گل ساخته شده است. این قلعه بخش‌های مختلفی مانند حوض‌خانه، تالار، بادگیر، برج دیده‌بانی و نگهبانی دارد. مالک قلعه بخش اندرونی آن را وقف کرده و در حال حاضر به عنوان حسینیه کاربرد دارد و بخش بیرونی آن در اختیار وراث مالک قرار دارد. اگر از قلعه منگاباد بازدید کردید، به جاذبه‌های اطراف آن مثل حمام و مسجد و سرو کهنسال هم سری بزنید.

آدرس:

غرب شاه‌راه قدیمی یزد_کرمان، جاده سنتوی امروزی

سرو کهنسال منگاباد

سرو کهنسال منگاباد

سرو کهنسال منگاباد حدود ۲۰۰۰ سال پیش در مهریز روییده و هم‌چنان در این شهر به حیات خود ادامه می‌دهد. این درخت کهنسال قامتی به بلندی ۳۰ متر و قطر ۷ متر دارد و فردی به نام منگ آن را کاشته است. خوشبختانه چند سال پیش سرو کهنسال را به عنوان اثر ملی و طبیعی ایران ثبت کردند تا خیالمان راحت شود که قدر این موجود ارزشمند دانسته می‌شود. در نزدیکی این درخت امکانات رفاهی مانند مسجد، فروشگاه، سرویس بهداشتی، جایگاه سوخت و اقامتگاه قرار گرفته است.

آدرس:

مهریز، نزدیک بزرگراه مهریز_انار، پارک سرو کهنسال

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

بهترین زمان سفر به مهریز

آب و هوای مهریز گرم و خشک می‌باشد اما به خاطر نزدیکی به کوهستان از یزد معتدل‌تر و خنک‌تر است. از این رو بهترین زمان سفر و بازدید از دیدنی‌های مهریز فصل بهار محسوب می‌شود. در اوایل بهار هوای این منطقه بسیار مطبوع و دل انگیز است و از گرمای زیاد و اذیت کننده خبری نیست.

سوغات مهریز

سوغات مهریز

از مهمترین سوغات شهرستان مهریز می‌توان به گیوه اشاره کرد. گیوه یکی از پاپوش‌های قدیمی و سنتی ایران است که بخاطر جنسی که دارد از عرق کردن پاها جلوگیری می‌کند و برای مناطق کویری بسیار مناسب است. گیوه دوزی یا گیوه بافی از صنایع دستی کهن استان یزد و مهریز به شمار می‌رود که از گذشته تا کنون رواج چشمگیری داشته است.

فرش، سبدهای بافتنی، حصیرهای متنوع، چاقو و سنگ‌های تراشیده زینتی از دیگر سوغات مهریز هستند که گردشگران در سفر به این شهر تاریخی می‌توانند آنها را تهیه نمایند.

اقامت در مهریز

برای سفر به مهریز یزد اقامت داشتن در هتلی درجه یک با قیمت مناسب بسیار ضروری است. اقامت داشتن در هتل هایی که مطمئن هستید مسافران قبلی رضایت داشته اند اطمینان خاطر زیادی به شما می دهد. ما در اقامت ۲۴ این امکان را فراهم کرده ایم تا با خیالی راحت هر کدام از هتل های مهریز را رزرو کنید و از کیفیت و خدمات بالای هتل های آن اطمینان داشته باشید.

۴.۱/۵ - (۱۰ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. دهقان

    سلام قلعه منگاباد و سرو کهنسال منگاباد از قلم افتاده😉

    • علیرضا قانع

      سلام خیلی ممنونم از شما
      حتما اضافه میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×