» راهنمای سفر به ایران » استان یزد » میبد » معرفی میبد یزد؛ هر آنچه که باید بدانید!
میبد یزد
میبد

معرفی میبد یزد؛ هر آنچه که باید بدانید!

۷ فروردین ۱۳۹۸ 18۰2,028

به هر گوشه از کشورمان که نگاه کنید شهر و روستاهایی به چشم می خوردند که سندی محکم بر تمدن بی نظیر این مرز و بوم محسوب میشوند. میبد یزد یکی از همان نشانه ها و اسناد محکم و زنده برای به رخ کشیدن تاریخ بسیار کهن ایران به تمام جهانیان می باشد. سفر به این شهر نه تنها فرصت بازدید از شهرهای زیبای کویری را فراهم می کند، بلکه میبد یزد مجموعه ای بی نظیر از بناهای بسیار تاریخی و با ارزشی می باشد که چشم هر بیننده ای را ناخودآگاه به خود جلب می کنند. برای آشنایی با میبد یزد در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “لیست مکان های تفریحی یزد

میبد یزد

معرفی میبد یزد

میبد یزد شهری زیبا با جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار با ارزشی می باشد که در شرق و شمال اردکان واقع شده و تنها ۴۵ کیلومتر با مرکز شهر یزد فاصله دارد. اسناد به دست آمده از این شهر نشان می دهند که رد و پای میبد در دوره ساسانیان به چشم می خورد، البته برخی معتقدند که گذشته ی این شهر به زمان حضرت سلیمان تعلق دارد و اسنادی نیز برای این گفته ارائه داده اند. بر سر اینکه این شهر متعلق به کدام دوره و حکومت می باشد هنوز توافق صورت نگرفته است، اما تمام باستان شناسان این شهر را یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران می دانند و بناهای تاریخی موجود در میبد یزد دلیلی محکم برای این حرف می باشد.

جاذبه های تاریخی میبد یزد

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث شده اند تا میبد یزد به مانند نگینی در دل کویر بدرخشد و در تمام طول سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی بی شماری محسوب گردد، وجود جاذبه های تاریخی بسیار متعدد می باشد. از معروف ترین جاذبه های تاریخی این شهر که در تمام دنیا شهرت دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

میبد یزد

قلعه نارین

در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان یزد، قلعه و دژ محکم و استوار نارین قلعه بر روی تپه ای بلند به چشم می خورد که یکی از بزرگترین نشانه های به جای مانده از دوره ساسانیان محسوب می گردد. این قلعه که در واقع نوعی دژ و پناهگاه در برابر حملات دشمن به شمار می رود، بنایی هفت طبقه با معماری منحصر به فرد و دیوارهایی خشتی می باشد که گذشت زمان نتوانسته است از شکوه و استواری آن بکاهد. این بنا به گونه ای ساخته شده است که کاملا از شهر محافظت نموده و با ایستادن در آن تمام شهر میبد به چشم میخورد. نارین قلعه از جمله جاذبه های تاریخی میبد یزد می باشد که در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

میبد یزد

برج کبوتر خانه

با توجه به اهمیت بسیار زیاد کود پرندگان؛ مخصوصا کبوتر در صنعت چرم سازی و کشاورزی و استفاده از آن به عنوان یکی از قوی ترین کودهای غیر شیمیایی، در اقصی نقاط ایران بناهایی به نام کبوترخانه به چشم میخورند و شاید از دیدن آنها تعجب کرده باشید. کبوترخانه میبد یزد یکی از قدیمی ترین و با ارزش ترین بناهای تاریخی می باشد که در آن حدود چهار هزار لانه کبوتر وجود داشته و با داشتن ساختمانی خشتی استوانه ای و نوع معماری منحصر به فرد، شرایط ایده آلی را برای نگهداری از کبوتران فراهم نموده است. این بنا به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده و می تواند انتخابی عالی و البته منحصر به فرد در بین جاذبه های تاریخی این شهر محسوب گردد.

کاروانسرای میبد

یکی از بزرگترین نشانه های به جای مانده از دوره شاه عباس صفوی در تمام ایران، کاروانسراهای بسیار زیاد و البته مهمی می باشد که یکی از بهترین نمونه های آن در میبد یزد دیده میشود. این کاروانسرا در بلوار قاضی میرحسین واقع شده و بخاطر داشتن قدمت بالا و معماری خارق العاده، در لیست آثار ملی ایران جای گرفته است. این کاروانسرا در حال حاضر به عنوان یکی از بناهای تاریخی و البته پرطرفدار میبد بوده و دیدن و استراحت در آن خالی از لطف نخواهد بود.
از دیگر بناهای تاریخی موجود در گوشه و کنار این شهر می توان به قلعه مهرجرد، مسجد جامع میبد، مسجد جامع فیروزکوه، یخچال تاریخی و قلعه بارچین اشاره نمود که هر یک در جایگاه خود، خارق العاده و بی نظیر هستند.

