» گوناگون » روز گل و گیاه
روز گل و گیاه
گوناگون

روز گل و گیاه

۲۴ خرداد ۱۳۹۸ 8۰1,593

روز گل و گیاه یکی از بهانه های زیبا برای آشتی دوباره زندگی مدرن با طبیعت می باشد که به ۲۵ خرداد ماه رنگ و چهره ای دیگر می بخشد. در این روز بار دیگر به ما انسان های امروز یادآوری میشود که هنوز هم زندگی زیبایی های خاص خودش را دارد و باید با طبیعت پیوند دیگری پیدا کرد. روز گل و گیاه به اندازه ای ارزشمند است که گاهی اوقات باید یک ماه را به آن اختصاص داد تا شاید جایگاه این صنعت بر زندگی و روحیه جامعه بیشتر درک شود.


برای آشنایی با روز گل و گیاه در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “معرفی بازارهای گل تهران

مقاله مرتبط : “فصل گلابگیری و عطر بهشت در قمصر و کاشان

 

روز گل و گیاه

روز گل و گیاه چه روزیست؟

۲۵ خرداد ماه؛ روز گل و گیاه، در تقویم ایران به طور رسمی از سال ۱۳۸۴ تعیین شد و اولین دلیل برای انتخاب آن توجه بیشتر به این صنعت و نقش آن بر میزان شادابی مردم جامعه بود. در فرهنگ ما ایرانی ها از سالهای بسیار دور، گل از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و نمونه ی بارز این اهمیت را می توان بر روی سنگ نگاره های تخت جمشید مشاهده کرد.
در سالهای اخیر و با روی کار آمدن گل های مصنوعی و حذف حیاط و باغچه های پر از درخت و گل از معماری خانه های امروزی، نقش گل و گیاه کمرنگ تر شد. به همین خاطر فعالان در این حوزه و نهادهای مرتبط با این صنعت، ۲۵ خرداد ماه را به عنوان روز گل و گیاه در تقویم کشورمان به ثبت رساندند.
البته لازم به ذکر است که از سال ۹۰ به یکباره این روز از تقویم ایران حذف شد و با پیگیری های زیاد و در سالهای اخیر مجدد شاهد وجود این روز هستیم.

 

تاثیرات روحی و معنوی گل و گیاه

گل و گیاه و طبیعت، تاثیرات زیادی بر زندگی و جامعه دارد که از مهم ترین آنها می توان به بهبود روحیه و ایجاد شادمانی در افراد اشاره نمود. شاید به همین خاطر است که در کشورهای اروپایی سرانه مصرف گل برای هر فرد ۲۰۰ شاخه می باشد. این در حالیست که در ایران سرانه مصرف گل تنها ۱۰ شاخه برآورد شده است.
تحقیقات نشان می دهند که تماشای گل و طبیعت نه تنها باعث شادمانی و سلامت روانی می گردد، بلکه می تواند در ایجاد تعادل روحی افراد در شرایط اضطراب و استرس تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. پس چه خوب است که اگر امسال روز گل و گیاه را بهانه ای بدانیم تا گوشه ای از طبیعت را در گلدانی زیبا قرار دهیم و مهمان اتاقمان کنیم.

 

روز گل و گیاه

تاثیرات روز گل و گیاه بر اقتصاد

کاشت گل و انواع درخت و درختچه علاوه بر زیباتر کردن خانه و شهرهایمان، یکی از اصلی ترین راه ها برای حذف وابستگی به صادرات نفتی می باشد. روز گل و گیاه در واقع یکی دیگر از روزهای سال می باشد که تاثیرات صادرات گل بر اقتصاد جامعه مورد بررسی قرار میگیرد. موفقیت کشورهای بسیار کوچکی مانند هلند در زمینه صادرات گل به تمام دنیا و بهبود شگرف اقتصادی در آن، می تواند سندی بر اهمیت این صنعت خوش آب و رنگ بر اقتصاد جامعه باشد.
هر اندازه افراد یک جامعه به گل اهمیت بیشتری دهند و آن را بخش جدایی ناپذیر زندگی بدانند، بدون شک می توانند به رونق این صنعت کمک کرده و شاهد اشتغال زایی زیادی در آن باشیم.

