» جاذبه های گردشگری استان همدان » جاذبه های گردشگری نهاوند » جاهای دیدنی نهاوند » نهاوند کجاست؟ معرفی صنایع دستی، جاذبه‌ها و سراب های نهاوند
جاهای دیدنی نهاوند
جاهای دیدنی نهاوند

نهاوند کجاست؟ معرفی صنایع دستی، جاذبه‌ها و سراب های نهاوند

۳۰ تیر ۱۳۹۸ 28۱4,437

در ادامه پیشنهاد هایمان برای سفر های تابستانی، به شهر نهاوند می‌رسیم. جاهای دیدنی نهاوند، سرزمین سرآب ها و شهری زیبا در جنوب استان همدان و در میان رشته کوه های زاگرس است. این شهر حدود ۱۱۰ کیلومتر با شهر همدان فاصله دارد. مردم نهاوند با گویش محلی این منطقه به نام نهاوندی صحبت می کنند. گویش نهاوندی از گویش های اصیل ایرانی است و ریشه پهلوی دارد. نقریبا همه ساکنان نهاوند به این گویش صحبت می کنند.

جاهای دیدنی نهاوند
جاهای دیدنی نهاوند

نهاوند از شمال به تویسرکان، از شرق به ملایر، از غرب به استان کرمانشاه و از جنوب به استان لرستان منتهی می شود.

جاهای دیدنی نهاوند، منحصر به فرد و متفاوت هستند. نهاوند را به شهر سرآب ها می شناسند. آب و هوا و طبیعت نهاوند، به ویژه در فصل تابستان، مسافران گریخته از گرمای شهر های بزرگ را به سمت خود می خواند.
مسیر های کوهستانی، باغ ها، قله ها، آبشار ها، غار ها و سرآب های نهاوند، مقصد ایده آلی برای طبیعت گردان و ماجراجویان از داخل و خارج از کشور است.

به جز طبیعت خنک و زیبا، نهاوند دارای تاریخی طولانی و گذشته ای پر فراز و نشیب است. نهاوند از کهن ترین شهر های ایران است که تاریخ آن به پیش از ورود اسلام بر می گردد. یکی از بزرگ ترین نبرد های سپاه ایران با اعراب در این منطقه اتفاق افتاده است. به دلیل همین قدمت طولانی، این شهر دارای بناهای تاریخی بسیاری است.

برای سفر به نهاوند و رزرو هتل، به سایت اقامت۲۴ مراجعه کنید.

سوغات نهاوند

۱- صنایع دستی

از پرآوازه ترین صنایع دستی نهاوند، گلیم، گبه، سفال، منبت، جاجیم، فرش و گیوه است. همچنین این محصولات از محبوب ترین سوغاتی های این شهر هم هستند.

۲- محصولات دامی، کشاورزی و باغی

علاوه بر صنایع دستی، نهاوند سوغاتی های دیگری نیز دارد. نهاوند مملو از باغ های گردو است که اصلی ترین محصول آن است. همچنین مجموعه های پرورش ماهی نیز در اطراف این شهر به وفور وجود دارند که ماهی قزل آلا هم از مهم ترین سوغاتی های نهاوند است. از دیگر سوغاتی های نهاوند می توان به گز آردی، حلوا گردوئی، عسل کوهستان، لبنیات و مرکبات اشاره کرد.

۳- غذاهای بومی نهاوند

حلیم بادمجان، آش بادمجان، آش ورکواز، و آش ترخینه غذاهای محبوب نهاوند هستند. اگر به نهاوند سفر کردید، این غذاها را فراموش نکنید.

جاهای دیدنی نهاوند

نهاوند، مجموعه ای بنا های تاریخی و جاذبه های طبیعی است. جاهای دیدنی نهاوند، به ویژه در بهار و تابستان، گردشگران بسیاری از داخل و خارج از ایران، به سوی خود می خواند.

الف) جاذبه های تاریخی نهاوند

نهاوند دارای آثار تاریخی فراوانی است که ۱۰۰ مورد از آن ها در میان آثار ملی به ثبت رسیده‌ اند. یادگار هایی از پنج دوره تاریخی در این شهر قابل مشاهده هستند.

تپه بابا قاسم نهاوند
تپه بابا قاسم نهاوند

۱- تپه باباقاسم 

تپه بابا قاسم در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب نهاوند قرار گرفته است که بقایای یکی از قلعه ‌های متعلق به دوران اشکانی است.