میبد یزد

موزه های میبد یزد

در طول سفر به میبد یزد اگر به دنبال بازدید از اشیای قدیمی و تاریخی هستید، موزه گردی بهترین انتخاب شما خواهد بود. خوشبختانه موزه های این شهر در بناهای تاریخی قرار گرفته اند و انتخاب هر کدام، یک تیر با دو نشان به شمار می رود. معروف ترین موزه های میبد عبارتند از:

موزه زیلو

کافیست در طول سفر به میبد سری به کاروانسرای قدیمی این شهر بزنید و در آن سراغ موزه زیلو را بگیرید تا با یکی از بی نظیرترین مجموعه های زیلوهای قدیمی روبرو شوید. البته لازم به ذکر است که تنها در این شهر می باشد که چنین موزه ای به چشم میخورد و نمونه ی مشابه آن در هیچ جای ایران وجود ندارد. یکی از مهم ترین و با ارزش ترین زیلوهای موجود در این موزه، زیلوی متعلق به مسجد جامع می باشد که قدمت و ارزش تاریخی آن بسیار زیاد است.

میبد یزد
Photo By : Mahmoud Yousefi

موزه چاپارخانه

موزه پست یا چاپارخانه یکی دیگر از مجموعه های تاریخی و پرطرفداری می باشد که بنای آن متعلق به دوره قاجار بوده و روزگاری به عنوان اداره پست و محل نگهداری اسناد دولتی و نامه های آنها مورد استفاده قرار میگرفته است. آشنایی با شیوه های نامه رسانی در سالهای دور یکی از بهترین تجربیاتی می باشد که با انتخاب این موزه می توانید به سایر تجربیات زندگی تان اضافه کنید.

موزه سفال

در بین بناهای قدیمی موجود در میبد، قطعا نام مجموعه آب انبار حاج محمد علی را خواهید شنید و پیشنهاد می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید. این مجموعه در واقع به جای مانده از دوره قاجاریان می باشد و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کوزه و شی سفالی بسیار با ارزش را گرد هم جمع آوری نموده و به عنوان یکی از معروف ترین موزه های این شهر می درخشد.

بهترین رستوران های میبد یزد

یکی از بهترین بخش های سفر، مخصوصا سفر به شهرهای کویری ایران، خوردن غذاهای ناب ایرانی در رستوران هایی با حال و هوای سنتی می باشد که عطر و طعم غذا را برایتان ماندگار خواهند کرد. در طول سفر به میبد می توانید به رستوران های بسیار با ارزشی مانند رستوران شاه عباس بروید و در کاروانسرای قدیمی این شهر یکی از بهترین لحظات زندگی تان را سپری کنید. رستوران هتل سنتی حاج ملک، رستوران سنتی گلشن، رستوران گندم و زیتون از دیگر مواردی می باشند که هر یک خوبی های خاص خودشان را دارند.

میبد یزد

صنایع دستی میبد یزد

مانند هر شهر و دیار دیگری در دنیا، میبد یزد نیز دارای سوغات و صنایع دستی مخصوص به خود می باشد که می توانند انتخابی عالی برای به یادگار بردن بخشی از زیبایی های این شهر محسوب گردند. در طول سفر به این شهر و قدم زدن در بازارهای آن می توانید غرفه های فروش ظروف سفالی با طرح و رنگ های بی نظیر را ببینید که به عنوان اصلی ترین سوغات میبد شهرت دارند. علاوه بر ظروف سفالی، می توان از زیلو و پارچه های رنگارنگ کاربافی خریدی عالی داشت و دوستان و خانواده را با خرید آنها خوشحال کرد.

اقامت در میبد یزد

درست است که میبد شهری تقریبا کوچک می باشد، اما وجود بناهای بسیار تاریخی و با ارزش باعث شده اند تا نتوانید در سفر کوتاه و یک روزه از تمام بخش های آن بازدید کنید. به همین خاطر بهترین کار انتخاب یکی از هتل های میبد یزد می باشد تا با خیال آسوده از همه جای آن بازدید کنید. از جمله هتل های میبد می توان به هتل گلشن، هتل بهجت، هتل عطار و هتل سنتی حاج ملک اشاره نمود.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×