بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » اسپندارمذگان، پاسداشت عشق به رسم ایرانی
روز عشق ایرانی
گوناگون

اسپندارمذگان، پاسداشت عشق به رسم ایرانی

۲۹ بهمن ۱۳۹۸ 11۰1,898

اسپندارمذگان، سپندارمذگان یا جشن اسپندار، به نوعی معادل ایرانی ولنتاین است. اسپندارمذگان که به روز عشق ایرانی شهرت دارد، مناسبتی است که در ایران باستان برای بزرگذاشت زن و زمین برگزار می شده است. اما تاریخ دقیق آن ۵ اسفند است که گاهی به اشتباه ۲۹ بهمن را جشن می گیرند.

جشن های ایرانی
جشن های ایرانی

جشن های ایرانی و جایگاه آن ها

ایرانیان یکی از ملت هایی بوده اند که زندگی شان با جشن و شادی پیوند نزدیکی داشته است. مردم ایران به بهانه ها و مناسبت های گوناگون، به جشن و سرور می پرداختند و همین شادی، بخشی از فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان بوده است. شاد بودن در فرهنگ ایرانی، جایگاهی اساسی داشته است و به همین دلیل جشن های بسیاری در تاریخ این سرزمین ثبت شده است.

هدف از برگزاری جشن ها، نزدیکی افراد جامعه و ایجاد اتحاد بوده ‌است. واژه جشن در گذشته به مراسمی که آیین های دینی با شادی پایکوبی همراه بود، گفته می شد. در واقع جشن ها، همراهی عبادات و مناسک دینی با شادی بودند.

روز عشق ایرانی
جشن اسپندارمذگان

تاریخچه اسپندارمذگان

برگزاری جشن سپندارمذگان به لحاظ تاریخی به دوره هخامنشیان باز می گردد. ریشه واژه اسپندارمذگان اوستایی است و معنایی مرتبط با خِرد کامل دارد. به اعتقاد ایرانیان باستان، سپندآرمیتی یکی از امشاسپندان بوده، و به امشاسپند بانو نیز شهرت دارد و نماد عشق، بردباری و فروتنی است.

روز عشق ایرانی
روز عشق ایرانی

فلسفه سپندارمذگان

بر اساس شواهد، ایرانیان باستان برای بزرگداشت و قدردانی از همسران و بانوان، به اندازه توان خود پیش‌کشی هایی تدارک می دیدند و به تقدیم آنان می کردند. بانوان هم در این روز جامه نو بر تن می کردند و همه کارهای خانه را مردان و پسران به عهده می گرفتند.

سپندارمذگان، یادآور وسعت نگاه و آگاهی ایرانیان به شأن و احترام بانوان و قدردانی از آنان است.

سپندارمذ لقب زمین بوده است. به معنی مقدس و فروتن. زمین نماد باروری است و به همین دلیل در فرهنگ باستان اسفندگان را نماد تمایلات مادرانه و باروری در نظر می گرفتند.

امروزه جشن اسپندارمذگان، در کشورهای مختلف شامل ایران، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان جشن گرفته می شود.

اما چه ولنتاین و چه سپندارمذگان، بهانه ای هستند برای بزرگداشت آن چه که ارزشمند است و اولویت می تواند با فرهنگ باستانی و بومی خودمان باشد. شما کدامیک را انتخاب می کنید؟

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×