» اخبار اقامت ۲۴ » روز جهانی صنایع دستی
صنایع دستی
اخبار اقامت ۲۴

روز جهانی صنایع دستی

۱۹ خرداد ۱۳۹۸ 9۰1,633

صنایع دستی هر کشور، نمودی از فرهنگ و رسوم و ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی آن کشور است. در حقیقت آنچه که در صنایع دستی ممالک گوناگون قابل مشاهده است، نوعی معرفی اجمالی از مردمان و ویژگی‌های خاص آن منطقه است. شاید بتوان گفت هیچ صنعتی به اندازه صنایع دستی پر از روح و معنا نیست. در واقع ارزش محصولات صنایع دستی، در زحمت و ذوق سازندگان آن است.

صنایع دستی
صنایع دستی

برای مشاهده مطالب بیشتر، به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

صنایع دستی، مجموعه‌ای از هنرها است که اغلب محصول آن، از ابزارها و مواد اولیه‌ بومی تشکیل شده و متأثر از خلاقیت و هنر سازنده آن است. این هنر، حاصل روح ملت‌ها، هنرها و فرهنگ‌های منتقل شده از نسلی به نسل دیگر است. بر این اساس، نباید به این هنر، تنها به عنوان کالایی برای مبادله نگاه کرد. صنایع دستی هر قوم و ملیت، ابزار خوبی برای شناخت بیشتر باورها و آداب آن‌ها است.

می‌توان گفت صنایع دستی، پیشینه‌ای به قدمت عمر بشر دارد و به بیش از چهار هزار سال پیش باز می‌گردد. از گذشته‌های دور، ساخت ظروف، ابزار مصرفی، ابزار جنگی و وسائل شکار توسط خود مردم انجام می‌شد. به تدریج و به مرور زمان، روش‌ها و مواد مورد استفاده در تولیدات دستی تغییر کرد.

صنایع دستی چیست؟

صنایع دستی، مجموعه‌ای از کالاها و ابزارهای دست ساز است که نمودی پر معنا از فرهنگ، هنر، باورها و بینش مردم هر منطقه است. اغلب در تولید این محصولات از مواد اولیه بومی استفاده می‌شود که می‌تواند موجب ایجاد ارتباط فرهنگی میان جوامع و توسعه روابط میان آن‌ها شود.

روز صنایع دستی
روز صنایع دستی

ویژگی‌های صنایع دستی

لازم است محصولات تولید شده دارای ویژگی‌های مشخصی باشند تا به عنوان صنایع دستی شناخته شوند. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

۱-  نمایشی از فرهنگ و هویت مردم یک منطقه و ارائه پیام فرهنگی

۲- بی نیاز از سرمایه ­گذاری کلان در مقایسه با صنایع دیگر

۳- قابل تولید توسط ساکنان شهرها، روستاها و کوچ نشینان

۴- دارا بودن ارزش افزوده زیاد در مقایسه با صنایع دیگر

۵- متکی به مواد اولیه بومی

۶- دارای امکان صادرات به دیگر کشورها

۷- موثر در رشد و توسعه اقتصادی

روز جهانی صنایع دستی

صنایع دستی با محتوای هنری و فرهنگی اقوام و ملت‌ها، بعد از جنگ دوم جهانی، مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت. در سال ۱۹۶۴ میلادی، اولین کنگره جهانی صنایع دستی، با شرکت بیش از ۴۰ کشور جهان در نیویورک برگزار شد و تأسیس شورای جهانی صنایع دستی زیر نظر یونسکو به تصویب رسید. ایران هم از سال ۱۹۶۸ میلادی به عضویت این شورا و همچنین مجمع آسیا و اقیانوسیه آن درآمد. دبیرخانه شورای جهانی صنایع دستی، در آمستردام پایتخت هلند قرار دارد. هم اکنون ۹۰ کشور به عضویت این شورا درآمده‌اند.

در سال ۲۰۱۰، پیشنهاد تعیین روزی به نام صنایع دستی توسط ایران مطرح شد و تاریخ تأسیس شورا برای این مناسبت در نظر گرفته شد. از آن سال، ۱۰ ژوئن، مصادف با ۲۰ اردیبهشت، روز جهانی صنایع دستی نام‌گذاری شد.

روز جهانی صنایع دستی
روز جهانی صنایع دستی

مهم‌ترین اهداف شورای جهانی صنایع دستی

شورای جهانی صنایع دستی، مانند هر تشکل دیگری دارای اهدافی است. از مهم ترین این اهداف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تشویق و کمک به فعالین و شاغلین صنایع دستی و ارتقاء دانش تخصصی و حرفه‌ای آن‌ها با در نظر داشتن تفاوت‌های فرهنگی.

۲- تقویت صنایع دستی به عنوان ابزار اصلی حفظ فرهنگ‌ها.

۳- ایجاد ارتباط و همبستگی میان فعالین صنایع دستی سرتاسر جهان.

صنایع دستی و اشتغال

یکی از جوانب مثبت صنایع دستی، پتانسیل بالای آن در ایجاد اشتغال در همه مناطق است. از دیگر مزایای صنایع دستی، ایجاد خود اشتغالی، جذب گردشگر و درامد ارزی است. ساختار جامعه کشاورزی و روستایی کشورهای جهان سوم که هنوز به صورت سنتی زندگی می‌کنند، قابلیت بالایی برای ایجاد و توسعه صنایع دستی دارند. از این جهت، افراد این جوامع با تکیه بر توان، استعداد و دانش شخصی خود می‌توانند در جهت خود اشتغالی و کسب درامد فعالیت کنند.

 

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×