حمام حاج ‌آقا تراب نهاوند
حمام حاج ‌آقا تراب نهاوند

۲- حمام حاج‌آقا تراب

این حمام اکنون به موزه مردم‌شناسی نهاوند تبدیل شده است این حمام، با سبک معماری صفویه و در دوره قاجار بنا شده و نقاشی ها و کاشی ‌کاری های آن خیره کننده است.

۳- مسجد جامع نهاوند

مسجد جامع نهاوند در میدان قیصریه قرار دارد و معماری آن متعلق به دوره لجوقی است. مصالح این مسجد آجر، خشت خام، سنگ لاشه و خاک رس است که دارای دو کتیبه، متعلق به دوره سلجوقی می باشد.

۴- معبد لائودیسه

بقایای این معبد در خیابان فجراسلام قرار دارد. معبد لائودیسه توسط آنتیو خوس یکی از پادشاهان سلوکی برای خواهرش ساخته شده است.

ب) جاذبه های طبیعی نهاوند

۱- سرآب‌ های نهاوند

“سرآب” شامل دو کلمه “سر” و “آب”، به معنی سرچشمه آب است. در دامنه کوهستان های نهاوند به علت آهکی بودن زمین، آب باران به راحتی در زمین نفوذ می ‌کند و به‌ شکل چشمه، جاری می‌ شود که اغلب بسیار پر آب هستند. سرآب، سرچشمه رودخانه و منبع طبیعی آب ا‌ست که یا از زمین می‌جوشد و یا حاصل ذوب شدن برف ها است.

مهم ترین سرآب ‌های نهاوند عبارتند از: سرآب گیان، سرآب گاماسیاب، سرآب فارسبان، سرآب ملوسان و سرآب کنگاور کهنه است.

سرآب گیان نهاوند
سرآب گیان نهاوند

۲- سراب و تپه گیان

سرآب گیان در بیست کیلومتری جنوب غربی نهاوند و با فاصله دو کیلومتر از تپه‌ ای به همین نام واقع شده است. در کنار سرآب گیان آبشار کوچکی قرار دارد اطراف آن پوشیده از درخت ‌های بلوط و چنار است.

قله گاچال نیز در نزدیکی این سرآب قرار دارد که مسیر جذابی برای کوهنوردی و استراحت است. در این مسیر یک جانپناه نیز قرار دارد.

تپه گیان بیش از هر ویژگی دیگر ارزش تاریخی دارد. تمدن هفت هزار ساله این منطقه، یکی از چهار منطقه ای است که اقوام آریایی برای سکونت خود در ایران انتخاب کرده اند. این تمدن باستانی متعلق به دوران بیش از تاریخ است و در پنج طبقه بنا شده که شامل عصر مس، عصر سنگ تا عصر مفرق است. هنوز بقایای ساختمان ‌های تخریب شده‌ در این منطقه قرار دارد.

مطلب مرتبط” سراب گیان نهاوند : جاذبه گردشگری استان همدان

سرآب گاماسیاب نهاوند
سرآب گاماسیاب نهاوند

۳- سرآب و پارک ‌جنگلی گاماسیاب

سرآب گاماسیاب از زیباترین سرآب‌های نهاوند و بزرگ ترین سرآب ایران است. به زبان محلی، گاماسیاب یعنی آبی که ماهی ‌های آن به بزرگی گاو هستند. بسیار محتمل است که اگر قصد ماهیگیری داشته باشید، بتوانید یک ماهی سفید یا قزل‌آلای رنگین‌کمانی بزرگ صید کنید.

البته استخر های پرورش ماهی هم در این منطقه هستند که می توانید از آن جا ماهی تازه بگیرید.

یکی دیگر از جذابیت های مهم سرآب گاماسیاب، غارگردی است. در بالای دریاچه، غاری طبیعی و عمیق قرار دارد که خنک، تاریک و مرطوب است و مملو از خفاش‌. علاوه بر این، در حاشیه این دریاچه، یک پارک جنگلی قرار دارد پر از درخت ‌های بلوط و چنار است. به علاوه این جنگل، دارای گونه های جانوری متنوعی شامل بلدرچین‌، فاخته و قوچ‌ و گرگ‌ است.

موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند

موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند، دارای سالن ‌هایی است که در ضلع جنوبی و شرقی آن ‌ایوان‌هایی قرار دارند که جلوه زیبایی به این ساختمان داده. سقف این موزه، شیروانی بوده و دارای آجر های تزئینی است. موزه نهاوند از چهار قسمت، دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی، دوره اسلامی و دوره معاصر تشکیل شده است.

۴.۴/۵ - (۷۱ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. مهسا ذوالفقاری

    من در این شهر به دنیا آمده ام

    ممنونم ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×