بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » معرفی بهترین پادکست‌های سفر لذت سفر در دنیای صداها با تجربه گردشگران حرفه‌ای
travelpodcast3
دانستنی‌های سفر

معرفی بهترین پادکست‌های سفر لذت سفر در دنیای صداها با تجربه گردشگران حرفه‌ای

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ 21۱4,742

پادکست‌ها از جمله محتوای پرطرفدار در فضای مجازی هستند که با موضوعات متنوعی تولید می‌شوند. برای تولید پادکست نیاز به تخصص یا تجهیزات خاصی ندارید. کافی است یک موضوع جذاب برای صحبت کردن داشته باشید و درباره آن بحث کنید. اگر فن بیان، تدوین و موسیقی زیبایی را هم به این پادکست اضافه کنید دیگر می‌توانید مطمئن باشید که طرفداران زیادی پیدا می‌کنید. یکی از موضوعات جذاب برای تهیه پادکست، موضوع سفر و گردشگری است. اگر اهل سفر باشید همواره به شنیدن تجربیات دیگران درباره سفر به سرزمین‌های ناشناخته علاقه دارید. حتی اگر موضوع بحث، سفر به سرزمین‌های شناخته شده هم باشد ممکن است تجربیات افراد منحصر بفرد و تازه به نظر برسد. به هر روی پادکست سفر بسیار شنیدنی است. در این مطلب می‌خواهیم تعدادی از شنیدنی‌ترین و محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی را با موضوع گردشگری به شما معرفی کنیم. اجازه بدهید ابتدا درباره مفهوم پادکست اطلاعاتی ارائه دهیم و سپس موضوع را پیگیری نماییم.

پادکست چیست؟

پادکست یک مفهوم در فضای مجازی است. Podcast از ترکیب دو کلمه Pod و Broadcast تشکیل شده است. ترجمه نزدیک فارسی برای پادکست می‌تواند رادیوی اینترنتی باشد. پادکست را می‌توانید به صورت آنلاین بشنوید یا اینکه دانلود کرده و بعد سر فرصت گوش کنید. معمولا پادکست‌ها به صورت اپیزودیک ضبط می‌شوند البته ممکن است یک پادکست داستان دنباله‌داری داشته باشد و در هر قسمت تنها بخشی از ماجرا را دنبال کند.

پادکست‌ها می‌توانند موضوعات متنوعی داشته باشند. برای مثال روخوانی از کتاب‌های داستانی، موضوعات علمی، سفرنامه‌ها، مصاحبه‌ها و… تقریبا در تمام زبان‌های دنیا پادکست تولید شده و در فضای مجازی وجود دارد. پادکست‌ها برای انتشار نیاز به فضای میزبانی دارند که در این زمینه اپ‌های متعددی وجود دارد، به عنوان مثال کست باکس (به انگلیسی: Castbox) یکی از نرم‌افزارهای پرطرفدار میزبان پادکست فارسی در ایران است. اگر پادکستی متعلق به یک تولید کننده به طور مستمر تولید شده باشد، دارای کانال خواهد بود. در این باره در ادامه مطلب توضیحات بیشتری ارائه می‌دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

travelpodcast1

پادکست‌های گردشگری

گردشگری در سال‌های اخیر در کشور ما طرفداران زیادی پیدا کرده است. پیرامون این فعالیت‌ها محتوای بسیاری مانند صفحات اینستاگرام، وبلاگ و پادکست هم تولید می‌شود. پادکست سفر که موضوع مقاله ما می‌باشد بسیار محبوب و سرگرم کننده است. اگر وقت ندارید به سفر بروید یا در دوران کرونا به محیط خانه محدود شده‌اید، می‌توانید با دنبال کردن پادکست‌هایی با موضوع سفر و گردشگری در حال و هوای مسافرت و جهانگردی قرار بگیرید. همچنین با دنبال کردن افراد اینفلوئنسر سفر ایرانی و خارجی می‌توانید در از تجربه سفر آنها به مناطق مختلف بهره‌مند شوید.