 

جایگاه ایران در بازار جهانی گل و گیاه

ایران با داشتن گونه های متنوع گیاهی و گل های بسیار مشهوری مانند گل محمدی، لاله، نیلوفر آبی و سرو ناز که به عنوان گل های ملی کشورمان شناخته میشوند، پتاسیل های لازم برای ورود به بازار جهانی را دارد. بازارهای گل تهران، محلات، مازندران و گیلان و خوزستان به عنوان بزرگترین صادرکنندگان و تولیدکنندگان گل و گیاه در ایران نیاز به توجه بیشتر دارند. بیشترین گل و گیاهی که از ایران به سایر کشورها صادر میشود شامل گل رز، گلایول، داوودی، میخک، نرگس، سوسن، مارگریت، پرنده بهشتی، مریم، آنتوریوم و آلسترومریا می باشد.

 

روز گل و گیاه

مشکلات موجود در صنعت گل و گیاه

یکی از دلایلی که اغلب ما ایرانی ها از روز گل و گیاه در تقویم کشورمان غافل هستیم، عدم اطلاع رسانی درست آن و همچنین وجود مشکلات اقتصادی می باشد. در وجود مشکلات اقتصادی هیچ شکی نیست و زندگی تمام اقشار جامعه تحت تاثیر آن قرار گرفته است، در نتیجه بازار داخلی مناسبی در این زمینه وجود ندارد.
برای کشوری مانند ایران که گلخانه هایی با عمر بالای ۸۰ سال دارد و این یعنی توجه به این صنعت در سالهایی که اکثر کشورهای اروپایی پی به آن نبرده بودند، قطعا موانعی وجود داشته که نتوانسته است در بازارهای جهانی به خوبی دیده شود. شاید برایتان جالب باشد که ایران هفدهمین کشور تولید کننده گل در جهان است اما بخاطر بالا بودن قیمت گل های آن در رتبه ۱۰۷ جهانی قرار گرفته است. مشکلات اقتصادی و همچنین علمی نبودن روش تولید گل از جمله دلایل و موانع اصلی در پیشرفت این صنعت در کشورمان می باشد.
امیدواریم روز گل و گیاه فرصتی برای برگزاری نشست ها و سمینارهای ارائه کننده راه حل برای عبور از این موانع باشد تا بتوانیم نام ایران را در رتبه های برتر این صنعت ببینیم.
در حال حاضر استان مازندران گل های زیادی را به کشورهای همسایه و در حوزه خلیج فارس صادر می کند و سایر گل های ایران به کشورهایی مانند عراق، آذربایجان، روسیه، قزاقستان، اوکراین، ارمنستان، ترکمنستان، تاجیکستان و غیره صادر میشود. بخش زیادی از گل محمدی ایران بخاطر کیفیت بسیار بالا و منحصر به فرد بودنش به هلند صادر می گردد!

 

روز گل و گیاه

معروف ترین صادر کنندگان گل و گیاه

اغلب کشورهای اروپایی و غیره پی به اهمیت گل در بازار جهانی برده و به شدت در این زمینه فعالیت داشته اند. به طوریکه آلمان توانسته است با رشد بسیار زیاد و بی سابقه ۲۲ درصد صادرات جهانی گل را به خودش اختصاص دهد. از دیگر کشورهای فعال و با رتبه های برتر در این زمینه می توان به کشورهای ایالت متحده با ۱۵ درصد، فرانسه با ۱۰ درصد و انگلیس با ۱۰ درصد اشاره کرد. این در حالیست که هلند با درآمد هفت میلیارد دلاری از صادرات گل و گیاه و بذر و ادوات کشاورزی ۹ درصد این بازار را از آن خودش کرده است.
با مرور روند فعالیت کشورهای موفق در این زمینه و بررسی پتانسیل های موجود در کشورمان می توان به خوبی متوجه شد که ایران یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری در این حوزه می باشد. برگزاری نمایشگاه های بین المللی و نشست های دانشگاهی و اقتصادی در روز گل و گیاه و سایر روزهای سال می توانند نقش مهمی در بهبود این وضعیت داشته باشند.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×