بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » سفرهای هوایی ؛ چالش های پیش رو و راههای مقابله با آنها
سفر های هوایی
گوناگون

سفرهای هوایی ؛ چالش های پیش رو و راههای مقابله با آنها

۲۴ تیر ۱۳۹۸ 14۰1,486

امروزه بسیاری از ما به دلایل مختلف برای حمل نقل مسافرتمان، سفرهای هوایی را انتخاب می کنیم. شاید مهم ترین دلیل این انتخاب سرعت آن و صرفه جویی در زمان است. مجبور نیستید ساعت های زیادی در اتوبوس، قطار و ماشین شخصی خود برای رسیدن به مقصد صرف کنید. در عوض می توانید از این زمان ببیشتر در مقصد لذت ببرید.

سفر های هوایی
سفر های هوایی

نکته بعدی راحتی و امکانات بیشتر در هواپیماهاست که البته نسبت به بلیط و هواپیمایی انتخابیتان متفاوت است. مسلما راحتی و تجهیزات نسبت مستقیم با بودجه ای که صرف بلیط می کنید دارد.

شاید یکی دیگر از این نکته ها پرواز کردن باشد! یکی از آرزوهای دیرین آدمی که اولین بار توسط برادران رایت محقق شد. از آن زمان تا به حال این آرزوی دیرین بسیار در دسترس شده. شما می توانید به راحتی پرواز بر فراز ابر ها در آغوش آسمان را تجربه کنید.

البته سفرهای هوایی علاوه بر مزایایی که دارد، چالش هایی نیز با خود دارند. در این مقاله به این چالش ها در سفرهای هوایی و راههای مقابله با آن می پردازیم.

در سفرهای هوایی هنگام نشست و برخواست نخوابیم!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در سفرهای هوایی خود ساعت پروازتان آخر شب یا صبح خیلی زود باشد. در این حالت شما بی شک بی صبرانه منتظر رسیدن به صندلیتان و خوابیدن برای کل مسیر هستید.

بهتر است بدانید این کار به سلامتی شما به خصوص گوش هایتان آسیب می رساند.

اگر سفرهای هوایی طولانی در پیش دارید یا پروازتان صبح خیلی زود یا آخر شب باشد، خواب بسیار وسوسه کننده است. اما بهتر است خوابتان را حداقل تا زمان برخاستن هواپیما و خاموش شدن چراغ کمربند به تاخیر بیاندازید. خوابیدن هنگام نشست و برخواست هواپیما ممکن است صدماتی دائمی به گوش شما برساند.

گرفتگی گوش در سفرهای هوایی
گرفتگی گوش در سفرهای هوایی

این اتفاق به علت تغییر فشار بسیسار سری هوای داخل گوش در سفرهای هوایی است. تغییر سریع ارتفاع، فشار هوای داخل گوش را تحت تاثیر قرار می دهد. حتما موقع سفرهای هوایی گرفتگی گوش هایتان را حس کرده اید. دلیل این گرفتگی، ایجاد خلا در شیپور استاش گوش است که به دلیل تغییر فشار روی می دهد.

پس در سفرهای هوایی تان این نکته را در نظر داشته باشید. این گرفتگی گوش ممکن است عوارضی مانند التهاب گوش، سرگیجه، آسیب پرده گوش، خونریزی یا حتی کاهش شنوایی را به دنبال داشته باشد.

متداول‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از گرفتگی گوش در پرواز خمیازه و قورت دادن آب دهان (با استفاده از جویدن آدامس، مکیدن آب‌نبات، نوشیدن آب و…) است. همچنین، می‌توانید سوراخ بینی خود را ببندید و سعی کنید تا فشار هوا را از راه بینی خارج کنید. این کار به کاهش فشار کمک می‌کند. پس از بلند شدن هواپیما می توانید با خیال راحت بخوابید.

خواب در هواپیما
خواب در هواپیما

قورت دادن آب دهان

هنگام قورت دادن، آن صدایی که می‌شنوید یک حباب کوچک هوا است. که از طریق شیپور استاش از پشت بینی شما به گوش میانی حرکت کرده است. شیپور استاش پر شدن دائم هوای داخل گوش میانی را تنظیم می کند. این هوا از طریق گوش داخلی جذب می‌شود و این چرخه ادامه دارد. وظیفه این چرخه ثابت هوا، کنترل فشار یکسان هوا در هر دو سمت است. زمانی که هنگام پرواز چیزی قورت ‌دهید، باعث می‌شود شیپور استاش مدام کار کند و فشار هوا منطبق شود.