ما تعدادی از بهترین پادکست‌های سفر به زبان فارسی را برای شما انتخاب کرده‌ایم. برخی از اپیزود‌های این پادکست‌ها را با دقت شنیده‌ایم تا بتوانیم درباره ویژگی‌های هر کدام برای شما صحبت کنیم. با مطالعه مقاله پیش رو می‌توانید بهترین پادکست‌های سفر را انتخاب کنید و در اوقات فراغت بشنوید.

travelpodcast2

بسیاری از این پادکست‌ها ماجراهای آموزنده‌ای را در اختیار شنوندگان قرار می‌دهند. سفرنامه‌هایی که داستان‌های بی‌نظیر و شگفت‌انگیزی را از زبان جهانگردان و ماجراجویان ایرانی بازگو می‌کنند. با ادامه مطلب همراه شوید…

رادیو کوله پشتی

یکی از مشهور ترین پادکست‌های فارسی زبان با موضوع سفر، رادیو کوله پشتی است. این پادکست از زبان آقای مهدی پارسا روایت می‌شود. ایشان یک ایران‌گرد و جهان‌گرد با تجربه هستند که سفر‌های زیادی به نقاط مختلف دنیا انجام داده‌اند. در این سفر‌ها گاهی با همسر و گاهی با دوستانشان همراه بوده و گاهی به تنهایی سفر کرده‌اند. صدابرداری پادکست حرفه‌ای می‌باشد اما متنی که برای روایت استفاده می‌شود حرفه‌ای نیست و بیشتر به سبک محاور‌ه‌ای و اصطلاحا خودمانی و در محل سفر بازگو می‌شود. می‌توانید در پس زمینه صداهای مختلف را بشنوید. آقای پارسا بدون سانسور درباره ماجراهایی که در طول سفر اتفاق می‌افتند و سختی‌هایی که ممکن است برای یک جهانگرد ایرانی وجود داشته باشد صحبت می‌کنند.

پادکست کوله پشتی مانند هر پروژه دیگری به مرور پیشرفت کرده و در اپیزود‌های بالاتر، حرفه‌ای‌تر شده‌ است. کوله پشتی در زمان نگارش این مطلب دارای ۲۷ اپیزود است که شامل سفرنامه سریلانکا، شفق قطبی در روسیه، آذربایجان، گرجستان، تایلند، فرانسه، اسپانیا، ایسلند، آفریقا، هندوستان، کرواسی، کامبوج، آمازون، لبنان، رواندا و… می‌باشد.

اگر علاقه دارید سبک زندگی خود را تغییر دهید و زندگی خود را در سفر بگذرانید، شاید برای شما جالب باشد تا بیشتر در مورد زندگی به سبک دیجیتال نومد اطلاع کسب نمایید.

رادیو آهنگ سفر

یکی از حرفه‌ای‌ترین پادکست‌ها در زمینه گردشگری و سفر، رادیو آهنگ سفر می‌باشد. آهنگ سفر کار جالبی در این زمینه انجام داده است به این صورت که هر شخص یا گروه را به یک مقصد به‌ خصوص اختصاص می دهد. به این ترتیب مخاطب با شنیدن صدا گوینده‌های مختلف احساس تنوع می‌کند و می‌داند قرار است از هر نظر داستان جدیدی را تجربه کند. برای مثال داستان‌های سفر به کشور هندوستان را خانم نسیم کمپانی در ۳ اپیزود روایت می‌کند. داستان‌های سفر به سیستان و بلوچستان به عهده گروه‌ دیگری می‌باشد و… رادیو آهنگ سفر را در گوگل جستجو کنید و تنوع سفر‌ها را مشاهده نمایید. امیدواریم راویان این رادیو کمی حرفه‌ای‌تر گویندگی کنند هر چند داستان‌ها بسیار سرگرم کننده هستند.

