» گوناگون » غار نخجیر دلیجان
غار نخجیر دلیجان
گوناگون - مرکزی

غار نخجیر دلیجان

۱۳ اسفند ۱۳۹۷ 22۰2,332

ایران کشور هنر، معماری، فرهنگ و شگفتی های طبیعی می باشد که اقصی نقاط آن را در بر گرفته است و یکی از بهترین نمونه ها در این زمینه غار نخجیر می باشد. این غار یکی از زیباترین غارهای جهان محسوب میگردد که با عمر ۷۰ میلیون ساله توانسته میزبان گردشگران زیادی در طول سال باشد. غار نخجیر و ویژگی های منحصر به فرد آن را در ادامه معرفی خواهیم کرد و شک نکنید که بودن در آن می تواند یکی از بهترین تجربیات زندگی تان محسوب گردد. برای سفری کوتاه به غار نخجیر در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “آشنایی با غارهای ایران

مقاله مرتبط : “وسایل صخره نوردی و غارنوردی

غار نخجیر دلیجان

معرفی غار نخجیر

غار نخجیر، یکی از غارهای زنده ی دنیا می باشد که در استان مرکزی و در شهرستان دلیجان واقع شده است و قدمت آن به ۷۰ میلیون سال قبل برمیگردد. زیبایی های این غار که بر روی سقف و دیواره های آن جلوه گری میکنند، حاصل رسوبات آهکی بوده و تا سال ۱۳۶۷ از دید بشر پنهان بودند و امروز به یکی از زیباترین و منحصر به فردترین جاذبه های این مرز و بوم تبدیل شده اند.

بخش های مختلف غار نخجیر

غار نخجیر یکی از غارهای آهکی با بافت خارق العاده می باشد، که جاذبه های آن از همان ورودی تا آخرین نقطه پراکنده شده و از نظر زمین شناسی اهمیت بسیار زیادی دارد. بخش های مختلف غار نخجیر عبارت است از:

غار نخجیر دلیجان

ورودی غار نخجیر

ورودی غار سه طبقه ی نخجیر در شمال شرقی دلیجان و در دامنه ی کوه تخت قرار دارد و جالب است بدانید که ارتفاع این بخش بین ۱۰ تا ۴۰ متر می باشد و به محض ورود به آن، رسوبات آهکی را مشاهده خواهید کرد که از سقف و بخش های مختلف غار به شکل های منحصر به فرد جلوه گری می کنند.

تالارهای غار نخجیر

نخجیر از تالارهای مختلفی تشکیل شده و بازدید از هر یک می تواند تجربه ای عالی به شمار آید و نباید براحتی از آن چشم پوشید. زیباترین و البته پرطرفدارترین تالار این مجموعه به تالار چهلستون معروف بوده و یکی از منحصر به فردترین ویژگی های آن، درخشش رنگ و نور بر روی اشکال رسوبی به شکل حیوانات و موجودات عجیب و غریب آن می باشد. بعد از تماشای تالار چهلستون، می توانید یکی از تالارهای زیبایی، گل کلمی، آبشار گلی، برزخ، عروس و غیره را انتخاب کنید و با بازدید از هر یک تجربیات زیادی را کسب نمایید. البته حواستان باشد که در این غار نباید دوربین عکاسی تان فلش بزند، چون به مرور باعث از بین رفتن بافت بی بدیل آن خواهد شد، در نتیجه پیشنهاد می کنیم با رعایت قوانین موجود در آن و آشنایی با عکاسی در این شرایط، بهترین تصاویر را ثبت کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

دریاچه غار نخجیر

یکی دیگر از بهترین بخش های موجود در غار نخجیر که برای دیدن آن باید به انتهای غار بروید، دریاچه ای زیبا می باشد که با چیزی که در ذهن به عنوان دریاچه گنجانده اید کاملا متفاوت است. اشکال هندسی و سنگ های عجیب و غریب که از سقف و دیواره ها به چشم می خورند و دریاچه را احاطه نموده اند، چهره ای متفاوت به آن بخشیده و شک نکنید که از دیدن آن شگفت زده خواهید شد.
دهلیز، حوضچه ها، دالان و کلسیت های موجود در تراس ها از جمله بخش های مختلف موجود در غار نخجیر می باشد که هر یک فضایی عالی را برای جذب گردشگران و زمین شناسان بوجود آورده اند.

غار نخجیر دلیجان

ویژگی های منحصر به فرد غار نخجیر

یکی از دلایلی که باعث شد تا غار نخجیر به عنوان یکی از زیباترین غارهای ایران در لیست آثار ملی به ثبت برسد، داشتن ویژگی های منحصر به فرد آن می باشد که نمونه های مشابه آن را به سختی می توانید در گوشه و کنار دنیا بیابید. زنده بودن غار یکی از ویژگی های بسیار جالب آن می باشد که در واقع به ترمیم خود به خود غار بعد از آسیب دیدن اشاره دارد. علاوه بر این، وجود اشکال هندسی و تندیس های آهکی و سنگی که حاصل رسوبات دولومیتی می باشند، درخشش نورهای رنگارنگ در بخش های مختلف و همچنین نبود کمبود اکسیژن در تمام بخش ها از جمله ویژگی هایی می باشد که نخجیر را از دیگر نمونه های مشابه جدا نموده است.

دسترسی به غار نخجیر

با توجه به اینکه غار نخجیر در شمال شرق شهرستان دلیجان قرار گرفته است، در نتیجه برای دسترسی به آن می توانید از خودری شخصی استفاده نمایید. با عبور از دلیجان و رسیدن به نراق و فاصله گرفتن از این شهر اگر به تابلوهای موجود در جاده دقت کنید، با نام نخجیر مواجه خواهید شد.

غار نخجیر دلیجان

امکانات رفاهی غار نخجیر

از آنجا که غار نخجیر از نظر زمین شناسی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و فرصتی مناسب برای تحقیق و آشنایی دانشجویان و اساتید این رشته محسوب میگردد و همچنین زیبایی های موجود در آن می تواند شرایط منحصر به فردی را برای دوستداران طبیعت و عکاسان فراهم کند، در نتیجه امکانات مناسب رفاهی در این منطقه در نظر گرفته شده است. اگر برای تحقیقات چند روزه غار نخجیر را انتخاب کرده اید، اصلا نگران محل اقامتتان نباشید، چون در فاصله بسیار کم با غار، مهمانسرا با شرایط ایده آل پذیرایی در نظر گرفته شده است.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×