بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » باغ موزه نگارستان تهران
باغ موزه نگارستان تهران
جاذبه های گردشگری تهران

باغ موزه نگارستان تهران

۳ فروردین ۱۳۹۸ 9۰1,492

تهران، پایتخت ایران، هر چند امروزه یکی از شلوغ ترین شهرهای ایران است ولی این شهر کهن، تاریخ پر فراز و نشیبی داشته که آثار مثبت و منفی بسیاری از خود به یادگار گذاشته اند. این شهر دارای شاهکارهای هنری و معماری بسیاری از ادوار گذشته تاریخ بوده و میتوان باغ نگارستان را یکی از این اماکن شاخص و زیبا نامید .

در ادامه با معرفی باغ موزه نگارستان تهران، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید .

 

مقاله مرتبط : “آشنایی با عمارت های تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “معرفی بازارهای گل تهران

 

باغ موزه نگارستان تهران

تاریخچه باغ موزه نگارستان

باغ نگارستان به دستور فتحعلی شاه قاجار به عنوان ییلاقی تابستانی به سبک کلاه فرنگی در خارج از شهر ساخته شده بود که به تدریج و با افزایش حوزه شهری و گسترش تهران در سال ۱۲۴۹ دیگر قسمتی از شهر شده بود. علاقه شاه قاجار به این باغ در حدی بود که به مرور زمان به ساختمان‌ها و تزئیناتش افزوده می شد. این باغ در طی زمان های مختلف کاربری‌های متفاوتی همچون مدرسه، وزارت عدلیه، دارالمعلمین، دانش‌سرا و حتی دانشکده پیدا کرد. باغ نگارستان یادآور دورانی پر تلاطم از تاریخ ایران است، رویدادهای تاریخی و سیاسی فراوان از جمله  قتل میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی به دست محمد شاه. اما امروزه این باغ تبدیل شده به مکانی برای خاطره بازی با تهران قدیم .

 

باغ موزه نگارستان تهران

گشتی کوتاه در باغ موزه نگارستان

این باغ موزه در بافت قدیمی محله های اطراف میدان بهارستان تهران واقع شده . اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در هیاهوی کلان شهری مثل تهران، به دنبال آرامشی وصف ناپذیر هستند،باغ موزه نگارستان مقصدی مناسب برای گشت و گذاری هر چند کوتاه است. جایی که زمانی فقط رجال سیاسی و بلند مرتبه کشوری حق ورود به آن را داشتند و امروزه در آن به روی همگان باز است.

این باغ موزه که عنوان یکی از زیباترین باغ های تهران را به خود اختصاص داده از دو عمارت عالی به نام های دلگشا و تالار قلمدان، کتابخانه ای با چهار سالن و اتاق ها و تالارهای متعدد تشکیل شده است.

هنگامی که به این باغ وارد می شوید راه آب وسط مسیر پیاده روی، حوض ها، نیلوفرهای روی آب ، مجسمه ها ، دیوارها و همه و همه خاطرات خانه های قدیمی را زنده می کنند . مجسمه ها، گلدان ها، حوض ها و همه عناصری که در این باغ هستند هر یک به نوبه خود اثری هنری و باستانی به شمار می آیند و شاید بتوان گفت دلیل نامگذاری این باغ به نام نگارستان، همین نقاشی ها و نگاره ها و زیبایی های متعدد است .

به محض ورود به باغ موزه نگارستان ، در سمت چپ خود حوض بسیار زیبایی را مشاهده خواهید کرد که در کنار آن درختان و گلدان های گل های رنگارنگ به چشم میخورند . بعد از آن میتوانید کتابخانه و مجسمه های متعددی از مشاهیر ایران را مشاهده کنید. در انتهای باغ هم کارگاه و نمایشگاه سفال قرار گرفته که بی صبرانه میزبان علاقه مندان به این هنر هستند. گلخانه و کافه رستوران نیز از دیگر بخش های این باغ زیبا به شمار می آیند.

باغ موزه نگارستان به مرور زمان دستخوش تغییر و تحولات بسیاری بود. عمارت های زیادی در آن ساخته شد و از طرفی بسیاری از بخش ها نیز تخریب گشت. امروزه این باغ در تملک دانشگاه تهران است.

 

باغ موزه نگارستان تهران

جاذبه های گردشگری اطراف باغ نگارستان تهران

تهران به دلیل تاریخ پر فراز و نشیب خود، دارای جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی بسیاری است که در جای جای این شهر، علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم را به سوی خود می کشانند. باغ موزه نگارستان هم به دلیل اینکه در مرکز شهرتهران واقع شده ، به تعدادی از این اماکن تاریخی و دیدنی نزدیک بوده که میتوانید از آنها هم بازدید نمایید . از جمله این مکان ها میتوان به مدرسه و کلیسای ژاندارک، مدرسه فیروز بهرام،آتشکده آدریان و مجموعه باغ ملی اشاره کرد.

 

باغ موزه نگارستان تهران

دسترسی به باغ نگارستان

اگر به تهران گردی علاقه مند هستید پیشنهاد میکنیم حتما به این مکان سر زده و از بخش های مختلف آن دیدن کنید. حتی قدم زدن در خیابان های اطراف این باغ موزه و مشاهده بافت تاریخی اطراف آن هم میتواند برایتان لذت بخش باشد . همان طور که قبلا هم اشاره شد، باغ نگارستان به دلیل واقع شدن در مرکز تهران به دیگر مراکز دیدنی این شهر هم نزدیک بوده که میتوانید با برنامه ریزی برای یک گشت یک روزه، از این مکان ها نیز بازدید داشته باشید .

نشانی: تهران، میدان بهارستان، جنب ایستگاه مترو، خیابان دانش‌سرا، خیابان شریعت‌مدار رفیع

اگر قصد دارید برای رفتن به این باغ از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، میتوانید از اتوبوس های شرکت واحد که به مقصد میدان بهارستان قرار داده شده استفاده کنید . همچنین در صورت استفاده از مترو، باید به ایستگاه بهارستان در خط ۲ بروید . پس از خروج از مترو در خیابان دانشسرا، تابلوی راهنما به سمت باغ موزه نگارستان را مشاهده خواهید کرد .

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۲.۶/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×