مکیدن آبنبات یا جویدن آدامس

مکیدن آبنبات یا جویدن آدامس باعث می‌شود مدام آب‌ دهان خود را قورت دهید و درنتیجه فشار هوا یکسان شود. برای نوزادان که شیپور استاش گوششان نازک‌تر است درد شدیدتری هم تجربه می‌کنند، بنابراین استفاده از بطری شیر یا پستانک عمل قورت دادن آن‌ها را افزایش می‌دهد، به‌ویژه هنگام فرود آمدن. بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانند آبنبات چوبی بمکند، با نی نوشیدنی بنوشند یا حباب درست کنند. اگر قرار است با یک نوزاد یا یک خردسال سفر کنید، قبل از سفر درباره احتمال درد گوش و تسکین آن با پزشک کودکان صحبت کنید.

روش های موثر برای باز کردن گوش

دهان خود را در حالی که بسته است پر از هوا کنید و بینی خود را بگیرید. به آرامی هوا را از گوش خود بیرون کنید تا جایی که گوش باز شود. در صورت مریضی یا آلرژی، این روش پیشنهاد نمی‌شود، زیرا ممکن است منجر به عفونت گوش شود. درعوض روش دیگری را بکار بگیرید؛ به این صورت که دهان و بینی خود را ببندید و چند بار عمل قورت دادن را تکرار کنید تا زمانی که فشار هوا متعادل شود.

بد خوابی در سفرهای هوایی شبانه

سفرهای هوایی شبانه انتخاب بسیار خوبی برای کسانی است که می خواهند بهترین استفاده از زمان را بکنند. به این صورت که با خوابیدن در هواپیما نیازی نیست  زمان روز را در مسیر سپری کنند. نکته دیگر قیمت ارزان تر سفرهای هوایی شبانه است. البته شاید این برای کسانی که با خوابیدن در هواپیما مشکل دارند عذاب آور باشد. گاها دلایلی باعث بدخوابی شما در سفرهای هوایی می شود. در زیر به نکاتی برای هرچه راحت تر خوابیدن در سفرهای هوایی شبانه می پردازیم.

وسایل خواب

یک چشم بند، گوش گیر، دمنوش های گیاهی (بابونه، دارچین و اسطوخودوس) بالش گردن و هدفون مخصوص. این وسایل به راحتی خواب شما کمک خواهند کرد.

وسایل خواب در هواپیما
وسایل خواب در هواپیما

بی توجهی

نسبت به اتفاقات اطرافتان بی توجه باشید و سعی کنید روی خواب و تنفستان تمرکز کنید. بدن خود را شل کنید و سعی کنید فکرها درون سرتان را متوقف کنید.

بوهای آرامش بخش

اگر عطر و بویی به شما آرامش می دهد از آن استفاده کنید. گاهی استفاده از عطر دمنوش های گیاهی یا اسپرهای خوشبو کننده، خواب شمارا نجات می دهند. پس از استفاده از رایحه آرامش بخشتان تردید نکنید.

اپلیکیشن های موبایلی مفید

در سفرهای هوایی می توانید از اپلیکیشن های مفید موبایلی که قبلا دانلود کرده اید، برای خواب استفاده کنید. نرم افزارهای زیادی برای آرامش بخشی شما قبل از خواب طراحب شده اند که به چند نمونه اشاره می کنیم. Entertain یکی از این موارد است که توسط محققان دانشگاه میشیگان طراحی شده. Sleep Cycle, Sleepo, Pzizz, pillow و… از این دست نرم افزار ها هستند.

خواب در سفرهای هوایی
خواب در سفرهای هوایی

جت لگ یا پرواز زدگی یکی دیگر از چالش های پرواز است که به طور مفصل در مقاله “جت لگ یا پرواز زدگی چیست؟” به آن پرداخته ایم.

 

منبع : اقامت۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×