رادیو جولون

رادیو جولون، پادکست بعدی است که با محوریت سفر و گردشگری به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. رادیو جولون یک ویژگی منحصر بفرد هم دارد اینکه علاوه بر موضوع سفر به موضوعات اجتماعی که به نوعی به سفر ارتباط پیدا می‌کنند نیز می‌پردازد. خانم کیمیا و آقای سالار در رادیو جولون به سبک گپ و گفت درباره سفر‌ها با یکدیگر صحبت می‌کنند. تجربیات خود را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند و نظرات مفیدی در این باره ارائه می‌کنند. سفرنامه‌های بسیاری در میان اپیزود‌های رادیو جولون دیده می‌شود که می‌توان از بین آن‌ها کرمان، کرمانشاه، هندوستان، خوزستان، ییلاقات شمال، قفقاز، قشم، هرمز، هنگام، اروپا، سفرتراپی، سفر در دوران قرنطینه و… را نام برد. از نقاط قوت رادیو جولون باید به تدوین قوی، گویندگی حرفه‌ای، لحن صمیمی کیمیا و سالار و… اشاره کرد.

travelpodcast4

رادیو دال

رادیو دال موضوع متفاوتی با دیگر رادیو‌ها دارد اما به نوعی با سفر مرتبط است. رادیو دال به مهاجرت ایرانیان می‌پردازد. می‌دانیم که بسیاری از ایرانیان به فکر مهاجرت هستند، یا از ایران مهاجرت کرده‌اند یا در حال مهاجرت می‌باشند. همه این تجربیات در پادکست رادیو دال به اشتراک گذاشته شده‌اند. رادیو دال در معرفی خود می‌گوید که این رادیو یک مرجع برای مهاجرت نیست بلکه صرفا محلی برای اشتراک تجربه هزاران ایرانی در خارج از وطن می‌باشد. این تجربیات تلخ و شیرین تنها برای آگاهی ایرانیان می‌باشد که در بسیاری از مواقع می‌تواند سرگرم کننده هم باشد. بسیاری از کسانی که با رادیو دال همکاری کرده‌اند شامل دانشجویان ایرانی در شرق دور، اروپا، آمریکای شمالی و… می‌باشند. می‌توانید اپیزود‌های رادیو دال را بررسی کنید و تجربیات هر کشوری را که علاقه دارید بشنوید.

پادکست مسافران آزادی

می‌خواهیم منحصر بفرد‌ترین پادکست فارسی زبان با موضوع سفر را به شما معرفی کنیم. تعدادی از ایرانیان مقیم ایالات متحده تصمیم گرفتند یک سفر به نام سفر آزادی را در آمریکا بازسازی کنند. در‌ واقع مسافران آزادی در سال ۱۹۶۱ میلادی شامل تعدادی آمریکایی سیاه پوست و سفید پوست بودند که با یک اتوبوس از شمال آمریکا به جنوب سفر کردند تا با حرکتی مسالمت آمیز به تفکیک نژادی اعتراض کنند. این ایرانیان از مریلند سوار بر اتوبوس شدند و به جکسون می‌سی‌سی‌پی رفتند. تمام تجربیات خود را در این سفر در قالب یک پادکست به نام مسافران آزادی در اختیار شنوندگان فارسی زبان قرار داده‌اند. به عقیده سازندگان این پادکست، تجربه این سفر می‌تواند آموزه‌های مختلفی برای انواع جنبش‌های مدنی به همراه داشته باشد.

سخن آخر

اگر شما هم به سفر علاقه دارید و سفر‌های زیادی انجام داده‌اید می‌توانید دست به کار شوید. تولید محتوا کنید… کمی درباره پادکست‌ها اطلاعات به دست بیاورید و تجربیات خود را در این قالب با دیگران به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید همیشه اولین قدم‌ها کمی سست و نامطمئن هستند اما به مرور زمان تجربه‌های مفیدی به دست می‌آورید.

۴.۸/۵ - (۲۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. وحید

    با سلام
    ما هم با انتشار پادکست مارکوپولو سعی می کنیم محتوای خوبی در خصوص سفردر اختیار علاقه مندان قرار دهیم. می تونید مارکوپولو رو از همه ی اپ های پادگیر بشنوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×