» جاذبه های گردشگری کردستان » اورامان ، هزار ماسوله کردستان در دل رشته کوه های زاگرس
هزارماسوله
جاذبه های گردشگری کردستان

اورامان ، هزار ماسوله کردستان در دل رشته کوه های زاگرس

۱۷ مرداد ۱۳۹۸ 21۰2,131

اورامان که به هورامان، اورامانات یا هورامان تخت هم نامیده می شود، روستایی پلکانی و کوهستانی در کردستان زیباست. از جذابیت های غرب ایران و خصوصا کردستان هرچه بگوییم کافی نیست. رسیدن فصل گرما و تعطیلات تابستانی بهترین بهانه برای سفر به هزار ماسوله کردستان، اورامان است. دشتی سبز با جاده های پر پیچ و خم و رودهای جاری که به زیبایی های آن می افزایند. امروز می خواهیم باهم به این روستای زیبا در دل رشته کوه های سر به فلک کشیده زاگرس سفر کنیم. با ما در وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

اورامان
اورامان

خاستگاه واژه اورامان

اورامان یا هورامان واژه ای باستانی به معنای سرزمین اهورایی یا سرزمین پاکی است. در بعضی منابع نیز معنای آن را سربلند می دانند که به خاطر کوه های سر به فلک کشیده این دیار است. این واژه را برگرفته از اقوام باستانی هوری ها نیز دانسته اند. هور به معنی خورشید برگرفته از خور است.

اورامان کجاست؟

اورامان در سروآباد، از شهرستان های کردستان و ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی مریوان قرار گرفته. جاده ای که اورامان را به مریوان متصل می کند با وجود خاکی بودن منظره بی نظیری دارد.  این شهر در دره ای شرقی-غربی و در شیب تندی رو به روی کوه تخت واقع شده است. از مناطق مهم شهری آن می توان به پاوه، نودشه، بیاره و حلبچه اشاره کرد. زبان مردم اورامان، زبان هورامی است که از شاخه های زبان کردی به حساب می آید.

 

اورامان : هزارماسوله
اورامان : هزارماسوله

آب و هوای آن معتدل کوهستانی است و با وجود چشمه های فراوان، باغ هایی خرم در دامنه کوه پدیدار کرده است. از اینرو پیشه اکثر مردم آن دامداری و باغداری است. با توجه به ویژگی های اقلیمی اورامانات گونه های جانوری و گیاهی متنوعی در این ناحیه به چشم می خورد. همانند سایر مناطق کوهستانی کردستان آب و هوای اورامان در هر فصل جذابیت های خاص خود را دارد.

مطالب مرتبط:

روستای ژیوار، نگینی در دل کردستان

پالنگان کردستان

سیروان، مهمترین رودخانه کردستان در هورامان جاریست. مرتفع ترین قله های استان کردستان نیز از جمله کوه شاهو ۳۳۹۰ متری در این منطقه قرار دارد. این منطقه به خاطر تعدد جاذبه های طبیعی و ارزش های تاریخی، فرهنگی و قومی بسیار حائز اهمیت است. سرو آباد که شامل بخش زیادی از اورامان است از دیرباز محل اجتماع دراویش و صوفیان بوده است. مردم هورامان اکثرا مسلمان سنی هستند اما مراسم باستانی ایرانی را نیز پاس می دارند.

پیر شالیار
پیر شالیار

آئین پیر شالیار از این آداب است که می توانید شرح کامل آنرا در مطلب زیر مشاهده کنید:

مراسم آئینی پیر شالیار در روستای اورامان‌ تخت کردستان

جاذبه های گردشگری اورامان

تفریح گاه دزلی و درکی

دو روستای سبز و زیبا در وروودی اورامان که طبیعت و فوق العاده ای دارند. در فصل بهار گروه های موسیقی و رقص کردی در این منطقه جمع شده و به پایکوبی می پردازند. تماشای این برنامه ها و مردم محلی با لباس های خوش رنگ لعابشان منظره دلنشینی است.

چشمه آب معدنی بل

چشمه آب معدنی بل در کنار رودخانه سیروان قرار گرفته و به لحاظ وجود املاح معدنی بسیار مشهور است. این چشمه به خاطر قرارگیری در مسیر اورامان و همینطور رودخانه سیروان از جاذبه های استان است.

رودخانه سیروان
رودخانه سیروان

رودخانه سیروان

رودخانه سیروان در جنوب غربی کردستان قرار دارد که آب رودهای قشلاق، گاوه رود و گردلان به آن می ریزد. طولانی ترین رودخانه استان سپس به رودخانه دیاله در خاک می پیوندد و به رود بزرگ دجله می ریزد. بستر این رودخانه زیبا زیستگاه پرندگان و آبزیان فراوانی است. این رودخانه خروشان، محل تمرینی مناسبی برای قایقرانان استانی، ملی و حتی بین المللی می باشد.

شب اورامان
شب اورامان

بهترین فصل سفر

اورامانات در منطقه ای کوهستانی در کردستان قرار گرفته است. بنابراین اگر اهل اسکی و کوهنوری و به طور کلی سرما نیستید، در زمستان سفر نکنید. از اواخر فروردین تا اواخر تابستان بهترین زمان سفر به اورامان است.

اگر تصمیم گرفتید به کردستان و اورامانات سفر کنید می توانید رزرو هتل خود را از اقامت ۲۴ انجام دهید.

 

منبع: اقامت ۲۴

 

۴.۲/۵ - (۴۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×